Yamaha WR125 till A1 kort?

Syth

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2021
Hoj
Högst oklart ännu
Hej!

Är just nu 16 år och bestämt mig för att ta A1 kort innan året är slut. Kollat runt lite på olika 125or men sneglar mest åt motard hållet, främst Yamahas WR125. Förstår såklart att den är relativt slö med tanke på att det är en 4taktare men inte direkt något som stör mig med tanke på att det är första hojen. Kan även tillägga att jag har kört en hyffsat trimmad crossmoped (beta med 125 ramen, ungefär samma storlek som wr125?) och därmed har rytmen för både körning och växling på motard/växlat rent generellt.

Är inte direkt sugen på någon 2takts motard som tuggar pengar och tid med tanke på de korta service-intervallerna samt bensinförbrukningen. Skulle WR125an vara ett bra alternativ som första motorcykel med tanke på att de inte är superdyra i drift osv? Tänker främst på att klara risk 2an och uppkörningen relativt enkelt då Aprilias RS125 som jag även varit lite småsugen på ser ut att ha en taskig svängradie samt att den är väldigt lång vilket kan försvåra lågfartsdelen.

Så vad tror ni? Skulle WR125 passa bra till en blivande A-korts innehavare eller är jag för mycket av en dagdrömmare? ?
//Syth
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
En XT125 fungerade bra när dottern tog A1 körkort och den är slöare en WR. Körde både enduro och snöspår med den hojen. Toppade ca 100km/t med lönnfet gubbe på och lätt medvind.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En WR är solklart lättare att hantera än en RS men även RSen är en lätt och smidig cykel så avskriv den inte bara för att du vill få en lättare resa med körkortet. Lite extra träning bara så är det inga problem.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Rs 125 finns i två varianter, äldre med 2 taktsmotor och nyare med 4 taktsmotor. Både varianterna har 15 hk original men 2 taktarna kan ganska enkelt modifieras till effekter på 25 - 30 hk beroende på Årsmodell. Att höja effekten gör att mc blir olaglig att framföra på allmän väg för en 16 åring.

Att välja en en tvåtaktare och köra med laglig effekt är fullständigt meningslöst.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top