Yamaha tt 350 varvar fullt vid start

Luxenalex

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Hoj
2004 Suzuki Sv650s
Hej, jag har läst en hel del här på forumet men har aldrig postat förut. Nu har jag dock råkat ut för ett problem och skulle behöva lite hjälp.

Jag har en gammal Yamaha tt 350 (89:a) som på grund av platsbrist har fått stå ute hela vinter, dock under regnskydd. När jag värmde upp den i garaget och skulle starta den för ett tag sedan så fick jag en otrevlig överraskning. Direkt man kickar igång den så går den upp på fulla varvtal så att man måste vrida upp nyckeln för att stänga den. Även om jag inte ger någon gas alls. Gasen verkar funka i övrigt då man vrider på den, fjädrar dock inte tillbaka så bra.

Jag har inte så mycket erfarenhet av att meka och så och vet inte vad det skulle kunna vara. Har hört att det kan hända om motorn får för mycket luft eller något. Är det någon som vet vad det kan bero på?

Är tacksam för all hjälp!

Det sitter en lite märklig dubbelförgasare på tt'n, en mekanisk och en vakumstyrd om jag inte minns helt fel. En av dessa verkar hänga sig. Plocka bort insugsgummi och titta bakifrån och se hur spjällen/trottlarna rör sig.

Vänster förgasare är en vanlig trotteldito, och gasarmen påverkar mekaniskt den andra förgasaren, och kombination med vacuum. Men felet är säkert väldigt lättlöst, även om trotteln hänger sig bara några millimeter så varvar det duktigt.

Felkälla är nog gasrulle, vajer eller förgasaren. Ställ varmt så funkar det säkert.

Tack så mycket, nu fick jag lite mer kött på benen! Har dåligt med mekutrymme just nu men ska kolla upp det när jag får möjlighet. Om det är något av de föreslagna teorierna borde det väl även vara enkelt för en servicefirma att fixa om man inte orkar stå ute i snön eller i ett mörkt föråd och skruva?

Förutom råden om att förgasarna kan ha hängt sig så kika även på insugsgummit. De har dn tendens att torka i vulkningen mot aluminiumplattan som sitter mot cylindern. Läcker den där kan den även dra tjuvluft och rusa i motorn.

Förutom råden om att förgasarna kan ha hängt sig så kika även på insugsgummit. De har dn tendens att torka i vulkningen mot aluminiumplattan som sitter mot cylindern. Läcker den där kan den även dra tjuvluft och rusa i motorn.

Jag har hört talas om att detta ska kunna ske men visste inte var jag skulle kolla, så tack. Är den lätt att hitta?hur ser den ut? Ska kolla när det är ljust ute.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul