Yamaha wildstar 1600 problem. Igen..

_virkki_

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
kalmar
Hoj
ingen hojj just nu.
Tjena har lyckats bränna denna lilla pryl. Ser ut som en säkring men är tydligen en diod. Någon som vet vart jag hittar denna del? Mvh
 
Sitter bara med mobilen i näven just nu. Skall försöka hjälpa dej när jag har riktigt tangentbord framför mej när jag kommer hem.

Vad hade du får årsmodell?
 
Vad har du för symptom?
Vart kommer kablarna från? Vilket relä går de till?

Sitter och kollar sprängskisser och kopplingsscheman men blir inte klok på vad det kan vara..

Edit:
Vad jag kan se så verkar det vara en diod som sitter i serie med switchen till stödet.
Gissar på att du inte kan starta hojen.
Kolla kopplingsschemat nedan (Position 51 och 52.)
Kolla även avsnitt 7-16 i PDFen du har på telefonen..

https://docs.google.com/viewer?a=v&...Fpbnx0eWtlc3BsYWNlfGd4OjVhMTQ4NmM1NzFkNTMwYzc

Om det är denna diod hade jag nog struntat i den, och lagt den Blå-gula kabeln mot jord, _BORDE_ inte medföra några problem.
 
Last edited:
O
Vad har du för symptom?
Vart kommer kablarna från? Vilket relä går de till?

Sitter och kollar sprängskisser och kopplingsscheman men blir inte klok på vad det kan vara..

Edit:
Vad jag kan se så verkar det vara en diod som sitter i serie med switchen till stödet.
Gissar på att du inte kan starta hojen.
Kolla kopplingsschemat nedan (Position 51 och 52.)
Kolla även avsnitt 7-16 i PDFen du har på telefonen..

https://docs.google.com/viewer?a=v&...Fpbnx0eWtlc3BsYWNlfGd4OjVhMTQ4NmM1NzFkNTMwYzc

Om det är denna diod hade jag nog struntat i den, och lagt den Blå-gula kabeln mot jord, _BORDE_ inte medföra några problem.

Precis vad som var min tanke nu, borde bli en sluten krets då. Ska testa detta imorgon EM.

Följdfråga, vad säger besiktning om att hojjen inte dör när stöd är nere och växel i?
 
O

Precis vad som var min tanke nu, borde bli en sluten krets då. Ska testa detta imorgon EM.

Följdfråga, vad säger besiktning om att hojjen inte dör när stöd är nere och växel i?
Jag googlade lite snabbt förut, och det verkar inte finnas något krav på att den ska fungera.

Har för mig att kopplade bort den på nån hoj för att den krånglade för några år sen och det var aldrig någon diskussion på bilprovningen vad jag kan minnas.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Jag googlade lite snabbt förut, och det verkar inte finnas något krav på att den ska fungera.

Har för mig att kopplade bort den på nån hoj för att den krånglade för några år sen och det var aldrig någon diskussion på bilprovningen vad jag kan minnas.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Okej, ska testa imorgon och återkommer med resultat!
 
Finns inga beteckningar på den förutom "2.5" på den? Ibland kan ju hitta saker med hjälp av sånt?

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Till exempel på ovansidan som aldrig syns på dina bilder.
 
Det lär finnas en anledning till att den ser ut som en kolbrickett. Leta efter skavda sladdar innan du monterar ny komponent.
 
Håller på att koppla elen på ett bygge jag håller på med, därav att den brann.
Nej, finns bara ”2.5” på den och ingen auktoriserad Yamaha verkstad verkar hitta den heller..
 
Är det bara en diod borde man ju kunna köpa nåt liknande denna https://www.electrokit.com/produkt/p1000m-p600-1000v-10a/ eller om man hittar nån med ännu högre strömtålighet, är ju lite onödigt med 1000V men det var den första jag hittade.

Man får väl löda dit kabelskor och stoppa den i en krympslang, dock måste man ju ha koll så man vänder dioden åt rätt håll då man ska koppla in den i hojen.

Men det viktigast är ju att veta varför den brunnit, har man otur kan det ju sluta ännu värre med tex en rejäl kabelbrand om det är kortis nånstans.
 
Gör rätt från början med dragningen av el. En åkpolare avverkade två ECU'er innan han fick för sig att kika lite på kabelstammarna. Generatorlindningarna på sidan av motorn hade kortslutits mot signalgivaren för tändningen. Det luktade urban från båda ECU'erna och hade bränt bort 1/4 av alla dess ingående komponenter. En ECU är inte billig.
 
Har mer eller mindre klippt alla kablar och dragit om allt och dragit ut på tiden med projektet elmässigt. Lägger varje ledig helg på att försöka klura ut elen nu.
Har ett riktigt schyst bobber bygge på g. Står på hjul och allt är redo för att monteras förutom att elen inte gör som jag vill :smasha
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top