Yamaha TTR600 låter som en stenkross

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vi börjar med förutsättningarna, jag kan typ byta olja o lite till men är väldigt novis när det gäller mera "avancerat" mekande...

Iaf, Yamaha TTR600, ´98, cirka 2000mil.

Tomgång med neutralen i så låter det som en stenkross av sämre fabrikat. Drar man in kopplingen är missljudet oförändrat.

Lägger man i växel (fortf kopplingen inne :) ) så försvinner missljudet helt.

När man sen rullar iväg kommer det tillbaka igen, oavsett växel.

Till saken hör att det funnits ett missljud i treans växel sen jag köpte den. Det blev dock värre och värre med tiden. Det lät (låter) dock helt annorlunda, det är mer ett "rungande", "vinande" ljud. Svårt att förklara men inte alls samma "stenkrossljud" iaf.

Jag har ungefär följande alternativ:
1) Skrota skiten...
2) Göra ett försök att meka om jag får nån tips om var jag ska börja....
3) Sälja den som ren. objekt...
4) Sälja i delar...

Nu har den dock stått i ett år men provstartade idag och den hoppar iaf igång. Dock kostar det lite att ha skiten stående.

Så tips är ytterst välkomna. :)

PS Den är alltså även till salu om nån känner att de saknar ett mekobjekt... :) DS
 

Granqvist

because norrland is the shit
Gick med
1 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198s
låter som ett lager i lådan på en axel som slutar snurra när du lägger i växel och därav slutar ljudet. Köp en verkstadshandbok och riv själv, inte så avancerat, det är ju med bilder och allt, sen är det bara en tidsfråga.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Kommer det från högersidan????

Nej, jag tycker det är från vänstersidan. (Alltså växelväljarsidan.)

låter som ett lager i lådan på en axel som slutar snurra när du lägger i växel och därav slutar ljudet. Köp en verkstadshandbok och riv själv, inte så avancerat, det är ju med bilder och allt, sen är det bara en tidsfråga.

Nja...bor man mitt i stan utan eget garage elller mekplats så är det ganska avancerat! :) Planen är väl att släpa skiten till föräldrarnas stuga och sen ha en mekhelg...
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Aha. Har kollat upp en del spår men det där har jag inte läst nåt om. Jag är hyfsat säker dock på att det är vänster sida men inte helt 110%...


Min TTR har inte råkat ut för det än men min MT03 som har en motor med snarlik uppbyggnad råkade ut för det och stenkross är väldigt bra ordval:rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja...bor man mitt i stan utan eget garage elller mekplats så är det ganska avancerat! :) Planen är väl att släpa skiten till föräldrarnas stuga och sen ha en mekhelg...
Då bultar man loss motorn och bär upp den till lägenheten, köksbord är alldeles ypperliga att renovera motorer på! Köp bagagerumsmatta från Biltema (den som är enbart i gummit), vik upp kanterna och sätt ihop vecken med skruvar i hörnen så skyddar du borde och all olja som rinner ur stannar kvar på mattan. Min gixxermotor fick bla nya kolvringar på köksbordet :)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Näjdå 5 års garanti på Yamaha:)

Aha ja då är det ju smidigare! :)

vad är du villig att släppa den för?

Så långt har jag inte funderat än, jag har motardkit till den oxå så det hade väl varit lite kul om jag hade lyckats få rätt på den. :)

Då bultar man loss motorn och bär upp den till lägenheten, köksbord är alldeles ypperliga att renovera motorer på! Köp bagagerumsmatta från Biltema (den som är enbart i gummit), vik upp kanterna och sätt ihop vecken med skruvar i hörnen så skyddar du borde och all olja som rinner ur stannar kvar på mattan. Min gixxermotor fick bla nya kolvringar på köksbordet :)

Bulta loss motorn låter som nåt jag hade behövt ha en mekplats för att göra...? Tror inte riktigt jag vill göra det på gatan eller trottoaren... :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bulta loss motorn låter som nåt jag hade behövt ha en mekplats för att göra...? Tror inte riktigt jag vill göra det på gatan eller trottoaren... :)
Fast det kan ju inte vara så mycket att lossa på en sån där? Och motorn väger väl inte så mycket? Min gixxermotor var ju inga problem att bära runt själv :) Eller så lånar du polarns car-port eller garageuppfart ;)
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Nu är det flera stycken som PMat ang pris på hojen. Jag är osäker så jag vänder på det, skicka ett bud så ska jag fundera på det.

Då gäller:
1) Hojen säljs som den står! Man kan givetvis få lyssna på krossen innan... :)
2) Hojen säljs med originalfälgar med TKC80 sulor. Motardfälgarna ingår INTE (men kan givetvis säljas separat).
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Nu är det flera stycken som PMat ang pris på hojen. Jag är osäker så jag vänder på det, skicka ett bud så ska jag fundera på det.

Då gäller:
1) Hojen säljs som den står! Man kan givetvis få lyssna på krossen innan... :)
2) Hojen säljs med originalfälgar med TKC80 sulor. Motardfälgarna ingår INTE (men kan givetvis säljas separat).

Om du väljer att sälja delar så kan jag vara intresserad av dina originalfälgar!! :tummenupp

Ps. Lämnade in min motor för fix, kan säga att den e fan inte lätt att få bort, dit kändes ännu värre.. tight så in i he*vete... Ds.:gnissla
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Fler frågor via PM och bud så då tar vi lite mera fakta här:

Yamaha TTR600 ´98
Cirka 2000mil
Egenbyggt "slipon" av förra ägaren, original dämpare finns såklart.

Motardhjul: Exel fälgbanor med Talon nav. 320mm bromsskiva fram. Hjulen kompletta med drev, distanser, bakdrev, bromsskivor, distans för bromsskiva fram, fäste för cykeldatorgivare. Mao "bolt-on". (Man byter hjul på max en timme när man gjort det en gång).
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Hur går det för dig, sålt hel eller sälja delar? Du vet juh vad jag söker efter..... :Bugar
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Hehe originalfälgarna är inte till salu (...än). Blir mek-session under semestern. :)

Ok! :) Då hoppas jag det går bra för dig att fixa den! Åh som sagt, blir du redo för att sälja... ja, då finns jag här!:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top