Yamaha TZR 125cc -87

Låt den va, kör med en udda hoj, är den i fint skick kommer du få höra kommentarer om det jämfört ed om du moppefuckostylar den, jag fick relativt mycket kommentarer om min DT125a på Bulten och på Svea i Sthlm om att den var i väldigt fint skick och höra lite historier om folk som hade en sådan när de var yngre, roligt var förnamnet!

Men din är ju garanterat mer unik än min gamla DT, så satsa på att fräscha upp den med original-look, förbättra bromsarna, lämna in dämpare på renovering om det behövs så de fungerar så bra som möjligt och lägg pengarna sedan på gott underhåll, däck och bensin!

Edit : Jag vill se bilder på din hoj! :fakta

Last edited:
Låt den va, kör med en udda hoj, är den i fint skick kommer du få höra kommentarer om det jämfört ed om du moppefuckostylar den, jag fick relativt mycket kommentarer om min DT125a på Bulten och på Svea i Sthlm om att den var i väldigt fint skick och höra lite historier om folk som hade en sådan när de var yngre, roligt var förnamnet!

Men din är ju garanterat mer unik än min gamla DT, så satsa på att fräscha upp den med original-look, förbättra bromsarna, lämna in dämpare på renovering om det behövs så de fungerar så bra som möjligt och lägg pengarna sedan på gott underhåll, däck och bensin!

Edit : Jag vill se bilder på din hoj! :fakta

uppfattat! Lägger upp bilder imorron på min hojj , om jag minns detta senil som man är! :hihi

En TZR i fint skick är väldigt ovanligt i min värld.
Jag hade blivit glad att se en i fint skick där ägaren lagt omsorgen på detaljer som stötdämpare, bromsar, chassiebussningar och lager.
Ofta så satsar man i ungdomen enbart på sådant som syns som plastdelarna.
Tänk va coolt det är med en hoj som ser helt original ut(med rätt backspeglar och blinkers bl.a.) och som man lagt energin på tekniken istället.
Hojen går bättre om mekaniken är kanon.
Du skulle kunna titta lite på byte av stötdämpare och kanske se över gaffeln också?

Det jag hade gjort med den hade varit att byta till tonat kåpglas, flyttat in baklampan och gjort mig av med bakstänkan och byggt en ny skylthållare.

Samt bytt blinkers, precis som jag gjorde med den jag själv hade för 10 år sen...

Avstrypt ska den ligga på 20kw, inte 16.

Detta ger nostalgi känslor! hade själv en tzr 125 som man pillade på. :yoparty

precis som Solid snake säger så kan man bygga in baklampan.
jag gjorde detta och blev rätt nöjd med resultatet. byggde även om skylthållaren och satte dit mindre blinkers, tonat kåpglas osv..

här är en gammal bild på bettan :)

1.JPG

O/T men så som myndigheterna jävlas med de yngre så bör alla 125 åkare uppmuntras å det grövsta:tummenupp
Vem ska köpa alla hojar när vi slängt in handskarna:va

Nu är det lite svårt att se detaljer på korten men det ser ut som du har övertagit ansvar för en ovanligt välbehållen tzr. Kan inte finnas många kvar i det där skicket. Hojen är ju nu din så du gör förståss vad du vill med den, och det är ju väldigt lätt att förstå ifall du vill "pimpa" den för att få en personlig prägel på den, (Been there, done that.) MEN var samtidigt medveten om att så gott som vad du än gör på hojen så kommer du att sänka värdet på den, såvida du inte uppgraderar den dramatiskt med väldigt prestandahöjande tillbehör alternativt sparar alla originaldelar och inte kapat ramen. Du kommer dock aldrig att få tillbaka de pengarna vid en försäljning.

Ser ut som den är i fint skick! Ta hand om den, kör ordentligt, plåga den inte i onödan, inte plåga den kall, serva och håll den i fint skick så kommer du vara stolt över det!

Nu vet jag inte hur stort intresse du har för hoj, men du kommer ångra dig om du förstör dess utseende om något år eller två, dels vid försäljningen och om ditt intresse för hoj ökar, du kommer vara stolt över att ha en TZR i fint skick, som har det klassiska sexiga utseendet(enligt mig), även om skylthållaren och lampan är det hetaste.

Ser ut som den är i fint skick! Ta hand om den, kör ordentligt, plåga den inte i onödan, inte plåga den kall, serva och håll den i fint skick så kommer du vara stolt över det!

Nu vet jag inte hur stort intresse du har för hoj, men du kommer ångra dig om du förstör dess utseende om något år eller två, dels vid försäljningen och om ditt intresse för hoj ökar, du kommer vara stolt över att ha en TZR i fint skick, som har det klassiska sexiga utseendet(enligt mig), även om skylthållaren och lampan är det hetaste.

asså jag tänkte mer på att om jag ska polera den elr byta filter osv. Jag ska inte ändra kåpor på den ... har bytt lampor(blinkers) till lite mindre. Men jag titta på skylthållaren(stänkskyddet), hur tar man bort den när de sitter tp 8 feta skruvar? & hur sätter man tbx reggskylten sen då? :)

Vore jag som du så skulle jag putsa upp den o fräscha upp den så mycket det går o behålla den helt o hållet i originalskick. Det är ju en 87:a så det är ju 26 år gammal o jag misstänker att det inte finns så många kvar i rullande skick. Får jag fråga... hur långt har den gått, hur många ägare har den haft o hur mycket betalade du för den?

Varför jag undrar är att jag köpte själv en likadan TZR 125 2RL för ett par veckor sedan fast en 91:a. Den har gått knappa 2.200 mil när jag köpte den.

Här finns 18 bilder på den: http://yamaha.site50.net
Klicka på In Swedish please... ibland funkar länken... ibland inte. :confused:

Det enda som inte är original på min TZR i det skick den rullar nu är att det sitter ett ostrypt trimavgassystem på den fast jag fick med originalsystemet som i princip är i nyskick. :)

Mer info om köpet finns på: För- o nackdelar med en Yamaha TZR 125cc -91? Vad bör man se upp med?

Last edited:
Klassiska hojar är finast orginal. Håller med de som tycker du ska rusta upp den, få den riktigt blank å fin, lacka om delar som är skrapade och skavda, försök få den se ut som ny, men orginal :)

Back