yamaha TTR 600

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Är totalt novis...men...någon som kan ge mig lite kött på benen ang. yamaha TTR 600? (-01)

Kvalitet, serviceintrevaller, motorkaraktär...

MVh Nabru
 
nabru skrev:
Är totalt novis...men...någon som kan ge mig lite kött på benen ang. yamaha TTR 600? (-01)

Kvalitet, serviceintrevaller, motorkaraktär...

MVh Nabru

Odödlig,Den gammla TT/XT motorn är en gammal beprövad konstruktion,600 mils intervaller på olja/ventil.

Ca 35 hk på bakhjulet,bra bottendrag,dess styrka är nog mest på grusväg,tokstabilt balansläge.

TTR är en uppdradering av den gammla TT som funnits sedan urmines tider.

Sen är det viktigt att skilja på TTR och TTR(E) ,E modellen är med elstart och väl mest känd för att vara trött,slö och tung.

-98 började italienska Belgrada att tillverka den på licens med tanken att bygga en enduro av den vilket visade sig bli lite för tungt med facit i hand iaf uppdaterads den med brembo-bromsar,Pollinigaffel och öhlinsdämpare bak,stålomspunna slangar och förstärkt ram + ett litet facelift.
I samma veva fixade man till en annan tändkurva på den.

Frågar du mig personligen så får du en massa hoj för liten peng med tanke på kvalitet och utrustning.

Dock är det (och kommer inte att bli) något effektmonster som alla andra luftkylda 600 stånkor.

Det går iofs att skrämma upp dom,men allt är en kostnadsfråga.
 
Jag hadde 1000 mil mellan servictillfällerna på min 03:a. Men det är ju inte fel att slänga i lite olja effter 500 mil. Mycket fin att köra speciellt på grusväg.
Bra hoj för nybörjare.
 
Långa farbron skrev:
Det går iofs att skrämma upp dom,men allt är en kostnadsfråga.

Har spekulerat om att byta till TT, undrar lite hur mycket man kan göra med dubbelfuggarna? Verkar vara en (ännu större) vetenskap att fixa munstycken osv till den än till min DR? Rätt eller fel?
 
rookie skrev:
Har spekulerat om att byta till TT, undrar lite hur mycket man kan göra med dubbelfuggarna? Verkar vara en (ännu större) vetenskap att fixa munstycken osv till den än till min DR? Rätt eller fel?

Nja det är väl inget större problem att hitta munstycken osv till dom,men visst kan dubbelfuggarna vara lite meckigare om det strular,men ur bänkningsynpunkt så finns det ju bara ett huvudmunstycke osv så det är ungefär samma.

Den ena förgasaren sköter lågfart/varv och den andra resten,ingen raketforskning.


Vill man ha div delar och trim så vänder man blicken mot das Vaterland så finns det tex www.offtheroad.de och www.kedo.de som har hur mycket grejer som helst till TT/XT,där finns också färdiga förgasarkit med munstycken,trottlar och nålar.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Odödlig,Den gammla TT/XT motorn är en gammal beprövad konstruktion,600 mils intervaller på olja/ventil.

Ca 35 hk på bakhjulet,bra bottendrag,dess styrka är nog mest på grusväg,tokstabilt balansläge.

TTR är en uppdradering av den gammla TT som funnits sedan urmines tider.

Sen är det viktigt att skilja på TTR och TTR(E) ,E modellen är med elstart och väl mest känd för att vara trött,slö och tung.

-98 började italienska Belgrada att tillverka den på licens med tanken att bygga en enduro av den vilket visade sig bli lite för tungt med facit i hand iaf uppdaterads den med brembo-bromsar,Pollinigaffel och öhlinsdämpare bak,stålomspunna slangar och förstärkt ram + ett litet facelift.
I samma veva fixade man till en annan tändkurva på den.

Frågar du mig personligen så får du en massa hoj för liten peng med tanke på kvalitet och utrustning.

Dock är det (och kommer inte att bli) något effektmonster som alla andra luftkylda 600 stånkor.

Det går iofs att skrämma upp dom,men allt är en kostnadsfråga.

--- It's all abt money :-)
Tack för infon, 35 hk låter inte så imponerande men som sagt....det verkar trots allt vara en hyffsad leksak för rimliga pengar.

Rebell80 skrev:
Jag hadde 1000 mil mellan servictillfällerna på min 03:a. Men det är ju inte fel att slänga i lite olja effter 500 mil. Mycket fin att köra speciellt på grusväg.
Bra hoj för nybörjare.

---
500 mil är ju helt ok. Tack för infon!
 
Du får en bra grussmiskare och med lite vilja och jävlar annama så kan man bära runt den i endurospåret också,dock lär man inte bli snabbast,men bra träning får man.
 
Långa farbron skrev:
Du får en bra grussmiskare och med lite vilja och jävlar annama så kan man bära runt den i endurospåret också,dock lär man inte bli snabbast,men bra träning får man.

Hur är den att wheela med? Jag har hittat en jäkligt fin TTR 600 -99
Min XR gick upp på slangen i alla växlar men den hade diverse godis i motorn.

Går en TTR upp i 2an med gas?
 
Jag är total nybörjare och jag lyckas inte. Så det är inte bara att softa och vrida på gasen. Rycka är ett måste, men jag har inte fattat hur man ska göra...
 
Henkepenk skrev:
2291514 Jag är total nybörjare och jag lyckas inte. Så det är inte bara att softa och vrida på gasen. Rycka är ett måste, men jag har inte fattat hur man ska göra...
skummt, är din original drevad?
pappa hade en ttr förra året och den var nerdrevad en kugg fram och den gasreste sig på 1an-2an
 
Inte kört TTR, men den har ju samma motor som XT som är ett blysänke. Otroligt tråkig motorkarraktär + känns väldigt seg i gassvaret, vilket ska bero på att ena fuggen är vacuum.
TTR är ju jäkligt snygg! Men en XR har betydligt livligare motor med bättre gassvar. Min gamla XR (högkompkolv, helsystem)som jag sålt till en kompis drar min jobb XT660, säger ju lite tycker jag.
 
-PLM- skrev:
2292275 Inte kört TTR, men den har ju samma motor som XT som är ett blysänke. Otroligt tråkig motorkarraktär + känns väldigt seg i gassvaret, vilket ska bero på att ena fuggen är vacuum.
TTR är ju jäkligt snygg! Men en XR har betydligt livligare motor med bättre gassvar. Min gamla XR (högkompkolv, helsystem)som jag sålt till en kompis drar min jobb XT660, säger ju lite tycker jag.
mjo fast ttren ska väl va lite piggare, eller?
Sen så väger ju ttr'en typ 20-30kg mindre
 
kowal skrev:
2022552 Hur är den att wheela med? Jag har hittat en jäkligt fin TTR 600 -99
Min XR gick upp på slangen i alla växlar men den hade diverse godis i motorn.

Går en TTR upp i 2an med gas?


Det borde den göra eftersom min xt går att lyfta på tvåan och tt'n är ju lite bättre!
 
Snowman89 skrev:
2292249 skummt, är din original drevad?
pappa hade en ttr förra året och den var nerdrevad en kugg fram och den gasreste sig på 1an-2an

Drevade ner min en kugg fram just för att den skulle resa sig lite lättare. Men ändå vill den inte.

Har fingrat på köpknappen på offtheroad.de:s nätshop med effektkrök, OTR-förgasarkit, sportfilter. Fast jag tror inte det är värt att lägga 4000 för att trimma en TTR. Är nog bättre att spara pengarna och köpa 660 eller nåt nästa år.
 
Henkepenk skrev:
2292328 Drevade ner min en kugg fram just för att den skulle resa sig lite lättare. Men ändå vill den inte.

Har fingrat på köpknappen på offtheroad.de:s nätshop med effektkrök, OTR-förgasarkit, sportfilter. Fast jag tror inte det är värt att lägga 4000 för att trimma en TTR. Är nog bättre att spara pengarna och köpa 660 eller nåt nästa år.
köp otr kittet, de kostar väl bara typ 500-700kr?
det satt monterat på ttren som pappa hade, annars var den helt original
 
Henkepenk skrev:
2292328 Drevade ner min en kugg fram just för att den skulle resa sig lite lättare. Men ändå vill den inte.

Har fingrat på köpknappen på offtheroad.de:s nätshop med effektkrök, OTR-förgasarkit, sportfilter. Fast jag tror inte det är värt att lägga 4000 för att trimma en TTR. Är nog bättre att spara pengarna och köpa 660 eller nåt nästa år.


är själv nybörjare på 'att wheela så kan det inte vara så att du fegar och det är därför den inte reser sig :7peta ... trodde inte min ktm 640 reste sig på 2:an i början men nu kommer den så fint :yoparty
 
doro skrev:
2292416 är själv nybörjare på 'att wheela så kan det inte vara så att du fegar och det är därför den inte reser sig :7peta ... trodde inte min ktm 640 reste sig på 2:an i början men nu kommer den så fint :yoparty

Ska åka upp till krossen nästa vecka och träna som fan. Klart det går, behöver bara öva öva öva. Och det är iofs skitskoj! :banana
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top