Yamaha Thunderace 1000 överhettad

Tweekz

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2022
Hoj
Yamaha Thunderace 1000 -97
Tjääna! Är helt lost när det gäller o mecka med motorcyklar och detta är även min första hoj. Så hoppas någon är till hjälp här! ? men köpte mig hojen innan vintern kom, o körde den nu idag för första gången. Tycker den går hur fint som helst i motorn, MEN är lite orolig då tempmätaren ligger lågt, plötsligt kan den ligga högre upp än ”max” förbi det röda. Ställde mig med hojen i 5minuter o startade sedan för o ta mig hem. Då märkte jag att tempmätaren lagt sig vid runt 60c. Varvtalsmätaren/belysningen o tex bränslelampan funkar inte.

Kan det vara så att det är glapp bara eller bör man vara orolig eller kolla upp så den inte e överhettad på någe vis? Som sagt helt lost hur man går tillväga o hitta guide för o fixa saker verkar inte finnas hehe..
Ber om ursäkt för hur dåligt inlägget är skrivet! ?

Tjääna! Är helt lost när det gäller o mecka med motorcyklar och detta är även min första hoj. Så hoppas någon är till hjälp här! ? men köpte mig hojen innan vintern kom, o körde den nu idag för första gången. Tycker den går hur fint som helst i motorn, MEN är lite orolig då tempmätaren ligger lågt, plötsligt kan den ligga högre upp än ”max” förbi det röda. Ställde mig med hojen i 5minuter o startade sedan för o ta mig hem. Då märkte jag att tempmätaren lagt sig vid runt 60c. Varvtalsmätaren/belysningen o tex bränslelampan funkar inte.

Kan det vara så att det är glapp bara eller bör man vara orolig eller kolla upp så den inte e överhettad på någe vis? Som sagt helt lost hur man går tillväga o hitta guide för o fixa saker verkar inte finnas hehe..
Ber om ursäkt för hur dåligt inlägget är skrivet! ?
Hur fort går det från att den ligger lågt till att helt plötsligt ligga över max? En sekund? Fem minuter?

Har du kollat så du har kylärvätska i expansionskärlet och i kylaren?

Hur fort går det från att den ligger lågt till att helt plötsligt ligga över max? En sekund? Fem minuter?

Har du kollat så du har kylärvätska i expansionskärlet och i kylaren?
Den var ju över det röda. Tog paus 5 minuter, minns nog att den låg på MAX där också när jag började åka, men jaa runt ish 5 minuters åkande så sjönk den till runt 60 o låg där hela vägen hem.
Det har jag kollat, och såg bra ut med vätska där i. Undrat lite ifall det är så att när den hamnar på max att "glappet kom" o den gav upp, men antar att logiskt borde den väl ligga på lägsta då o inte hoppa till max.

Den var ju över det röda. Tog paus 5 minuter, minns nog att den låg på MAX där också när jag började åka, men jaa runt ish 5 minuters åkande så sjönk den till runt 60 o låg där hela vägen hem.
Det har jag kollat, och såg bra ut med vätska där i. Undrat lite ifall det är så att när den hamnar på max att "glappet kom" o den gav upp, men antar att logiskt borde den väl ligga på lägsta då o inte hoppa till max.
Tror inte på glapp till mätaren.

Fungerar kylfläkten?

En annan lös teori från min sida är att termostaten kan ha kärvat fast när den stått stilla så länge och att den nu släppt och fungerar igen.

Tror inte på glapp till mätaren.

Fungerar kylfläkten?

En annan lös teori från min sida är att termostaten kan ha kärvat fast när den stått stilla så länge och att den nu släppt och fungerar igen.
Vet inte hur den fungerar kylfläkten, men antar att den går igång vid högre grader? För vid uppstart o liknande är den inte igång, sett förut att den varit igång dock.

Får kolla upp med termostaten om det är något sånt enkelt tack! Innan jag köpte den har den stått stilla i garage i några år så är väl inte omöjligt. :nicka

Snabba temperaturhopp upp och ner kan man få om där är alldeles för lite kylvätska i systemet

Så du har köpt en hoj som stått stilla ett par år. Har den servats under dessa år? Om inte (vilket jag antar är fallet) så bör du inte köra den innan den servats eller kontrollerats av en certifierad mc-firma. Stillastående fordon bör få sina vätskor utbytta. Hur är bromsarna? De ska servas med ny bromsvätska med jämna intervall. Det är bara en sak som måste utföras. Sånt där är väldigt viktigt att sköta.

Eftersom du har fullt med kylvätska skulle jag säga att troligast är elfel. Antingen att givaren är dålig eller mer troligt att kabeln till givaren är nött och ligger och jordar ibland vilket får mätaren att bottna.

Eftersom du har div andra elfel också och inte kan något själv så rekommenderar jag att ta hjälp av någon som vet hur en multimeter fungerar. Var gärna med och lär dig under felsökningen så har du lite mer på fötterna nästa gång.

Jag hade inte kört mer innan felet definitivt är konstaterat. Om du faktiskt överhettar motorn ordentligt kan den mycket väl skadas bortom räddning.

Tempen fungerar som den skall, på thunderacen sitter temgivaren inte i motorn utan på toppen av kylet strax under gashandtaget.

Kylfläktarna går inte igång förrän den är uppe vid rött o den skall visa ca 60 grader vid normal temp. Så detta är ok.

Att lampor i huset inte lyser beror på att dom är trasiga dom byter man underifrån i huset.

Tankmätaren på dessa är trög det är en normal sak o det går ca 20 liter i tanken o med normalt touring tempo kommer du närmare 40+ mil på en tank.

DOCK skall du kolla olje mängden ofta minst en gång i veckan på henne kör du genisis motorn hårt tar dessa mycket olja det är helt normalt i dessa motorer att fylla på någon/några dl olja per tank nästan som en 2T.

Står du still med en hoj kan du räkna med att tempen sticker upp snabbt! En varm sommardag är inte en lämplig dag att stå på tomgång en längre stund eller krypköra. Så får du normal temperatur när du kör skulle inte jag vara orolig.

Tack för svar allihop , ska kika upp lite mer om det där då jag inte vill skada motorn i onödan. Vet ni någon nära Västmanland som meckar med Motorcyklar får ni gärna höra av er. Någon som tittar igenom det mesta på den skulle vara underbart.

Du har Yamaha Center på Hässlö i Västerås. Helst bör du dock lära dig mecka med hojen själv, det vinner du på i längden.

Du har Yamaha Center på Hässlö i Västerås. Helst bör du dock lära dig mecka med hojen själv, det vinner du på i längden.
Absolut det ska jag göra. Svårt o hitta guides o liknande med hur man gör saker dock. På bil är det ju enklare då allt oftast finns på video osv.
Tack

Back