Yamaha TZR 125F -87

RED_LiME skrev:
Den har ju stått i garage sen -99 och varit helt orörd tills för 2 veckor sen när han körde den igen, då startade den på femte kicken. Nu när den stått stilla så länge, är det något speciellt jag bör gå igenom och kolla, eventuellt byta?
tänkte jag ska plocka ner den i smådelar och fixa till allting, men som sagt så är jag inte så hemma på hojar ÄN :tungan
Jag har hittat en verkstadshandbok... är det nåt att ha? kostar 400 spänn

En verkstadshandbok är alltid bra att ha, speciellt om du nu ska plocka ner den i smådelar. Köp!
 
Jag har kollat på den nu och den var braa för det priset! den gick rätt fint men lite kas spå låga varv iomed YPVS:et var urkopplat och ställt på höga varv. Jag kollade på den utanför Ljungby i Småland.
Vänster packbox läckte lite smått men det var inte mkt, och jag behöver nytt bakdäck, helt nerslitet :P liknar nästan slicks :yoparty
Men nu är det lite krångel...
Den står reggad som 20 eller 24kW så den står som mellanklass. men då behöver jag strypa den och regga om den på 11kW ? Hur gör man då?
Medföljer ett splitter nytt Ginelli effektrör med :P och originalröret som är på är ostrypt så jag ve tinte riktigt hur jag ska få ner den itll 11kW... Men lite fix på den så är den snart najjs :)
Ska höra vad dom tar för o lacka om den imorrn med... återkommer med ungefärligt pris..
 
RED_LiME skrev:
Jag har kollat på den nu och den var braa för det priset! den gick rätt fint men lite kas spå låga varv iomed YPVS:et var urkopplat och ställt på höga varv. Jag kollade på den utanför Ljungby i Småland.
Vänster packbox läckte lite smått men det var inte mkt, och jag behöver nytt bakdäck, helt nerslitet :P liknar nästan slicks :yoparty
Men nu är det lite krångel...
Den står reggad som 20 eller 24kW så den står som mellanklass. men då behöver jag strypa den och regga om den på 11kW ? Hur gör man då?
Medföljer ett splitter nytt Ginelli effektrör med :P och originalröret som är på är ostrypt så jag ve tinte riktigt hur jag ska få ner den itll 11kW... Men lite fix på den så är den snart najjs :)
Ska höra vad dom tar för o lacka om den imorrn med... återkommer med ungefärligt pris..
om registering är ganska dyrt,
från mc-kompaniet = -"det går på 2195 :- för 11 kW.
I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. I dagsläget så är strypningarna ej godkända för helfordonsgodkända hojar, är du osäker om din hoj är det eller inte, ring
din lokala Bilprovningsstation för besked.
+ att sv bilproving tar en avgift som kan vara ganska saftig...
kolla på mc-vauhuset.se för mer information
 
nicke skrev:
om registering är ganska dyrt,
från mc-kompaniet = -"det går på 2195 :- för 11 kW.
I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. I dagsläget så är strypningarna ej godkända för helfordonsgodkända hojar, är du osäker om din hoj är det eller inte, ring
din lokala Bilprovningsstation för besked.
+ att sv bilproving tar en avgift som kan vara ganska saftig...
kolla på mc-vauhuset.se för mer information

Har haft tur.. IGEN! :banana :tuttar :tuttar :banana

Kommer antagligen att kosta mej 500kr för ett intyg, fixar strypningar gratis och monterar dom, och runt 500kr för registreringsbesiktning! OM det jag har snakkat om med "Oves Motor" idag stämmer.. Han som äger hojjen skulle iallafall ringa till bilprovningen och höra mer detaljerat på kostnader och sådant imorgon! :Bugar
Han som har hojen nu tog sitt A1 kort så tidigt så han får köra 125cc med obegränsad effekt, därför hade han aldrig den strypt! Han pratar gott om hojjen, han sa att han dragit Cagiva Mito och Aprilia RS med den :) men sen kommer dom där förbenade strypningarna och ställer till det :brinnerup

Men han sa att efter man fått in det i papperarna att det är 11kW så är det bara att ta bort strypningarna för farbror polisen kommer aldrig att ta fast en för trimningen iomed att dom inte plockar ner den i delar på plats och det står i papperna att det är laglig hojj, men stämmer det verkligen att det är så kasst system som farbror blå kör med? :va
 
Tänkte slänga upp en bild nu för skojjs skull...
 

Bifogat

  • TZR2ed.jpg
    TZR2ed.jpg
    57.6 KB · Visningar: 61
Last edited:
NatoN skrev:
Oj oj oj.. akta så att inte stänkskärmen tar i marken. :tungan Nerå ser ju riktigt fräsh ut!

Haha jag vet det där om stänkskärmen :tungan ska ta loss den iallafall isåfall, Vi stod o skämtade om det när vi kollade på den och likadant med bågen därbak, har originalet till den :)
 
RED_LiME skrev:
För om det är YPVS:et som är pajj så är det ju bara att byta den för 600kr?! easy as that?

om YPVS:en går så kan det vara så enkelt att vairarna är av, har du otur så är det kugghjulen i YPVSen som är trasiga, då måste du köpa en ny... Easy as That...

det du ska byta är väl typ, bensin, olja, stift, bromsvätska... kankse packboxar i gaffeln samt oljan där, hur ser drivpaket ut?? (kedja och drev) däcken?

tycker det verkar som ett bra köp, köp den du.. hoppas det blir ett bra köp för dig...

jo, försök tareda på när kolv/kolvringar är bytt senast... det kan bli en väldigt dyr överaskning när kolvringarna ger upp...

vad är det för framdäck som sitter på?? ?
LACKA INTE OM DEN!! den lacken ser ju tokfräsch ut... lite sliten av knäna... hmm... som min då... lacka isåfall om med original lack.. tycker jag iaf.. men det är ju upp till dig..
 
Last edited:
Lacka inte om! Om du fortfarande ska göra det kan du väl byta tank/kåpor med någon som har lite risig lack mot en peng? :D
 
cRoC skrev:
Lacka inte om! Om du fortfarande ska göra det kan du väl byta tank/kåpor med någon som har lite risig lack mot en peng? :D

ja, med mig, det skulle jag tycka om väldigt mkt, ja letar nya kåpor för ja orkar inte lack om dom!
 
Fluxir skrev:
om YPVS:en går så kan det vara så enkelt att vairarna är av, har du otur så är det kugghjulen i YPVSen som är trasiga, då måste du köpa en ny... Easy as That...

det du ska byta är väl typ, bensin, olja, stift, bromsvätska... kankse packboxar i gaffeln samt oljan där, hur ser drivpaket ut?? (kedja och drev) däcken?

tycker det verkar som ett bra köp, köp den du.. hoppas det blir ett bra köp för dig...

jo, försök tareda på när kolv/kolvringar är bytt senast... det kan bli en väldigt dyr överaskning när kolvringarna ger upp...

vad är det för framdäck som sitter på?? ?
LACKA INTE OM DEN!! den lacken ser ju tokfräsch ut... lite sliten av knäna... hmm... som min då... lacka isåfall om med original lack.. tycker jag iaf.. men det är ju upp till dig..

Shoo!
Näe jag ska inte byta kåporna :P har inte pengar till det! Förresten är dekalerna lite slitna ockmså fast det är inte så farligt.
Kolven och kolvringar och cylinder är bytta för ca 1000mil sen, då kolven slog emot avgasporten eller vafan det var och alla lagren är bytt aför itne allt för läönge sen också.
Framdäcker ser fint ut, men bakdäcket är kasst så jag sk aha nytt bakdäck, Drivpaketet ska jag byta för det behövdes! Vänster packbox läckte smått men det var så pass lite så det kan vänta att åtgärda. har skrivit upp lite vad allt komemr gå på UNGEFÄR
---------------------------------------
4000kr Hojen
250kr Batteri
600kr YPVS
500kr Intyg till bes.
600kr Papperet ändrat
500kr Kåpglas (svarttonat)
500kr Drivpaket
500kr Bakdäck
400kr Verkstadshandbok

7850kr Tot
---------------------------------------
Men där är inte lackning ock dekaler med men antigen får det vänta eller så har jag råd? vet ej än vad det komemr gå på.
Tycker jag fått till det rätt så bra. Kommer inte gå på så stora summor!
Det ända jobbiga är att strypa den!
Gonatt!
 
RED_LiME skrev:
Shoo!
Näe jag ska inte byta kåporna :P har inte pengar till det! Förresten är dekalerna lite slitna ockmså fast det är inte så farligt.
Kolven och kolvringar och cylinder är bytta för ca 1000mil sen, då kolven slog emot avgasporten eller vafan det var och alla lagren är bytt aför itne allt för läönge sen också.
Framdäcker ser fint ut, men bakdäcket är kasst så jag sk aha nytt bakdäck, Drivpaketet ska jag byta för det behövdes! Vänster packbox läckte smått men det var så pass lite så det kan vänta att åtgärda. har skrivit upp lite vad allt komemr gå på UNGEFÄR
---------------------------------------
4000kr Hojen
250kr Batteri
600kr YPVS
500kr Intyg till bes.
600kr Papperet ändrat
500kr Kåpglas (svarttonat)
500kr Drivpaket
500kr Bakdäck
400kr Verkstadshandbok

7850kr Tot
---------------------------------------
Men där är inte lackning ock dekaler med men antigen får det vänta eller så har jag råd? vet ej än vad det komemr gå på.
Tycker jag fått till det rätt så bra. Kommer inte gå på så stora summor!
Det ända jobbiga är att strypa den!
Gonatt!

ja pröjade 500:- för bakdäck...
du behöver inte betala nåt om vi ska buta kåpor, ja kan nog tänka mig å lägga enslant för original kåpor... även om dom är lite repiga...
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top