Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
iaf nå´t...
 

Bifogat

  • DSC00100edit.jpg
    DSC00100edit.jpg
    230.5 KB · Visningar: 429

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
`Helt magisk cuts!

all cred broder
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
`Helt magisk cuts!

all cred broder

:D

Vi får se hur det löser sig... Planen är att naja fast papperskorgen i bakramen steg för steg där jag vill ha den och samtidigt forma till den... När jag najat fast den ordentligt så tänkte jag köra med glasfiberspakel och hoppas att det ska räcka för att fixera form & storlek... Klippa bort najtråden & voilá = en cuts!!! (eller kommer det att gå åt h-te?? :gnissla :va :D)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:D

Vi får se hur det löser sig... Planen är att naja fast papperskorgen i bakramen steg för steg där jag vill ha den och samtidigt forma till den... När jag najat fast den ordentligt så tänkte jag köra med glasfiberspakel och hoppas att det ska räcka för att fixera form & storlek... Klippa bort najtråden & voilá = en cuts!!! (eller kommer det att gå åt h-te?? :gnissla :va :D)

Jag tycker om den som den är.
Avgasutsläpp FTW!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
`Helt magisk cuts!

all cred broder

Hmmm... man tillhör ju den ironiska generationen så detta inlägg föll i den kategorin... men...

Jag tycker om den som den är.
Avgasutsläpp FTW!

...med detta inlägg så börjar jag tro att ni ser potential i nuvarande utformning?? :va

som det är nu var bara första grovklippet! tog en bild för att det såg lajbans ut! :D

men att behålla det stuket, det undrar jag...

Editerad bild ger en hint om tänkt mål...

Nisse, vad betyder FTW? Låter som what the f**k men omvänt ;)

Planen är att kortsluta höger burk & sätta en något åt det här hållet på vänstern... (se bild)

MEN alla kommentarer & åsikter välkomnas! Är lite insnöad kring ursprunglig inspiration så lite andra förslag vore bara bra!
 

Bifogat

  • rör.jpg
    rör.jpg
    22 KB · Visningar: 133
  • DSC00100edit1.jpg
    DSC00100edit1.jpg
    220.8 KB · Visningar: 245

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
....kul bygge...

Kan nog vara ironisk om jag vill, men jag måste säga att jag gillade idén! Annorlunda och ger både linjer och luft åt skapelsen. När du lagt igen den som på senare bilden blir den mer försök till modern sporthoj och det finns ju redan 13 på dussinet.

Problemet med vart el och batteri ska ta vägen blir ju inte mindre iofs, (kabeldragning de luxe). Skulle du vilja plasta igen och lacka kan du ju göra det senare, eller hur?

Förvaringsutrymmet är ju inte heller fel att ha.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmmm... man tillhör ju den ironiska generationen så detta inlägg föll i den kategorin... men...



...med detta inlägg så börjar jag tro att ni ser potential i nuvarande utformning?? :va

som det är nu var bara första grovklippet! tog en bild för att det såg lajbans ut! :D

men att behålla det stuket, det undrar jag...

Editerad bild ger en hint om tänkt mål...

Nisse, vad betyder FTW? Låter som what the f**k men omvänt ;)

Planen är att kortsluta höger burk & sätta en något åt det här hållet på vänstern... (se bild)

MEN alla kommentarer & åsikter välkomnas! Är lite insnöad kring ursprunglig inspiration så lite andra förslag vore bara bra!

For The Win.
Från början Fuck The World, men det var i internettets början.

Dessvärre fotograferar jag aldrig mina motorcyklar, ety jag tänker vänta tills de blir "klara".
TR1an köpte jag -91 - Inte "klar" ännu.
Men:
Jag svetsade ihop ett eget avgassystem (vanligt svartjärn) med två uppvinklade 2,5"rör på högersidan.
Rören är förenade med varandra genom 5st 10mm rörstumpar och svetsades ihoplängs med hela längden.

Helst hade jag velat få ut röret från bakre cylindern ovanför svingen och dragit röret från främre cylindern ovanför motorblocket, men det var för trångt.

Ljuddämpningen sköts av lösa insatser.

Edit:
Tidigare körde jag med två "Sportsterdämpare" på originalrören.
Funkade bra, men när "burken" som kopplar ihop främre och bakre cylindrarnas avgasrör rostade sönder, så gjorde jag om till två helt separata avgasrör.
Bytte även till "Minizoomdämpare".
Tyckte att den gick sämre.
Därför nuvarande lösning.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blir som sagt lite mkt sporthoj över det hela enligt min smak, om du försöker följa linjen från tanken så tror jag du skulle få ett bättre slutresultat. Jag är svag för lindade avgas med minizoom dämpare eller liknande, kanske dragna under hojjen?

Lite meckigt med V-twin jag vet, hade ett helsike när jag skulle bygga avgas. I vinter blir det ett nytt försök :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kan nog vara ironisk om jag vill, men jag måste säga att jag gillade idén! Annorlunda och ger både linjer och luft åt skapelsen. När du lagt igen den som på senare bilden blir den mer försök till modern sporthoj och det finns ju redan 13 på dussinet.

Problemet med vart el och batteri ska ta vägen blir ju inte mindre iofs, (kabeldragning de luxe). Skulle du vilja plasta igen och lacka kan du ju göra det senare, eller hur?

Förvaringsutrymmet är ju inte heller fel att ha.

Hmm... Inte blir det en obehandlad papperskorg till cuts iaf :) Oavsett ytbehandling så är jag inte så mycket för STORA cutsar som på vissa cafe-räsers, men smaken är ju som :arsele

Ska fundera på något mellanting... Vill inte få känslan av att det är ett försök att "hotta" upp en gammelhoj till en "R1a". Tycker iof sig inte att "sporthojsbaken" på den gröna gör sig dåligt. Funkar bra i mina ögon. :)

Tackar för kommentarerna! Fler välkomnas! :tummenupp
 

Bifogat

  • Image7.jpg
    Image7.jpg
    102 KB · Visningar: 280

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
For The Win.
Från början Fuck The World, men det var i internettets början.

Dessvärre fotograferar jag aldrig mina motorcyklar, ety jag tänker vänta tills de blir "klara".
TR1an köpte jag -91 - Inte "klar" ännu.
Men:
Jag svetsade ihop ett eget avgassystem (vanligt svartjärn) med två uppvinklade 2,5"rör på högersidan.
Rören är förenade med varandra genom 5st 10mm rörstumpar och svetsades ihoplängs med hela längden.

Helst hade jag velat få ut röret från bakre cylindern ovanför svingen och dragit röret från främre cylindern ovanför motorblocket, men det var för trångt.

Ljuddämpningen sköts av lösa insatser.

Edit:
Tidigare körde jag med två "Sportsterdämpare" på originalrören.
Funkade bra, men när "burken" som kopplar ihop främre och bakre cylindrarnas avgasrör rostade sönder, så gjorde jag om till två helt separata avgasrör.
Bytte även till "Minizoomdämpare".
Tyckte att den gick sämre.
Därför nuvarande lösning.

Tackar! For the win = du gillar orginalblåsen!-)

Jo´rå, bävar för den dagen man måste göra helt ny rördragning från bakre cylindern. Aj aj så trångt det är. Dessutom ser nuvarande bakre "krök" / "burken" ut att vara rätt så trött...

Blir det knas med motorgången om man rätt och slätt kopplar ihop båda avgasrören till en slutburk? Givet att ny burk är lite mer öppen... Vinklar och dimension på orginalkopplingen mellan dom båda rören ser lite lustigt och klent ut. Dock ett senare projekt...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir som sagt lite mkt sporthoj över det hela enligt min smak, om du försöker följa linjen från tanken så tror jag du skulle få ett bättre slutresultat. Jag är svag för lindade avgas med minizoom dämpare eller liknande, kanske dragna under hojjen?

Lite meckigt med V-twin jag vet, hade ett helsike när jag skulle bygga avgas. I vinter blir det ett nytt försök :)

Jo, om det inte vore för att jag tycker att det gröna konceptet ser bra ut så håller jag med angående risk för "sporthoj".

Linjer från tanken... Har funderat mycket på det där. Vill inte ha en spikrak linje bakåt från tanken. Får i sådana fall byta till en tank som har en spikrak linje under till. Typ linjer som på "limpans" vita sukka bygge... (?)



Som nyss nämnt ovan, ska se om jag kan komma på en kompromiss som jag själv gillar bättre (än det som redan är på den gröna hojen).

Avgasbygge, har följt ditt fräna bygge och kan säga att jag inte kommer komma i närheten så hög klass på bygge. Gäller även avgasbygget. Inte tid & kompetens att lyckas med det! Med all heder för ditt schyssta bygge! :tummenupp

Minizoom, ja kanske, tycker att dom är snygga, helst om man har dubbla. Får se hur det blir, gillar varianten som jag bifogade tidigare om man ska ha en kort & enkel...

Tackar för ideer & kommentarer! Nu har jag lite att fundera på (igen) :gnissla :D
 

Bifogat

  • 163988_qbop2m.jpg
    163988_qbop2m.jpg
    103.2 KB · Visningar: 323
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Off topic... Den här guldvingen är fiiiiiin :tuttar

Valet vid köp av hoj stod mellan en sån & TR1:an... TR1:an var lättare att få tag på samt att den verkar lättare att bygga om... Kanske någon annan gång...
 

Bifogat

  • 1lille.jpg
    1lille.jpg
    39.4 KB · Visningar: 279

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vita hondan och den gröna är båda sketsnygga!

Kryxet tror jag med ditt förslag är att det blir lite "tyskarsel" varning, allstå för stort glapp mellan röv och bakhjul.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, om det inte vore för att jag tycker att det gröna konceptet ser bra ut så håller jag med angående risk för "sporthoj".

Linjer från tanken... Har funderat mycket på det där. Vill inte ha en spikrak linje bakåt från tanken. Får i sådana fall byta till en tank som har en spikrak linje under till. Typ linjer som på "limpans" vita honda bygge... (?)



Som nyss nämnt ovan, ska se om jag kan komma på en kompromiss som jag själv gillar bättre (än det som redan är på den gröna hojen).

Avgasbygge, har följt ditt fräna bygge och kan säga att jag inte kommer komma i närheten så hög klass på bygge. Gäller även avgasbygget. Inte tid & kompetens att lyckas med det! Med all heder för ditt schyssta bygge! :tummenupp

Minizoom, ja kanske, tycker att dom är snygga, helst om man har dubbla. Får se hur det blir, gillar varianten som jag bifogade tidigare om man ska ha en kort & enkel...

Tackar för ideer & kommentarer! Nu har jag lite att fundera på (igen) :gnissla :D

Ajm in löv !

Jeflar så snygg.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vita hondan och den gröna är båda sketsnygga!

Kryxet tror jag med ditt förslag är att det blir lite "tyskarsel" varning, allstå för stort glapp mellan röv och bakhjul.

Sant angående risk för "tyskarsel"... kan inte sätta fingret på varför "min" bak ser högre ut än på den gröna. Tror att proportioner och linjer är snarlika med undantag för att jag tagit bort ett extra stag... Ska studera detta lite närmare. (OGILLAR verkligen tyskarsel på cyklar...)

THX!

Ajm in löv !

Jeflar så snygg.

Den vita sukkan? Eller guldvingen? Eller den gröne? Eller att tre? :)

Hur som, alla är fina :yoparty
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Sant angående risk för "tyskarsel"... kan inte sätta fingret på varför "min" bak ser högre ut än på den gröna. Tror att proportioner och linjer är snarlika med undantag för att jag tagit bort ett extra stag... Ska studera detta lite närmare. (OGILLAR verkligen tyskarsel på cyklar...)

THX!

Tja dra bort till Trajacenter & köp dig en Sprint sadel med plast över skjutssadeln. Jag vet att de iallafall har begagnade sadlar liggandes & de är assköna. Jag har en sån på min med hoj med alutank. Bara ett tipps då bilr det ganska likt den gröna, som jag absolut inte tycker ser soprthojig ut.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Hur ser det ut om du släpper ner hojen från centralstödet, fjädringen sjunker ju ihop en del och då försvinner ju en del av "glappet" mellan hjul/cut.

Ser ut som om du kommer att få till ett riktigt snyggt bygge!

Kör hårt! Det gröna som du har som inspiration är asläcker:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tja dra bort till Trajacenter & köp dig en Sprint sadel med plast över skjutssadeln. Jag vet att de iallafall har begagnade sadlar liggandes & de är assköna. Jag har en sån på min med hoj med alutank. Bara ett tipps då bilr det ganska likt den gröna, som jag absolut inte tycker ser soprthojig ut.

Kanske skulle kunna vara nå´t! Tackar! Kan du PM:a en prisidé om du har lite koll (vilket jag tror att du kanske har ;))?

Kommentar "inte sporthojig" uppskattas oxå :)

Hur ser det ut om du släpper ner hojen från centralstödet, fjädringen sjunker ju ihop en del och då försvinner ju en del av "glappet" mellan hjul/cut.

Ser ut som om du kommer att få till ett riktigt snyggt bygge!

Kör hårt! Det gröna som du har som inspiration är asläcker:tummenupp

Ibland så är man bra dum i :huvet... KLART att det spelar stor roll! Den har stått på centralstödet så länge nu så jag har glömt bort hur den ser ut när den står på backen. :D Ska släppa ner den och kika igen hur det blir. THX! :tummenupp

Tackar för uppmuntran :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kanske skulle kunna vara nå´t! Tackar! Kan du PM:a en prisidé om du har lite koll (vilket jag tror att du kanske har ;))?

Kommentar "inte sporthojig" uppskattas oxå :)



Ibland så är man bra dum i :huvet... KLART att det spelar stor roll! Den har stått på centralstödet så länge nu så jag har glömt bort hur den ser ut när den står på backen. :D Ska släppa ner den och kika igen hur det blir. THX! :tummenupp

Tackar för uppmuntran :)
På TR1klubbens hemsida rekomenderas byte av bakfjäder till en styvare.Måhända kan man sätta dit en kortare men styvare om man vill sänka arselet.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Testa att ställa ned den först och posta en bild, kanske är så enkelt ;)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top