Yamaha Tzr125 -89 problem

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tjena!

Har fått problem med hojen efter kolvbytet. Den är i princip inkörd men jag fick inte riktigt tätt mellan cylinder och topp, det rinner alltså ut ytterst lite vatten där mellan och troligtvis drar tjyvluft.

Hade köpt kolven från England av märket ''Mitaka'' och när jag fick hem det så var kolvringarna olika stora, satt inte lika tajt runt kolven :O

Någon som har stött på detta eller vet vad det kan vara?

Jag var iaf ute och körde en repa idag och drog på upp till 100 (varvade för att se hur den gick) då plötsligt så börja det tjuta från cyllen och det lät precis som när man kokar kaffet och det börjar tjuta, precis som att den pressar ut luft och vatten?http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/azcrying.gif

Sen försvann det när man gasade efter ett tag, men kom tillbaka när man släppte gasen.
Nu har det försvunnit helt fast kan nog komma igen när man drar på, kan säga att kompet blev inte mycket bättre och effekten lite slö sen jag bytte kolv, kan det vara spök med kolven? byta till Prox original?

Mvh Andreas
 
Varför bytte du kolv?
Ryker den mycket vitt?
Var tror du den drar tjuvluft? insugsgummit spruckit? Testa spruta startgas runt insugsgummit och se om tomgången går upp.
Drog du toppen med moment?
Sen skall du alltid kolla kolvrings gapet innan du sätter i en ny kolv.
 
Du har inte fått tätt mellan cylinder och topp. Bytte du topplockspackningen när du hade isär motorn? Korsdrog du toppen med rätt moment?
I så fall behöver du troligen plana toppen och sedan köpa ny packning och sätta ihop det igen.

Märket på kolven känner jag inte igen. Jag har bara använt Yamaha original eller Wiseco. Kolvringarna kan man ibland få slipa in en aning för att få rätt spel på, så det är inget konstigt. Men om den ena ringen liksom kärvar i spåret så är du illa ute.
 
Tjena!

Svarar på era frågor.
Ja bytte kolv för den andra var slut och det var dax, sen när jag satte ihop det så börja det läcka från toppen mellan cylindern och toppen, jag hade då bytt packning men fick ej tätt, beställde då en andra gång och bytte packning, var jättenoga med att kors dra och exakt moment men ändå så verkar det dra lite tjuvluft mellan cylindern och toppen precis som jag läste i Haynes manualen, översatt detta:Topplockspackningen läcker. Bruset oftast förknippas med en läckande topplockspackning är ett gällt gnisslande. Även alla andra ljud i överensstämmelse med gas som tvingas ut under tryck från en liten öppning kan också avges. Packning läcker ofta accomparied av olja läckage från hela parning gemensamma eller från topplocket Håll bultar och muttrar. Läckage resultat av otillräcklig eller ojämn åtdragning av cylinderhuvudet fästelement, eller från slumpmässiga mekaniskt fel. Efterdragning till rätt moment siffran kommer i bästa fall bara erbjuda en tillfällig Cure. Packningen bör förnyas så snart som möjligt.

Kan tillägga att jag planade toppen något litet för att försöka få det lite mera plant ifall den var lite skev, men det var ytterst lite så kanske cylindern och toppen behövs slipas ner lite lite grann för att få det helt bra.
Har hört att det kan vara lite svårt att få till det med sådana packningar som man har till tzr125.

En fråga från mig är om jag ska ta och köpa en Yamaha originalkolv? min cylinder är ju lite honad men inte mycket eftersom jag bara ville få bort lite smårepor och få tillbaka x-mönstret.
Ska jag då köpa standard dim 56,40 eller nästa storlek som är 57,15? (addemoto.se)

Eller har ni någon sida som har antingen wiseco eller Prox med olika storlekar.

Tack för hjälpen än så länge :)
 
Tidigare var den tät och nu har du alltså planat toppen och nu läcker den. Då är det väl en klåpare som gjort ett dåligt jobb när han planat toppen.

En kolv har inget med läckande toppar att göra. Men ta cylindern till någon som klarar av att mäta den och köp den kolv du ska ha. Du får inte in en 57 mm kolv i ett oborrat originallopp men en 125a från 89 är nästan osannolik om den aldrig blivit borrad.
 
Det var otät första gången jag bytte allt då jag fick byta packning igen eftersom det läckte så bestämde jag mig för att plana till toppen ifall den är lite skev eller något sånt.
Fick ändå inte riktigt tätt men tätare iaf då har jag även dragit moment och korsvis.

Jag tror själv att det behövs slipas på både cylindersida och toppsidan.
Kolven nöp nog eftersom ljudet kom och tyckte det känndes lite tjärvt efter att den blivit varm och började låta

då köper jag nog en Prox original standard dim 56,40 till den och kör lite planing.
Tror du Cylindern behövs honas igen eftersom den var honad innan.
 
Eftersom du fick in en 57 mm kolv tidigare så är ju din cylinder rimligtvis borrad och en originakolv kommer skramla sönder snabbt. Låt någon som kan titta på dina prylar.
 
Eftersom du fick in en 57 mm kolv tidigare så är ju din cylinder rimligtvis borrad och en originakolv kommer skramla sönder snabbt. Låt någon som kan titta på dina prylar.

Får nog bli så. Men varför nöp den om cylindern nog är borrad.:va
Har en verkstadstid den 29/4 tråkigt att vänta så länge!!!:död:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top