Yamaha Virago 535 (varvar högt vid koppling)

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Tjena vänner.

Jo köpte en Yamaha Virago 535, med 1390 mil från 1997.

Hojen har stått i ca 2 år I kallgarage.

Den startade på choke ganska lätt men var svår att få till tomgången.

Nu är saken den att när jag kört med den så när jag kopplar så går varvtalet upp, som om jag har gasen kvar ett tag. På tomgång vill den gärna dö och då får jag höja tomgången.

Tips vad kan det vara och vad ska jag göra?

troligvis förgasarrelaterat. jag hade börjat med o kolla så gasvajer löper fritt, o samtidigt smörja upp den lite. steg 2, kolla stiften, är det någon av dem som har annan färg än den andra ? steg 3, kolla vacum gummi på förgasare, öppna ovansida på fugge. har den stått ett tag så finnes risk att där är sprickor. kolla noga på båda. efter det, spruta lite startgas på insugningsgummi och se om den drar tjuvluft, isf bör tomgången öka. det är väl en bra början, testa och informera om resultat.

plan b, gissar folket här har lite erfarenhet http://viragotechforum.com/

Allt webgringo skriver är relevant men om jag får skjuta en gissning som är mest trolig så är de skit i förgasarnas lågfartsmunstycken.

Ok vad kan jag göra för att själv rengöra detta? Har tyvärr inte råd att lämna in den och inte jätte händig tyvärr :(

Nu har jag vart ute och kör skiten ur den i ca 8 mil. Den går bra på tomgång när den är varm dock får jag mycket avgassmällar. Samt känns som att gasen stannar kvar lite när jag kopplar.

Nu har jag vart ute och kör skiten ur den i ca 8 mil. Den går bra på tomgång när den är varm dock får jag mycket avgassmällar. Samt känns som att gasen stannar kvar lite när jag kopplar.

De tyder på skit i ett eller båda lågfartsmunstyckena. De är bara riva fuggarna och rensa ur dessa munstycken med koppartråd och tryckluft.

Kan man köra I någon bensintilsatts typ STP, Vill helst inte lämna in den för reparation.. Sen är man ju kass som mekaniker :( TIPS...

Prova. Kanske funkar. Men lägg inte för mycket hopp på det. Jag tror inte din hoj är direkt svår mekad. Bara du sitter inne på en hyfsad verktygsats. Sen gå igenom verkstads manualen noggrant. Samt kolla på nåra youtube videos. Bör du ha tillräckligt kött på benen.

Nu har besked från verkstaden kommit. Trottlarna var dåliga på den samt ska de synkas. Kostar 1000 kr st för bara membranen... Puhh.. Aja.. Vi fick den iallafall billigt.. Hojen dvs..

Nu har besked från verkstaden kommit. Trottlarna var dåliga på den samt ska de synkas. Kostar 1000 kr st för bara membranen... Puhh.. Aja.. Vi fick den iallafall billigt.. Hojen dvs..

De lät underligt att trottlarna skulle va slut har den gått 15000 mil?

Nu är den tillbaka. uv Rengöring, justering, byte av membranen. Hamnade på 4400 kr :(

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP