Yamaha wildstar 1600 hur får jag bort sadeln? Har följt texten i instruktionsboken men det funkar ej?

pellekarlsson55

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2022
Hoj
Yamaha wildstar 2003
Hur får jag bort sadeln på min Yamaha wildstar 1600? Har följt texten i instruktionsboken men det funkar ej!

Vad står det i manualen?
Kikade på youtube och det skall bara vara att vrida nyckeln åt vänster och sen lyfta sadeln i framkant.

Det kan ju naturligtvis vara så att någon tidigare ägare har varit därunder och ”förbättrat”
Kablar som klämmer/spänner på låsmekanismen, skruvar som sitter där de inte borde etc.

Eller om du kommer åt, dra i höljet till wiren för hand

Vad står det i manualen?
Kikade på youtube och det skall bara vara att vrida nyckeln åt vänster och sen lyfta sadeln i framkant.

Det kan ju naturligtvis vara så att någon tidigare ägare har varit därunder och ”förbättrat”
Kablar som klämmer/spänner på låsmekanismen, skruvar som sitter där de inte borde etc.
Hej Chrull ! Jag har gjort som du beskriver ovan men det funkar verkligen inte. Misstänker att förra ägaren varit därunder och förbättrat något, som du beskriver ovan, men definitivt inte förenklat att lyfta sadeln, det funkar tyvärr inte…

Går det att vrida nyckeln något...?
På 20 år kan det ju ha kärvat.
...eller som sagt kommit i kläm på nåt vis.

Går det att vrida nyckeln något...?
På 20 år kan det ju ha kärvat.
...eller som sagt kommit i kläm på nåt vis.
Nyckeln går att vrida till de olika fasta positionerna men det påverkar tyvärr inte utgången av problemet, det kvarstår. Planerar att åka till närmaste mc-verkstad för hjälp med problemet. Men 1000 tack ändå för era snabba svar.

Testar att banka på sadeln medan du vrider nyckeln mot maxlägena fram och tillbaka...?
Sadeln kan ha satt låset i spänn.

Känner du något motstånd när du vrider nyckeln? Ska kännas fjädrande. Låter som wiren är av eller bortkopplad.

Nyckeln går att vrida till de olika fasta positionerna men det påverkar tyvärr inte utgången av problemet, det kvarstår. Planerar att åka till närmaste mc-verkstad för hjälp med problemet. Men 1000 tack ändå för era snabba svar.

Inte ska du väl ge upp så lätt :7peta

Hittade den här videon som demonstrerar hur man kan få upp låset om nyckelmetoden inte fungerar.

Hemmasnickrat verktyg

Hur får jag bort sadeln på min Yamaha wildstar 1600? Har följt texten i instruktionsboken men det funkar ej!

Ingen är först, ingen är värst.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...