Yamaha WR 400/426/450

Kolvbytet är helt beroende på hur du kör och i vilken miljö.
En Wr körd som enduro vintertid slits betydligt mindre än en Mx körd på en sandbana sommartid.

Jag skulle alla dagar i veckan byta kamkedjan före kolven

Hmm, en wr körd som motard vs. wr körd som enduro. Vilken slits mest?
 
Hmm, en wr körd som motard vs. wr körd som enduro. Vilken slits mest?

Omöjligt att säga då det beror på körsätt och hur ofta man servar grejerna.

Återigen tror jag att motorn mår bättre med endurokörning med måttligare varvtal, däremot kommer den hojen se skabbigare ut pga stenar träd som tar i och fjädring och fälgar tar mer stryk.

En motord som tävlats tränat med på en SM bana har säkert ett liknande slitage mönster som en Mx, en landsvägskörd SM finns det risk att ägaren kanske slarvat med att byta Olja regelbundet som rek var 5-10/timma.

Överhuvudtaget skulle jag titta på totalskicket i första hand.
 
hehe tänkte precis fråga om man inte kunde dra ut på intervallerna till 20h, och det verkar ju stämma:D
Upplevde du det som mycket mek med din 450?
Inte så mycket. Bytte olja när det behövdes. Ställde ventilerna en gång under dom 180 h jag körde. Men den behöver som alla andra race-hojar helrenoveras efter ett tag. Jag renoverade efter att ha kört 160 h med den, vet ej hur långt den hade hunnit gå före. Ingreppsklackarna till 5:ans växel slits mycket när man kör motorväg så ena kugghjulet måste man byta vid varje renovering och det kostar ca 500 kr.
 
426 ram 450 motor

Halloj !

Jag har en kompis som köpt en 450 -03 motor som han stoppat i sin 426 -01 ram,
det är en inreggad hoj med lysen o sånt, nu till problemet -450 motorn har startmotor och därför batteri men det hade inte hans gammla motor.

Så nu kommer där ingen gnista till stiftet men det borde gå att koppla ihop ändå tycker man, jag har själv inte varit o kollat på hojen än eller mätt på nån kablar, men det är kanske nån här inne som gjort samma operation ? Dumt att uppfinna hjulet igen :)
Någon kanske har ett elschema liggandes?

Tacksam för svar ..
 
Halloj !

Jag har en kompis som köpt en 450 -03 motor som han stoppat i sin 426 -01 ram,
det är en inreggad hoj med lysen o sånt, nu till problemet -450 motorn har startmotor och därför batteri men det hade inte hans gammla motor.

Så nu kommer där ingen gnista till stiftet men det borde gå att koppla ihop ändå tycker man, jag har själv inte varit o kollat på hojen än eller mätt på nån kablar, men det är kanske nån här inne som gjort samma operation ? Dumt att uppfinna hjulet igen :)
Någon kanske har ett elschema liggandes?

Tacksam för svar ..

kolla: http://www.crossmanualer.se/
 
Ny fråga! Hur mycket olja är det som ska bytas varje gång?

Jag häller i 1,2L olja. både när ja bytar filter och när ja inte gör det. :tummenupp


Ny fråga!

Är det någon som har erfarenhet av big bore kitt till 450:in?

- hur blir tillförlitlighet?
- effekt?

Jag funderar på att behålla min wr och totalrenovera motorn nästa vinter tills nästa säsong. Renoveringen kommer isåfall innefatta lager byten, big bore kitt, topp portning.

vad säger ni? :tummenupp
 
Jag häller i 1,2L olja. både när ja bytar filter och när ja inte gör det. :tummenupp


Ny fråga!

Är det någon som har erfarenhet av big bore kitt till 450:in?

- hur blir tillförlitlighet?
- effekt?

Jag funderar på att behålla min wr och totalrenovera motorn nästa vinter tills nästa säsong. Renoveringen kommer isåfall innefatta lager byten, big bore kitt, topp portning.

vad säger ni? :tummenupp

Jag säger, kör hårt :tummenupp
 
Jag skiter i bigbore. Det är inte värt pengarna :fakta

Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder från nerrivningen av motorn. Jag bytte motorpackningar pga läckage och passade på att göra en inspektion o samtidigt byta kolvringar. :) oså den sista bilden är paket med grejor som jag fick idag! Det är alltid lika roligt att få paket :yoparty
 

Bifogat

  • motor höger.JPG
    motor höger.JPG
    184.2 KB · Visningar: 439
  • motor vänster.JPG
    motor vänster.JPG
    187.3 KB · Visningar: 423
  • paket.JPG
    paket.JPG
    59.9 KB · Visningar: 245
Jag skiter i bigbore. Det är inte värt pengarna :fakta

Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder från nerrivningen av motorn. Jag bytte motorpackningar pga läckage och passade på att göra en inspektion o samtidigt byta kolvringar. :) oså den sista bilden är paket med grejor som jag fick idag! Det är alltid lika roligt att få paket :yoparty

Vad var det i paketet?:)
 
Bestyckning!

Tjena!

Jag har ju satt på ett öppet system ( yoshimura compseries) Nu smäller den en del på avslag. vad skall jag göra?

huvud: 172
lågfart: 48

skall jag öka på lågfarten?
 
Last edited:
Håller på och byter styrlager och brottas nu med problemet att få bort de gamla lagerbanorna från ramen samt det nedre lagret från axeln. Några tips?
Har provat att banka med hammare och mejsel, både med och utan att ha värmt innan, men det sitter fortfarande som berget.
 
Jag måste bara smyga in med en grym flat tracker :tuttar
 

Bifogat

  • Yamaha 450 flat track.jpg
    Yamaha 450 flat track.jpg
    234.5 KB · Visningar: 393
Byter packboxar i framdämparen nu, men får inte av nedre fästet där hjulaxeln sitter. Hur gör jag?
På min gamla Hayabusa räckte det med att skruva loss en bult undertill.
 
Byter packboxar i framdämparen nu, men får inte av nedre fästet där hjulaxeln sitter. Hur gör jag?
På min gamla Hayabusa räckte det med att skruva loss en bult undertill.
Där nere behöver du inte skruva loss. Men om du nu vill det så brukar det funka bra med mutterpicka för att få bort skruven.
 
Back
Top