Yamaha TR1 -83, Projekt Scrambler

MagnusEsk

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2015
Hoj
Yamaha Wildstar -02, Yamaha TR1 -83
Magnus från Eskilstuna. Byggde och körde ett par Harleys i unga år. Efter det har det vart lite till och från. De senaste åren har jag rullat runt på en Wildstar, vi får se hur det blir med den nu. Förmodligen är den till salu. :)

Suget efter att bygga något har jag haft ett par år. Gillar ett lite råare stuk, typ offroaddäck och galler för strålkastaren men har inte riktigt hittat något som stämmer i pris och motorkaraktär. Men efter lite prat med en jobbarkompis och snokande på blocket har jag hittat en Yamaha TR1:a från -83. Bra utgångsläge tror jag, rätt peng och rätt skick för ett bygge.

Tanken till att börja med är att behålla det mesta vad gäller ram, sving, gaffel, hjul och bromsar. Att göra i vinter är alltså tank, subframe/sadel, avgassystem, styre, lampor och liknande. Plus förstås packningar, puts och färg på det som ska vara kvar.

Till att börja med ska jag få hojen att gå som den är. Jag vill veta att motor och låda fungerar innan jag river isär den ordentligt. Den tuffar och går just nu men klarar inte gaspådrag. Den har stått ganska länge och jag fann en del mög i förgasarna men den stora boven i dramat är nog soppakranarna. Det är nån sorts vaakumstyrning av dem och just nu kommer det dåligt med soppa.

Fortsättning och nån bild på utgångsläget kommer.

Så här ser det ut just nu. Har vart nere och lurat på vakuumslangar till soppakranar och provsuttit med crosstyre. Det verkar som att det vakuum som styr soppatillförseln fungerar så nu är det bara att vänta på nya packningar och insugsgummin så hoppas jag att den vill gå sen.

IMG_1068.jpgIMG_1069.jpgIMG_1070.JPGIMG_1071.jpg

Tror det ska finnas mekaniska soppekranar till den där. Kan bli en del tråkigheter när membranen pajjar.
En renoveringssats med friska packningar och membran är väl ett tips om du nu inte vill byta ut mot mekaniska.

Tror det ska finnas mekaniska soppekranar till den där. Kan bli en del tråkigheter när membranen pajjar.
En renoveringssats med friska packningar och membran är väl ett tips om du nu inte vill byta ut mot mekaniska.

Jo, så är det ju. Men kranarna funkar kunde jag konstatera i går kväll. :) Tanken ska ju ändå bytas sen så det får bli en framtida fråga vad det ska sitta för kranar på den nya. Jag får se vad rena förgasare och nya packningar och insugsgummin gör först. I bästa fall fungerar den då och jag kan börja riva isär i stället.

Nya fina saker. Nu ska vi se om det inte går att få den att gå bra i helgen så att jag kan börja riva sen. :)

IMG_1075.JPG

TR1a.jpgTR1b.jpg

En kort provtur visade att motor och låda fungerar. Avgasrören var i sämre skick än vad jag sett vilket gjorde att det small och poffade en del. Att jag valde att köra utan luftfilter gjorde väl inte saken bättre kanske. :) Nå, inget av det spelar någon större roll just nu då jag bara ville veta att det inte fanns några stora, dolda, fel på maskineriet. Gaffel och dämpare behöver en genomgång också men det visste jag.

Efter det så blev det ett par timmars rivande så nu är vi på väg. Först på listan blir nog att köpa tank, sadel och ljuddämpare så att jag kan bygga en ny subframe och ett nytt avgassystem. Jag tänker att det är fiffigast att göra tillverkningen av nya delar innan jag tar isär allt och jobbar på färg och puts.

Jag beställde tank, sadel och ljuddämpare förra helgen och hade hoppats på att få det i veckan. I stället fick jag ett mejl om att de tagit den sista sadeln för att bygga något eget. Nu hoppas jag att det inte tar för lång tid för de att få fram nytt. Det är ju bara oktober så det är ju ingen fara så. I stället får det bli städning av garage och tankearbete i helgen. :)

Svart eller silver på cylindrarna t.ex, det är ju en fundering. Jag hade nån fundering på att polera topparna men det blir nog mer jobb än bra tror jag så det blir att måla de i silver.

En annan fundering är fälgarna. Jag kommer att köra på original till att börja med för att få cykeln i skick till sommaren. Det finns ju såklart ekerfälgar i framtida planer men det för ju med sig nav och bromsar så det får bli en sak i taget. Frågan är ju hur jag gör med de fälgar jag har. Ny färg behöver de ju, svart, men jag funderar på en polerad kant. Nån som har gjort sånt? Går det att få ihop med pulverlack eller får man helt enkelt polera och sen lacka med vanlig färg?

Tjena Mangnus
Du kan pulverlacka och sen låta diamantsvarva fälgen finns en snubbe i Torhälla som kan fixa sån.

Här blev det lite stopp i maskineriet. Jag beställde tank, sadel och ljuddämpare från caferacerwebshop.com. Allt fanns hemma och skulle komma på 3-5 dar. Nu ha det gått en månad. Först fick jag besked om att de tagit sista sadeln för något eget projekt men det skulle bara ta ett par dar extra. Förra måndan, efter en ny påstötning fick jag veta att grejorna skulle skickas samma dag. I dag har jag, såklart efter en påstötning till, fått besked om att det ska skickas i morgon. Fan tro´t.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon