Yamaha Virago XV1100 avgassmällar??

Kebabpizza

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2016
Hoj
1996 Yamaha Virgo xv1100
Hejsan.

Har en Yamaha Virago XV1100 -96 som gör avgassmällar vid låga varv och vid gassläpp..
Har bytt insugsgummin och tändstift.
Jag har forskat lite i ämnet och förstått att det kan bli smällar om den drar tjyvluft mellan förgasare/insug/cylinder eller om det läcker i avgassystemet.. vad jag vet så har jag inga läckage någonstans. Någon som har tips på vad det annars kan vara?
Funderade på ventiljustering men det ska vara gjort vid ca 1000 mil och enligt intervall ska nästa justering göras vid 6000 mil.. nu har den gått ca 3200 så det borde inte behövas?vi
En annan fundering är att på högra sidan av hojen så sitter ju luftburken med filter men på vänstra sidan sitter det också en burk dit två slangar går in i.. på bilder på nätet har jag sett att den burken är fylld med någon form av rening som jag kan förstå.. men min är helt tom? Kan det göra att det blir smällar på något vis? och vad är det som ska vara i den burken?

Jag har testat att skruva ut blandskruvarna 0.5 varv på båda förgasarna och fick för mig att det blev lite bättre.. stiften ser torra och fina ut så den bör då inte gå för fett..
Vore jättetacksam för hjälp!
Hojen går riktigt bra förutom detta.. smäller aldrig vid gaspådrag eller när man belastar motorn.. bara när man "puttrar" på tomgång och när man släpper gasen..

// mvh Christian

Är det andra ljuddämpare än original, så kan det ju bidra till smällandet. Annars är det kanske slitna nålar eller annat i fuggen.

Är det andra ljuddämpare än original, så kan det ju bidra till smällandet. Annars är det kanske slitna nålar eller annat i fuggen.

Det är originalljuddämpare på. Har sökt mer efter läckage men inte hittat något. Det kan vara lite gammal bensin kvar i tanken.. annars vet jag inte vad det kan bero på. Förgasarna är rengjorda, men jag kanske ska göra rent dem igen. Är det troligt att nålarna är slitna efter 3000 mil eller har ni något annat förslag på vad som kan orsaka smällarna? Mvh

Om nålarna är slitna smäller den inte. Smällar = för klen blandning. Det fasta röret/munstycket i flottörhuset gör man rent med kopparkardel.

Det är originalljuddämpare på. Har sökt mer efter läckage men inte hittat något. Det kan vara lite gammal bensin kvar i tanken.. annars vet jag inte vad det kan bero på. Förgasarna är rengjorda, men jag kanske ska göra rent dem igen. Är det troligt att nålarna är slitna efter 3000 mil eller har ni något annat förslag på vad som kan orsaka smällarna? Mvh

Har du sökt efter insugsläckor mha av startgastricket?
Eller bara "tittat"?

Om nålarna är slitna smäller den inte. Smällar = för klen blandning. Det fasta röret/munstycket i flottörhuset gör man rent med kopparkardel.

Tyckte jag fick ren förgasarna sist men det kanske är lika bra att prova en gång till.. det är ju irriterande med smällandet..

Ska tillägga att jag bytte bränsleslang från lilla reservtanken, nytt bränslefilter och vidare till bränslepumpen. Det var något mindre invändig diameter på slangarna än dom som satt innan. Kan det påverka? Bränslepumpen bör väl pumpa tillräckligt ändå?

På mina hojar har det hjälpt, eller helt tagit bort, alla smällar efter att jag ökat på lågfartsmunstycket ett snäpp.
Men det har för mig aldrig varit med orignal avgasrör vilket är en skillnad. På nuvarande hoj börjar det smälla när två grenrör börjar läcka mot cylindern. Bara dra åt igen och smällarna är borta.

På mina hojar har det hjälpt, eller helt tagit bort, alla smällar efter att jag ökat på lågfartsmunstycket ett snäpp.
Men det har för mig aldrig varit med orignal avgasrör vilket är en skillnad. På nuvarande hoj börjar det smälla när två grenrör börjar läcka mot cylindern. Bara dra åt igen och smällarna är borta.

Jag får helt enkelt ta en garagedag och gå igenom allt igen..

Nu har jag kollat allt.. inga läckage och jag har testat att skruva blandarskruvarna både in och ut men lik förbannat så smäller det.. det ser ut som om jag kommer att få köra med smällar framöver för nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.. han som ägde hojen innan mig lever inte längre då jag köpte hojen ur ett dödsbo så jag kan inte fråga om han gjort något som kan ha orsakat smällarna.. nog för att jag börjar bli gråhårig men det här gör inte saken bättre haha

Du skriver org dämpare men är de verkligen helt org för många snubbar brukar ju borra hål i bak dämpare så de lever om mer eller om de går skruva lös någon typ av insats i dem? Om så är fallet kan du feta på i lågfarten och högfart eller återställa dämparna. Har du testat skruva ut blandskruvarna så mycket att de nästan ramlar lös? Du kan säkra dem med en klick silicon över själva skruven utvändigt så tappar du dem inte även om de är utskruvade 3-4 varv! Om de blir bra/bättre så kan du välja att köra så eller köpa 5-7%% större lågfartsmunstycken och skruva in skruvarna igen tills den går utan smällar.
En sak till som ger snålgång är uppkapad/borrad luftburk eller bara borttagen strypsnorkel in till luftburk! Om de är bytt luftfilter till ett mer öppet typ K&N filter eller liknade så går den snålt också. Kolla på reservdels ritning om de fattas någon snorkel på luftburken för de kan vara svårt att se annars.

Tack för bra tips. Jag ska prova att skruva ut skruvarna som du säger och se om det blir skillnad och så ska jag kolla upp om allt är som det ska i luftburken.

Jag hade en hoj med Dynojet som drog en liter milen, antar den inte gick snålt men gav rediga avgassmällar vid avslag.

Du skriver org dämpare men är de verkligen helt org för många snubbar brukar ju borra hål i bak dämpare så de lever om mer eller om de går skruva lös någon typ av insats i dem? Om så är fallet kan du feta på i lågfarten och högfart eller återställa dämparna. Har du testat skruva ut blandskruvarna så mycket att de nästan ramlar lös? Du kan säkra dem med en klick silicon över själva skruven utvändigt så tappar du dem inte även om de är utskruvade 3-4 varv! Om de blir bra/bättre så kan du välja att köra så eller köpa 5-7%% större lågfartsmunstycken och skruva in skruvarna igen tills den går utan smällar.
En sak till som ger snålgång är uppkapad/borrad luftburk eller bara borttagen strypsnorkel in till luftburk! Om de är bytt luftfilter till ett mer öppet typ K&N filter eller liknade så går den snålt också. Kolla på reservdels ritning om de fattas någon snorkel på luftburken för de kan vara svårt att se annars.

Du hade rätt.. dom har borrat en massa småhål bak runt utblåset på ljuddämparna. Testade och skruva ut blandskruvarna långt och då blev det i stort sett helt bra!! Får se om jag orkar byta munstycken.. det verkar ju fungera bra nu!! Tack så mycket!

Lånar tråden lite.
Kör en ZX10R från 2011 och får ofta avgassmällar vid gasavslag, skulle detta vara något fel?
Jag har alltid trott att det var så det skulle vara.

Du hade rätt.. dom har borrat en massa småhål bak runt utblåset på ljuddämparna. Testade och skruva ut blandskruvarna långt och då blev det i stort sett helt bra!! Får se om jag orkar byta munstycken.. det verkar ju fungera bra nu!! Tack så mycket!

Vilken tur de räckte med att skruva ut blandskruvarna utav helvete. Större lågfartsmunstycken är inget måste men lägg på silicon utanpå justerskruvarna så de inte lossnar. Men däremot skulle den må bra av lite större högfartare då dem borrat upp ljuddämparna. Om du orkar byta så gå upp 5% på båda högfartarna såvida de är org munstycken i nu! Och om du liks byter högfart byt även lågfart till 5% större så du kan dra in blandskruvarna lite.

Lånar tråden lite.
Kör en ZX10R från 2011 och får ofta avgassmällar vid gasavslag, skulle detta vara något fel?
Jag har alltid trott att det var så det skulle vara.

Den ska inte smälla alls den går för snålt på lågfart och troligast även full gas vilket är värre.

Har någon satt dit öppet slipon dämpare eller mont K&N luftfilter eller rentav både satt i KN samt öppet slipon? K&N filter är rödoljat tygfilter om du undrar hur de ser ut. Org är pappersfilter!
Man bör mappa om när man bytt till öppen dämpare. De enklaste billigaste på din hoj är nog Powercommander för då följer hyfsade mappar med powercommandern. Du kan hitta beg PC på ebay för 1000-1500kr och nya för 3000-3500kr.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!