Yamaha thunderace!

svullo

Medlem
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Köping
Hoj
Honda cr500 Yamaha xjr 1300 och kanske en Yamaha FZ1-N snart........
Hej på er alla
jag funderar en sak även fast jag har sålt hojen..
Jag hade en yamaha yzf thunderrace 1000 -98
jag hade den 3 mån sen sålde jag den p.g.a att det drog så förbannat mycket olja...
Jag pratade med carlbarks o dom sa att det kunde vara fullt normalt
på just den modellen..
Den kunde dra ett par deciliter olja på 10 mil sa dom...
Den blårykte inget heller så den var inte slutkörd..
Jag funderar om det är nån som haft samma problem..
För övrigt gick hojen ganska bra
men det är ju inte meningen att man ska fylla på olja samtidigt som soppa..!!!...

:arsele
 
Upp till ungefär 1 liter på 100 mil är normalt på den motorn. Varierar en del med hur man kör den dessutom. Det verkar som om den drar mer olja på långturer med konstant gas än den gör på bana med mycket av/på. Iaf min... :3freak

Min egen teori är att Yamaha's inkörningsrekommendationer får ringar och lopp att "glasa" sig istället för att slita in sig ordentligt och bli täta. Du har samma fenomen på FZR1000, R1 mf.l som har samma motorfamilj (Genesis 5 ventilad). Nyaste årsmodellerna undantagna vad det verkar såhär långt...
 
Last edited:
Låter skumt...att många av de tidiga FZR 1000 drar grymt med olja är ingen hemlighet men ett par dec/10 mil för en Thunderace som annars verkar frisk... :confused: :va nä, det kan inte vara normalt.
 
svullo skrev:
...SNIP
men det är ju inte meningen att man ska fylla på olja samtidigt som soppa..!!!...

Näe, framförallt inte i samma hål och inte varje gång. Klarar du däremot av att samtidigt tanka och fylla på olja i respektive hål ser jag inga problem med det. :hihi

Allvarligt talat är den motorn känd för att dra en hel del olja utan att vara direkt paj. Min gjorde det, speciellt vid högre belastning (kunde bli upp till en dl / bandag).

/GoG
 
Dom sa på carlbarks att det var cylinderfodren
som var för elastiska...
man vill tydligen ha det med det blev för bra....
 
svullo skrev:
Dom sa på carlbarks att det var cylinderfodren
som var för elastiska...
man vill tydligen ha det med det blev för bra....
I vilket fall minskar problemet med en honing och nya ringar...
 
svullo skrev:
Hej på er alla
jag funderar en sak även fast jag har sålt hojen..
Jag hade en yamaha yzf thunderrace 1000 -98
jag hade den 3 mån sen sålde jag den p.g.a att det drog så förbannat mycket olja...
Jag pratade med carlbarks o dom sa att det kunde vara fullt normalt
på just den modellen..
Den kunde dra ett par deciliter olja på 10 mil sa dom...
Den blårykte inget heller så den var inte slutkörd..
Jag funderar om det är nån som haft samma problem..
För övrigt gick hojen ganska bra
men det är ju inte meningen att man ska fylla på olja samtidigt som soppa..!!!...

:arsele

jo är väll ett vanligt problem på dessa när de gått en 4-5000mil.
har just köpt en -96 som gått 2600, men den drar inte mycket olja, någon deciliter(2-3) på 100mil.
Detta med inkörning förklaras bra på denna sida: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

mvh
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top