Yamaha WR 400/426/450

426!

Hej hörrni! Tänkte kolla på en 426f -02 (cross) gått en del bana, och skog.
Vad bör man kolla upp extra och är det så noga med kolvbyte (vet att det inte är så noga som på 2-T)
TACKSAM för tips ni som har några, haft en -00 och en 01:a förut och 02:an ska väl va snarlik 01:an i alla fall.:)
 
Det finns ju wr hojar som inte har baklampan ovanpå bakkåpan och de som har? Är det vissa årsmodeller eller hur är det?
 
Funderar på att byta min XR650 mot en WR 450 -05. Kommer jag bli besviken på motorn? verkar ju rätt vass på pappret i alla fall. Kör mest grus och stigar men skulle gärna prova på lite mer enduro åka men tycker att grisen är lite för brutal bland stenar och rötter.
 
Funderar på att byta min XR650 mot en WR 450 -05. Kommer jag bli besviken på motorn? verkar ju rätt vass på pappret i alla fall. Kör mest grus och stigar men skulle gärna prova på lite mer enduro åka men tycker att grisen är lite för brutal bland stenar och rötter.

Tycker nog att min -04 är rätt vass. Dock lite fixat..Tror inte du kommer bli besviken!!!
 
450 nummerplåtsbelysning

Var och besiktigade min WR 450F -04 häromdagen. Bl.a klagade dem på att jag saknade nummerplåtsbelysning.
Vad jag vet har min hoj aldrig varit utrustad med dylik installation, fanns inte ens kablar dragna för detta. Glad i hågen trodde jag att modellen var typgodkänd utan, men icke sa nicke, blev en 2'a :huvet och en tur till lokala handlaren innan ombesiktning.
Nu till min fråga. Har ni andra nummerplåtsbelysning på era (gatreggade)?
Hittar som sagt vare sig kablar eller infästning för detta.:va

/R
 
Var och besiktigade min WR 450F -04 häromdagen. Bl.a klagade dem på att jag saknade nummerplåtsbelysning.
Vad jag vet har min hoj aldrig varit utrustad med dylik installation, fanns inte ens kablar dragna för detta. Glad i hågen trodde jag att modellen var typgodkänd utan, men icke sa nicke, blev en 2'a :huvet och en tur till lokala handlaren innan ombesiktning.
Nu till min fråga. Har ni andra nummerplåtsbelysning på era (gatreggade)?
Hittar som sagt vare sig kablar eller infästning för detta.:va

/R

yes på min finns d :)
 
Hej pågar/jänter/o annat löst folk.

Jag var o hämtade hem en YZ426f idag.
Ja, jag vet att ni har WR i den här tråden, men det är väl det närmsta jag kommer.

Jag hade tänkt e-regga den då dom är för-reggade.
Sen satt jag o en kompis o prata idag, en kille vi känner e-reggade sin cross, annan modell, sen satte han dit blinkers o dom grejerna. Sen när han blev stoppad av polisen så slog dom på bågen. O då stod det bara "motorcykel" i deras databas.

Är det nån fler här som har e-reggat som varit med om detsamma?

För då är det ju smidigt o bara e-regga o montera blinkers o låtsas som ingenting.
 
Har nu en -05 WR 450 i garaget och ett par funderingar. Det verkar inte finnas något bromsljus på handbromsen trotts lv-regning, borde det inte finnas det?
Den är väldigt hård i fjädringen p.g.a hårdare fjäder. Hänget bak är endast 65-70mm, hur justerar man enklast? det är ju så trångt att en haknyckel knappast får plats men det går att knacka loss låsringen utan problem men frågan är om den andra ringen går att slå på utan att den blir förstörd.
 
Har nu en -05 WR 450 i garaget och ett par funderingar. Det verkar inte finnas något bromsljus på handbromsen trotts lv-regning, borde det inte finnas det?
Den är väldigt hård i fjädringen p.g.a hårdare fjäder. Hänget bak är endast 65-70mm, hur justerar man enklast? det är ju så trångt att en haknyckel knappast får plats men det går att knacka loss låsringen utan problem men frågan är om den andra ringen går att slå på utan att den blir förstörd.
Jag hade ingen bromsljuskontakt fram på min heller. När jag skulle köpa en på yamma center så fanns det inte ens nån på deras sprängskiss men det är bara att köpa en för bak och sätta fram.

När "låsringen" är lös så brukar det gå att vrida på fjädern med händerna så att "justerringen" följer med.
 
Ok ska försöka ikväll men det är inte mycket plats på höger sidan eller ska man plocka bort luftburken på vänstra sidan?
 
Ok ska försöka ikväll men det är inte mycket plats på höger sidan eller ska man plocka bort luftburken på vänstra sidan?

Jag monterade en hydraulisk kontakt. Finns hos bl.a Touringbutiken, Bike(Trollhättan), mm, mm.

/R
 

Bifogat

  • 63-3113.jpg
    63-3113.jpg
    13.8 KB · Visningar: 163
Last edited:
Har nu en -05 WR 450 i garaget och ett par funderingar. Det verkar inte finnas något bromsljus på handbromsen trotts lv-regning, borde det inte finnas det?
Den är väldigt hård i fjädringen p.g.a hårdare fjäder. Hänget bak är endast 65-70mm, hur justerar man enklast? det är ju så trångt att en haknyckel knappast får plats men det går att knacka loss låsringen utan problem men frågan är om den andra ringen går att slå på utan att den blir förstörd.

Har fått höra att man inte behöver bromsljus på handbromsen av en säljare. Har nu lagt frågan till Vägverket och återkommer när jag fått svar. De testade min på besiktningen i alla fall.

/R
 
På enduro reg behöver maninte det, men på lv ska det vara.
 
Ringde bilprovningen och fråga och de bekräftar att f.o.m -78 (tror jag han sa) så ska det vara bromsljus på lv-reg men enduro-reg är undantaget. Konstigt att Yamha säljer dem med lv-kit fast utan bromsljus.
 
Ringde bilprovningen och fråga och de bekräftar att f.o.m -78 (tror jag han sa) så ska det vara bromsljus på lv-reg men enduro-reg är undantaget. Konstigt att Yamha säljer dem med lv-kit fast utan bromsljus.

Yes dom säljer utan, men det måste finnas vid besiktning...det står för övrigt redan om det i denna eller wr tråden på soe.se....:pannkyss
 
Lustigt då att de säljs lv-reggade utan detta :va Får väl se vad VV säger när jag får svar. Tror dock att du har rätt.

/R

Ett tag såldes wr med ett landsvägskit vid sidan av i en låda (om förste ägaren inte bad om att få det monterat). (03-04?)
Från 05 satt kittet påmonterat från importören men 95% av alla enduroåkare plockar bort landsvägskitet för att lätta cykeln och spara på "besiktningsgrejorna"
-Därför är det viktigt att se till att man får med "landsvägskitet" när man köper en begagnad, det är nämligen hårdvaluta.
Från 07 är de flesta sålda wr e-reggade.
 
Ett tag såldes wr med ett landsvägskit vid sidan av i en låda (om förste ägaren inte bad om att få det monterat). (03-04?)
Från 05 satt kittet påmonterat från importören men 95% av alla enduroåkare plockar bort landsvägskitet för att lätta cykeln och spara på "besiktningsgrejorna"
-Därför är det viktigt att se till att man får med "landsvägskitet" när man köper en begagnad, det är nämligen hårdvaluta.
Från 07 är de flesta sålda wr e-reggade.

OK, min är en -04'a och jag är väl 3'e ägaren så det "försvann" nog redan med 1'e ägaren. Jaja, har ju löst det nu.

/R
 
Back
Top