Yamaha TRX 1200

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Eller vad kommer sporthojen med parallelltwinnen från Super Ténéré 1200 att heta? Kommer den ens? Det tog lång tid mellan TDM 850 och TRX 850. Ska Yamaha vänta lika länge nu, så kommer motorn att kännas gammal när sporthojen lanseras.

Det ligger inte precis i tiden med japanska sporttwinnar. Egentligen var det kanske bara en parates mellan 1997 och några år framåt när vi fick TL 1000 S och R och Honda SP1. Ingen av modellerna utvecklades, utan lades ner. Jättetrist.

Så vad tror ni? Kommer Super Ténéré 1200-motorn i ett sportchassi? Har motorn potential att konkurrera med KTM RC8 och Ducati 1198? Säkert inte, men kan inte Yamaha vara så oförutsägbara att de bygger en underbar sportlandsvägshoj? Lätt, lättsvängd, enkel och tillräckligt stark. Typ en R6:a med Super Ténéré 1200-motorn på 130 hästar och 110 Nm. Ingen som vill ha en sån?
 

Bifogat

  • r6.jpg
    r6.jpg
    101.7 KB · Visningar: 124
  • 1200engine.jpg
    1200engine.jpg
    161 KB · Visningar: 106
Yamaha slutade att vara innovativa efter -98 enligt mig. Tyvärr då många starka aktörer behövs!

Tror inte de kommer att utveckla något annat än radfyror tyvärr. Tenere 1200 var ju ett smärre misslyckande.
 
Yamaha slutade att vara innovativa efter -98 enligt mig.
Jag håller med dig. Det är verkligen trist att jämföra hur modelllanseringarna och modellprogrammen såg ut för 15-20 år sedan och nu. Jag tänker på modeller som:

• TDR 250
• TDM 850
• TZR 250
• TRX 850
• SZR 660
• YZF 750
• R1
• XTZ 750

Hojar som får alla som älskar motorcyklar att spontanjubla. Annorlunda, intressanta, nydanande, körglada och inspirerande motorcyklar. Modeller som fick andra tillverkare att tänka ”Hmm, det där skulle vi ha kommit på istället!” Det var bättre förr.

:(
 

Bifogat

  • mc-yamaha-98-yzfr1.gif
    mc-yamaha-98-yzfr1.gif
    26.7 KB · Visningar: 151
  • TDR-250-blue.jpg
    TDR-250-blue.jpg
    164.8 KB · Visningar: 200
  • YAMAHATZR250-3XV--medium-2476_1.jpg
    YAMAHATZR250-3XV--medium-2476_1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 81
  • y1083.jpg
    y1083.jpg
    9.2 KB · Visningar: 75
  • YZF_R750.jpg
    YZF_R750.jpg
    54.6 KB · Visningar: 59
  • 02YAMAHA-TDM850X12-0740-01.jpg
    02YAMAHA-TDM850X12-0740-01.jpg
    44 KB · Visningar: 156
  • szr660.jpg
    szr660.jpg
    53.7 KB · Visningar: 71
  • Yamaha XTZ750 89.JPG
    Yamaha XTZ750 89.JPG
    42.3 KB · Visningar: 488
Last edited:
En sportig gathoj liknande TRX:n skulle sälja slut direkt om jag fick bestämma! Men varför Yamaha inte släppt en konkurent till KTM Super Enduro övergår mitt förstånd! Motorn är ju perfekt för den uppgiften.

Som den är nu är den en touringhoj, ingen grushoj.
 
Hade gärna köpt en lättare modell av hondas sp2, men de lär nog inte heller komma nån!

Hade gärna köpt en sp2 som dom var, men dom fanns så kort tid att jag inte hann... Sen är dom så förbenat dyra beggade eftersom dom fanns så kort tid.
 
Tyvärr så tror jag inte att det kommer en "Super TRX", men det skulle vara mumma med den motorn i ett TRX-chassie, fast med USD-gaffel och med kedja istället för kardan. Jag skulle lätt köpa en om jag hade råd.:fakta
 
Eller vad kommer sporthojen med parallelltwinnen från Super Ténéré 1200 att heta? Kommer den ens? Det tog lång tid mellan TDM 850 och TRX 850. Ska Yamaha vänta lika länge nu, så kommer motorn att kännas gammal när sporthojen lanseras.

Det ligger inte precis i tiden med japanska sporttwinnar. Egentligen var det kanske bara en parates mellan 1997 och några år framåt när vi fick TL 1000 S och R och Honda SP1. Ingen av modellerna utvecklades, utan lades ner. Jättetrist.

Så vad tror ni? Kommer Super Ténéré 1200-motorn i ett sportchassi? Har motorn potential att konkurrera med KTM RC8 och Ducati 1198? Säkert inte, men kan inte Yamaha vara så oförutsägbara att de bygger en underbar sportlandsvägshoj? Lätt, lättsvängd, enkel och tillräckligt stark. Typ en R6:a med Super Ténéré 1200-motorn på 130 hästar och 110 Nm. Ingen som vill ha en sån?

Jag som anser 180hk+ som förkastligt om man inte är en helvetes banpilot skulle lätt gilla en "SportTenere-med-endast-130hk". Diggar verkligen sporttwinnar även om de inte är med i toppen av hk-ligan. BMW HP2, Ducati SS och Aprilla RSV. Ingen av dessa har extrema siffror men är fullt tillräckliga och, framför allt, slipper ha massa ungtuppspiloter som kör ihjäl sig på dom och höjer premien till absurdum.

Jag håller med dig. Det är verkligen trist att jämföra hur modelllanseringarna och modellprogrammen såg ut för 15-20 år sedan och nu. Jag tänker på modeller som:

• TDR 250
• TDM 850
• TZR 250
• TRX 850
• SZR 660
• YZF 750
• R1
• XTZ 750

Hojar som får alla som älskar motorcyklar att spontanjubla. Annorlunda, intressanta, nydanande, körglada och inspirerande motorcyklar. Modeller som fick andra tillverkare att tänka ”Hmm, det där skulle vi ha kommit på istället!” Det var bättre förr.

:(

SZR660 är en underbar hoj. Jag hoppas Moto3 kommer få upp tillverkarnas ögon för sportstånkor. TZR 250 vill jag ha en i garaget! Nu!

Det roliga är att går man tillbaka 10-15 år så vill jag ha många Yammor, i deras dagsfärska utbud vill jag inte ha en enda.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top