Yamaha TT600 going "DirtCafeTracker"

Då har cutsen äntligen landat här hemma och såklart anföll man hojen o garaget direkt :)

Efter lite juxande, mätande, sågande, slipande, testande så är nu ramen
Upp punktad och redo att stripas ner helt för att svetsas o göras klar för lack.

4 bilder hur de hela slutade :)

1528716_10201926822510424_1935502197_n.jpg


1506073_10201926820750380_1524997547_n.jpg


1521669_10201926821190391_977990790_n.jpg


1521819_10201926821790406_1940360967_n.jpg
 
Tackar :)

Tips på hur man får ramen slät o fin ?
Efter att sågat bort gamla fästen är godset "vågit"
Är de spakel som gäller eller någon bra sliptrissa ?

Bara detta fin liret kvar på ramen nu nämligen :banana
 
Bara fin liret kvar innan lack nu då.
Tips enligt ovan fråga ?

1513714_10201945616420260_403319468_n.jpg


1486908_10201945616660266_1296324383_n.jpg


1506612_10201945617140278_1020848548_n.jpg
 
halloj!!, jädra snyggt så här långt ditt bygge!!
ang slipning- se till att hela sliptrissan (en ny, fin sådan!) läggs med så stor yta som möjligt mot det du ska slipa- mao- kör långt in på trissan så att kontaktytan blir så stor som möjligt mot godset, att vinkla trissan ger bara punktslipning som du kan jaga gropar tills du blir gråhårig.
sen finns ju spackel oxo.....:tummenupp

//jj
 
Ett riktigt coolt no-nonsence bygge! Du sa nåt om att få bättre fart i motorn? Jag startade min supermono-"karriär" med en TT600 motor. I sitt elakaste utförande bromsades den till strax över 70 hk på bakhjulet. Har du funderat ut vad du vill åstadkomma?
 
Testade precis så som du beskriver o de funkade aldeles yperligt :banana
Avslutade med att ta en stålborste skiva o slipade rent både färg o ränder från sliptrisan

Så nu är ramen äntligen grundad och imorgon blir de färg på de. :fyllisar

1538666_10201951515247727_567081868_n.jpg
 
Som de ser ut nu blir motorn orörd.
Men 70 friska hade inte suttit fel :)
 
Last edited:
Stöt på lite oväntade problem :/

Två kassa pinbultshåll.
En är bruten o den andra har ett snett borrat o gängat hål
Den sneda går att använda men man får använda en bult.
Tips på hur jag ska få ut den avbrutna ?

Tänkte försöka borra o slå i en torxbits, värma och försöka skruva ut.

Andra eller vättre tips motages mer än gärna.

1513291_10201956914302700_475067346_n.jpg
 
Skam den som ger aig.
Testade att svetsa på en mutter men efter att dragit av svetsningen 3 gånger
Fick de bli borrmaskinen. Pinbulten var löjligt mjuk så gick riktigt fint.
Så nu ska det nog funka :banana:fyllisar

1474384_10201957429755586_2038334755_n.jpg
 
Motorn hänger på plats lika så fotpinnarna
Slipade lite på kylflänsarna med för o få lite mer färg o "råhet" i motorn.

Börjar se riktigt fint ut :tummenupp

1530554_10201957466596507_2101193991_n.jpg


993816_10201957467396527_820900497_n.jpg


1476279_10201957467676534_1691292622_n.jpg
 
Som de ser ut nu blir motorn orörd.
Men 70 friska hade inte suttit fel :)
Njaäooo.... Med den effekten höll vevhuset i 130mil och cylinderfoten rök av efter 50... Jag tror du önskar liiite större "serviceintervall" Am I right? :lol

Har du sett var jag bor, Linus?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top