Yamaha tzr125 91 dör på höga varv

Klopatros

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2014
Ort
Huskvarna, jönköping
Hoj
Yamaha tzr 2rl 1991
Tjena, jag köpte nyss en yamaha tzr 125 2rl 1991 som bara har gått 1800 mil och är i väldigt fint skick.
Men när man kör på höga varv så dör den till exempel när jag gasar på och om jag kör över 80 km/h så dör den efter en stund men den dör snabbar om jag kör snabbare. Ägaren sa att den hade funkat perfekt och den går ju bra på låga varv och tomgång. Jag har kollat på den lite och kan det va luftnyp tro? för det var ingen klämma vid luftfiltret. iaf jag fattar inte vad felet är......:confused::mad::huvet
 
Testa att öppna tanklocket lite när du provkör. Hjälper det så är någon av avluftningarna till tanken igensatta och du får vacuum i tanken som hindrar soppan att rinna ner till förgasaren.
 
Att du saknar klämma mellan förgasaren och luftfiltret är inte orsaken till detta problem, även om det inte skadar att ha en klämma där.
Det låter definitivt som något sopparelaterat. Motorn får inte bensin som den ska när du gasar helt enkelt. Igensatt munstycke i förgasaren kan vara en orsak.
 
Tjuvluft kan också vara en orsak, men då ska luften komma in mellan förgasaren och cylindern. dessutom brukar detta märkas på att tomgången rusar och blir väldigt hög.
 
Kan inget specifikt om den cykeln men det är ju en tvåtaktare, när den "dör", innebär det att den går tyngre eller att den slocknar? Om den går tyngre, lättar det när den svalnar/avbelastas? Om ja, funkar oljeblandningen som den ska?
 
Har den YPVS? Min gamla DT125 från 1991 hade det och det var källan till mycket.. Google runt lite på YPVS, provmeka och se om det hjälper! :)
 
Det låter som att soppan tar slut i flottören. Lossa soppaslangen och kolla att det rinner på ordentligt. Speciellt reserven brukar kunna blockeras genom att det tas in i botten på tanken. Speciellt om det finns tankrost. Det kan du kika efter genom att lysa ner i tanken.

Är det ett gammalt fordon är det nästan lika bra att ta loss kranen och göra rent den och tanken och även förgasaren och sedan sätta ett nytt bensinfilter på slangen. Dålig soppatillförsel kan leda till värmenyp om det råkar rinna fram precis så mycket att motorn inte tvärdör.
 
Jag har fixat den nu :), vi testade att ladda batteriet som var i och det var tydligen lite urladdat och så kollade vi satt allt annat var okej och nu funkar den perfekt än så länge :)!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Gott att höra och bra att du skrev det så fler kan få tips på vad som kan vara fel och hur man avhjälper det.
 
Tändningen på en motor kan dra ganska många Ampere vid höga varvtal, så det är mycket troligt att batteriet var enda orsaken. Grattis till en fungerande motorcykel :tummenupp
 
Intressant... Jag har varit med om att en motor inte startar för att batteriet är dött (samma motor som du har, för även jag ägde en TZR en gång i tiden), men inte att den startar men inte klarar av att varva upp! När den väl startat så brukar generatorn ta hand om att leverera ström så det räcker för att köra normalt. Det gör att jag misstänker att din generator inte är riktigt OK.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top