Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Återigen stentuff hoj och kul att du fick ordning på bromsen.
Jag hade stora problem på min tills jag luftade upp vid pumpen vid slangen.

Ha en bra säsong!
 
Nu vet jag vad jag skulle ha önskat mig i födelsedagspresent! :Bugar
 
Återigen stentuff hoj och kul att du fick ordning på bromsen.
Jag hade stora problem på min tills jag luftade upp vid pumpen vid slangen.

Ha en bra säsong!

Thx & tack detsamma! Kanske ses i förbifarten i Linkeboda under sommarn, får vinka glatt :)
 
Nu vet jag vad jag skulle ha önskat mig i födelsedagspresent! :Bugar

:)

Gjorde en första kapning på skärmen idag, är lite sugen på att kapa lite till bak iaf men det beslutet får mogna fram... Kvar att göra på det numera rullande projektet är fixa bakbromsen så att den funkar bra, centrera mätaren, lack & kanske ny sadel men det känns helt ok som det är så det är ingen panik.

Liten bildorgie idag på otvättad hoj i solskenet med sunkig mobil som vanligt... Nu ska jag ut och :hojraket Jihaa, heja våren! :D
 

Bifogat

  • DSC00550.jpg
    DSC00550.jpg
    239.1 KB · Visningar: 289
  • DSC00551.jpg
    DSC00551.jpg
    217.4 KB · Visningar: 5,699
  • DSC00552.jpg
    DSC00552.jpg
    242.7 KB · Visningar: 314
  • DSC00554.jpg
    DSC00554.jpg
    247.2 KB · Visningar: 5,921
  • Dsc00556x.jpg
    Dsc00556x.jpg
    240.4 KB · Visningar: 323
  • Dsc00557x.jpg
    Dsc00557x.jpg
    248.2 KB · Visningar: 5,874
Skärmen blev ju några miljoner gånget snyggare ,men en radie därbak istället för bara rakt av tror jag skulle va snyggare.
 
Skärmen blev ju några miljoner gånget snyggare ,men en radie därbak istället för bara rakt av tror jag skulle va snyggare.

Några miljoner... :D

Sant att lite mer radie kunde ha varit på sin plats, får fila till det lite nästa gång skärmen är av. :tummenupp

Efter dagens tripp så kom jag fram till att det behövdes nya lameller så det är nu beställt... I love Ebay, halva priset jämfört med här hemma, ca 400 pengar, som hittat :)
 
Gött väder & mera mil! Känns fiint! :banana

Ett litet aber, ibland vid fullt gaspådrag på ettans växel (någon enstaka gång på tvåan) så hackar motorn till som att den håller på att dö av soppabrist eller möjligen tändningsfel och efter en sekund eller nåt så är allt som vanligt igen :va

TIPS på vad man ska felsöka på?

Jag har ju inte pillat på motor eller tändning så jag lutar åt soppa/förgasarstrul. Ska kolla igenom alla slangar för soppa & vakuum iaf...
 
Inte svar på din fråga men........
jösses vad fin den blev!! Sköna bilder när den står och blänker i solskenet :yoparty
Hoppas du får ordning på det sista lilla problemet snabbt (eller att det försvinner av sig självt?:va) och att dina nya lameller anländer snabbt.
Grattis till en kanonhoj!
 
Gött väder & mera mil! Känns fiint! :banana

Ett litet aber, ibland vid fullt gaspådrag på ettans växel (någon enstaka gång på tvåan) så hackar motorn till som att den håller på att dö av soppabrist eller möjligen tändningsfel och efter en sekund eller nåt så är allt som vanligt igen :va

TIPS på vad man ska felsöka på?

Jag har ju inte pillat på motor eller tändning så jag lutar åt soppa/förgasarstrul. Ska kolla igenom alla slangar för soppa & vakuum iaf...

Fint bygge!!
Jag tror det är förhållandet luft/bränsle som är problemet(öppet avgassystem o för små munstycken)
Har själv två TR1 byggda i andra stilar än din.
Ha en bra säsong:yoparty
 
Testa skruva ut blandskruvarna lite. Vet inte hur många vara de funkar på den där men testa 3 1/2 kanske som max.
 
Tack grabbar! :tummenupp

Jag har dålig koll på hur man ställer in mina förgasare, dags att läsa på och lära sig då! :)

Ska först kolla så att det inte drar tjuvluft eller något, den gick bättre förra säsongen med samma grejer som nu. Störande fel men ingen katastrof än. Men för eller senare borde jag lira lite med inställningar och möjligen munstycken... (Har ju ändrat både på avgas och luftfilter så det kan behövas)

@Janneviking, finns det några bilder på dina TR1 byggen? /Nyfiken :)
 
Last edited:
kul hoj du har skapat fram där :)
personligen skulle jag sänker den lite men annars ser den mkt bra ut!
 
thx!

Sänka den generellt menar du? Har sänkt så mycket jag vågar fram. Bak skulle inte vara värt besväret enligt mig. Tackar för kommentaren iaf :tummenupp

Sen verkar jag ha fått ordning på motorgången. Gjorde en ordentlig genomgång av alla anslutningar till förgasarna och tror att den kan ha dragit lite tjuvluft vid ett av insugsgummina... 50 mil & motorgång = :tummenupp men den drar mkt soppa, närmare en liter milen :D

Nya lameller har kommit så strax ska dessa på tillsammans med kraftigare koppligsfjädrar, hoppas på schysst koppling efter det :)
 
Sen verkar jag ha fått ordning på motorgången. Gjorde en ordentlig genomgång av alla anslutningar till förgasarna och tror att den kan ha dragit lite tjuvluft vid ett av insugsgummina... 50 mil & motorgång = :tummenupp men den drar mkt soppa, närmare en liter milen :D

Nya lameller har kommit så strax ska dessa på tillsammans med kraftigare koppligsfjädrar, hoppas på schysst koppling efter det :)

Mycket noga att alla slangar sitter rätt.
Motorgången är fantastisk på dessa maskiner, drar klockrent från 1500 till 6500 varv.
Men de skall inte dra mer än 0,6-0,7.
Men å andra sidan så är det inte värt besväret om motorn går bra - Hellre för fett än för snålt.
För du har väl kollat att luftfiltret är OK (plocka ut och provkör utan en fuktig dag) och att det inte bor råttor i ramen?
 
Mycket noga att alla slangar sitter rätt.
Motorgången är fantastisk på dessa maskiner, drar klockrent från 1500 till 6500 varv.
Men de skall inte dra mer än 0,6-0,7.
Men å andra sidan så är det inte värt besväret om motorn går bra - Hellre för fett än för snålt.
För du har väl kollat att luftfiltret är OK (plocka ut och provkör utan en fuktig dag) och att det inte bor råttor i ramen?

Motorn sjunger bra, men tror att den gick jämnare innan jag ändrade på luft och buller. Förutom att den drar extra soppa så... svårt att beskriva men istället för att dra helt jämnt som en symaskin så drar motorn med en känsla av högfrekvent "knackighet". Men den går jämt och starkt trots denna "känsla". Men avgassystemet med nästan ett rakt rör gör nog sitt till den känsla...

Luftfiltret är rent och såg inga råttbon när jag lackade ramen :) Men däremot är filtret nog för tätt / litet... Har ju ett fiddyluftfilter bakvänt i ramen vid luftintaget... Dags att prova något annat :va

Tyvärr är jag novis även på detta område så det tar nog sin stund innan det blir helt perfekt...
 
Sökte lite på forumet efter tips på åtgärder för ovan och... verkar som min går fett iaf på lågfart. Min hoj startar alltid utan choke, kall som varm... Kanske pga att luftfiltret är för tätt. För prova med ett något luftigare filter.

Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.
 
Sökte lite på forumet efter tips på åtgärder för ovan och... verkar som min går fett iaf på lågfart. Min hoj startar alltid utan choke, kall som varm... Kanske pga att luftfiltret är för tätt. För prova med ett något luftigare filter.

Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.

Joo visst är det bättre med lite för fett än för snålt men man behöver ju inte överdriva. Du tappar ju en hel del effekt om den går alldeles för fett och 1 liter mil är mycket.
Testa öppnare filter och se om det går bra.
 
Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.

Med öppnare luft och/eller avgas skall den gå magrare än innan, det är liksom grundfysik.
Att den går fetare än innan betyder (om inget annat ändrats) att
totaleffekten av 'öppnare' avgassystem och luftfilter av någon
outgrundlig anledning blivit att du täppt till den stackarn i stället. :va

Lätt att testa utan filter såsom sagts ovan.
Fiddyfilter är väl dessutom tänkt till en typ 5ggr mindre cylindervolym?


Å så blev den ju gôrläcker! :Bugar

/e
 
Joo visst är det bättre med lite för fett än för snålt men man behöver ju inte överdriva. Du tappar ju en hel del effekt om den går alldeles för fett och 1 liter mil är mycket.
Testa öppnare filter och se om det går bra.

Så sant som det är sagt, will do! :tummenupp

Med öppnare luft och/eller avgas skall den gå magrare än innan, det är liksom grundfysik.
Att den går fetare än innan betyder (om inget annat ändrats) att
totaleffekten av 'öppnare' avgassystem och luftfilter av någon
outgrundlig anledning blivit att du täppt till den stackarn i stället. :va

Lätt att testa utan filter såsom sagts ovan.
Fiddyfilter är väl dessutom tänkt till en typ 5ggr mindre cylindervolym?


Å så blev den ju gôrläcker! :Bugar

/e

Har tänkt i samma banor. Ska provas så snart det hinns, lite körigt nu men kanske framåt helgen. Återkommer med rapport. :tummenupp

Thx! :)
 
Last edited:
Dagens svåra val var... åktur i solen eller fixa dit nya lameller... gjorde fel val och gav mig på det sistnämnda och:
1. Entusiastisk & glad med nya fjädrar och lameller :)
2. Nästan klar. H-vete, skruv gick av! :huvet
3. Tur i oturen, brottytan så grov så jag kunde få grepp och skruva ut resten. :rolleyes:
4. Tvungen att skruva ut alla skruvar igen kolla hur övriga ser ut :skrämd

Hittade nya skruvar i skrotlådan, i med dom och på med loc-tite... Får hoppas att det sitter ordentligt nu, blir ju lite nojig efter strulet...

Imorgon, slå på ny olja & :hojraket + hoppas att det funkar som det ska!

Nu får jag kyla ner mig i väntan på en ny dag... :öl
 

Bifogat

  • DSC00565.jpg
    DSC00565.jpg
    241.5 KB · Visningar: 113
  • DSC00566.jpg
    DSC00566.jpg
    240.6 KB · Visningar: 124
  • DSC00567.jpg
    DSC00567.jpg
    217.8 KB · Visningar: 111
  • DSC00568.jpg
    DSC00568.jpg
    209.1 KB · Visningar: 121
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top