Nithro
Lycklig
God afton, mcfolk!
Idag (egentligen igår) är en för mig helig dag. Igår köpte jag min allra första MOTORCYKEL.
Kan knappt förstå att det är sant, underbart. Verkligen.
Det är en ttr600 som gått 1500 mil. Motardhjul och slipon medföljde offroadhjulen och originaldämparen.
För den nyfikne så finns annonsen ännu för beskådning på:
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TTR_600_Motard___offroad_22629238.htm?ca=23_3&w=3
Blev positivt överraskad av dess effekt. Väntade mig en tråkig hoj med lite effekt efter att ha läst kommentarerar här på SH. Räcker med effekt för mig än så länge iaf, definitivt.
Nu till saken:
Jag har läst här på sporthoj att TTRs och XRs ska vara väldigt svårstartade för den okunnige.
Säljaren höll på att mecka med kompläge och grejer en hel stund när han skulle starta hojen. Jag räknade såklart med att ha mången problem med kickandet ett tag.
Men inte! Den startar fint, har inga problem att starta hojen, varm eller kall. Hade strul första 3 starterna, men tror det berodde på choken, och att soppan verkade vara slut. Nu startar den superlätt i alla lägen, iaf när jag kickar
Tur? Naturbegåvning?
Ni med kick, hur har ni det? Problem? Taktik? Vad ska man undvika, tänka på etc?
Just ja, kicken fäller ut sig under färd. Kan det var att kicken sitter för långt "bak" på den som kicken sitter fast i, som går in i motorn? Säljaren påstod detta, eftersom han hade skruvat av den strax innan den såldes.
Vet väl inte riktigt vad jag vill med detta inlägget.. men nu har jag också motorcykel

Måns
Idag (egentligen igår) är en för mig helig dag. Igår köpte jag min allra första MOTORCYKEL.
Kan knappt förstå att det är sant, underbart. Verkligen.
Det är en ttr600 som gått 1500 mil. Motardhjul och slipon medföljde offroadhjulen och originaldämparen.
För den nyfikne så finns annonsen ännu för beskådning på:
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_TTR_600_Motard___offroad_22629238.htm?ca=23_3&w=3
Blev positivt överraskad av dess effekt. Väntade mig en tråkig hoj med lite effekt efter att ha läst kommentarerar här på SH. Räcker med effekt för mig än så länge iaf, definitivt.
Nu till saken:
Jag har läst här på sporthoj att TTRs och XRs ska vara väldigt svårstartade för den okunnige.
Säljaren höll på att mecka med kompläge och grejer en hel stund när han skulle starta hojen. Jag räknade såklart med att ha mången problem med kickandet ett tag.
Men inte! Den startar fint, har inga problem att starta hojen, varm eller kall. Hade strul första 3 starterna, men tror det berodde på choken, och att soppan verkade vara slut. Nu startar den superlätt i alla lägen, iaf när jag kickar
Tur? Naturbegåvning?
Ni med kick, hur har ni det? Problem? Taktik? Vad ska man undvika, tänka på etc?
Just ja, kicken fäller ut sig under färd. Kan det var att kicken sitter för långt "bak" på den som kicken sitter fast i, som går in i motorn? Säljaren påstod detta, eftersom han hade skruvat av den strax innan den såldes.
Vet väl inte riktigt vad jag vill med detta inlägget.. men nu har jag också motorcykel

Måns
Last edited:
Och när jag hade lagt den upp och ner i ett dike en varm sommardag var det också lögn i h-e att starta den. Men för det mesta gick det bra. Min erfarenhet är att den är lätt att starta när den är kall och normalt varm, när den är halvvarm och väldigt varm så är det svårt. Du lär märka hur din funkar...
Då får man inte alls igång den (nästan) Men man köper sig ett cyckelhantag på biltema med vijer och skruvar fast på styret och drar viren till autodecompes arm som sitter på ventilkåpan. Då har man helt plötsligt en oldskol motor som är snorlätt att hitta rätt toppläge,, bara att trycka ner kicken tills det tar tvärstopp och där trycka in cycelhantaget/manuella decompen))) och precis passera TCD läget. Trampa till där och motorn startar direkt,,,.inge autodecompskit som sölar ner starten och inte en kickning i onödan behövs. Hammnar man i mellanvarmläget så luftar man bara ur motorn ca 5 snabba kick med decompen intryck och full gas,,,och ställer sedan in TDC start läget och jag garanterar att den startar på första kicken.