Yamaha TDM 900

• Thread starter Thread starter NordF
  • Start date Start date

NordF

Guest
Som topic säger, är ni för eller emot en TDM 900?

Jag kikar på lite olika för inköp under våren 2008, och TDM'en är den hoj jag till slut har fastnat för. Vore dock nice att få lite input från er också...

För! :)

Beror givetvis på användningsområde. Snabb vid rödljusen, tacksam hoj på dålig väg, fixar även grus. Går hyfsat att slanga med. Excellent touringhoj, går bra att skjutsa på. Drar du på ett par slipon så har den ett ljud som får dig att rysa efter ryggraden.

Lämpar sig faktiskt för allt utom om du är en sann rejsputte. Någon riktig sporthoj är det inte.

Last edited:
Nice!

Låter precis så bra som jag hoppades på. Jag är ju inte ute efter en ren sporthoj utan vill ha en bra blandning på grund av att jag är 1.93 och har en grining rygg då och då. Vill därför ha en hoj med en upprätt körställning.. Känns som om Yamaha har fått till en väldigt bra hybrid i TDM 900. Tänker ju primärt ha den som allt-i-allo-hoj men vill även kunna få med tanten lite då och då neråt tyskland osv.

Mer tankar, åsikter?

E du 190 så finns Hondas Varadero , rätt bra me pulver i den.
Du har nästan hundra pållar o det nästan från tomgång..o massa vrid..VTR motorn - nedtrimmad med massa vrid.

Inga pråblem att slakta räserbågar om de inte handlar om motorväg.

Skillnaden mot Varadeon är att yamman är en liten bushoj i jmf - singelbushoj - då vinner den lätt.
Men skall du dunka på i hög fart med brud är Varaderon bättre.

E du 190 så finns Hondas Varadero , rätt bra me pulver i den.
Du har nästan hundra pållar o det nästan från tomgång..o massa vrid..VTR motorn - nedtrimmad med massa vrid.

Inga pråblem att slakta räserbågar om de inte handlar om motorväg.

Skillnaden mot Varadeon är att yamman är en liten bushoj i jmf - singelbushoj - då vinner den lätt.
Men skall du dunka på i hög fart med brud är Varaderon bättre.
Tror du blandar ihop TDM med nånting annat, den ligger precis som Varaderon på strax under 100 kusar, har 2 cylindrar och hänger lätt med sporthojar på krokiga vägar....

Däremot har du rätt i att man inte behöver titta på en speciell sorts hoj för att man är lång. Jag har haft TDM850 och jag fick faktiskt ont i ryggen av den. Sen bytte jag till nåt där jag inte behövde hålla emot fartvinden, då försvann problemet.
900:an har dock en annan och bättre körställning, liksom Varadero (som egentligen är både större och annorlunda på andra sätt). TDM är anpassad för asfalt med mer landsvägsbetonade dimensioner på däck osv än Hondan.

Positivt med TDM900:
Skön motor som blir ännu bättre med öppnare burkar.
Klarar lätt passagerare
Förvånansvärt sportig i uppträdandet
Riktiga bromsar

Negativt med TDM900:
Dålig markfrigång när det börjar bli riktigt kul
Dyra, dyra originalljuddämpare...
Anonym

Last edited:
Triumph Tiger 1050 kanske kan vara värd att kolla på om du inte gjort det?

2007-tiger-1050.jpg

När jag kikat på TDM så hade jag givetvis ögonen på några alternativ, både Tiger och Varadero, men även V-strom. Den sista var den jag uteslöt först, jag gillade den inte helt enkelt (svårförklarat varför, men jag hade också hört mycket negativt om kvaliteten på den).

Jag är själv 198 cm, och jag kan intyga att TDM räcker fint.

Markfrigången? Jag tycker nog att den räcker till för det mesta. Vad man däremot INTE ska göra är att montera centralstöd. Fjädringen är kanske inte optimal, men jag har skruvat upp till maximal förspänning bak och det hjälper lite.

Som Jåke säger, den har djävulskt bra bromsar. De är väl tagna från R1 om jag inte har helt fel...? Sedan finns det en fördel till med TDM som inte nämnts här, den har ju praktiskt taget inga sjukdomar alls. Maken till driftssäker hoj får man leta efter.

Varaderon upplevde jag som lite väl "adventure", detsamma ansåg jag om gamla Tigern. Jag var helt enkelt inte ute efter en hoj med det stuket. Vad gäller skjutsning så intygar min följeslagerska att höjden och sittkomforten på TDM är bland de bästa.

Nya Tiger 1050 är däremot en svårare konkurrent, den är lite mer av landsväg än den gamla Tigern. Hade den modellen funnits när jag köpte min TDM så hade jag nog haft den med i funderingarna.

Det finns ett par till hojar i samma kategori, t.ex. Ducati Multistrada och Aprilia Capo Nord... har dock inte kikat närmare på dem.

Och just det ja... kolla begtest i Bike nr 2-07

Last edited:
Kan inte heller finna något negativt med min TDM, det enda skulle nog isåfall vara att den inte funkar så bra att sprätta grus med.

Jag la 300 mil i Norge i sommras och totalt ca 600 mil nu i sommar på min och maken till bekväm hoj får man leta efter.

Jag upplever att den har suverän fjädring som sas. sväljer/äter ojämnheter som få hojar i samma klass om det nu fnns några hojar i samma klass.

Långa service intervaller endast var 1000e mil och ventiljustering först vid 4000 mil.

Billig att serva också jag betalade enast 1750 kr inkl material hos lugnets motor nu i höstas när jag gjorde 1000 mila servicen.

Försäkringen är ju också en viktig sak att väga in i sitt hojköp och här vinner TDMen över de flesta hojar, jag betalar endast 4100 helår/helförsäkring hos Bilsport-MC med deras 30 års försäkring.

Min är förövrigt tillsalu om du vill titta på en pedantskött TDM i Göteborgstrakten. http://www.blocket.se/vi/12682359.htm?ca=15_s

Enda anledningen till att jag skall sälja min är att jag blivit sugen att köpa en KTM950 Adventure S eller en CB1300SA

Och just det , bränsleekonomin, endast 0,35-0,5 besroende på körstil....

Last edited:
Lysande forum detta! :yoparty

Tack för alla era bra och kloka åsikter.

Jag har tittat på Tiger 1050, men känner att kvaliten verkar vara lite darrig. Jag har plöjt igenom http://www.tiger1050.com/ och deras problem med sina tigrar är ibland inte att leka med, dessutom är Triumphs garantier inte heller vad en nybörjare som jag själv vågar mig på, så den går nog tyvärr bort.

Kan ju klippa in vad jag skrivit på min blogg om vilka hojar jag har kikat på:

Honda Transalp

* Tycker inte om utseendet på den nya 2008:an.
* Klen motor
* 5 växlar
* Samma motor som Deuvillen, vilken har fått en del kritik för att vara skakig och klen.

Fördelar

* Billig försäkring
* Bra garantier

Suzuki V-Strom 1000

* Ingen ABS
* Utgående modell
* Pris
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg

Fördelar

* Bra garantier
* Snygg (subjektivt)
* 1 års vagnskada

Yamaha TDM 900

Kan inte hitta några nackdelar, hur mkt jag än läser på nätet förutom nåt litet
om en återkallning på styrdonet för insprutningen (eller nåt liknande) och det påverkar inte hojar från 2005 och uppåt tydligen enl Bike.

Fördelar

* ABS
* Bränsleförbrukning
* Bra att åka två på
* Bra väskor, värmehandtag osv
* Bra pris på 2007:or
* Utmärkt försäkring
* 1 års vagnskada = billigare försäkring

Triumph Tiger 1050

* Tveksam kvalité
* Massor av olika fel rapporterade på motor, växellåda och elektronik
* 2 års garanti
* Dyr
* Hög försäkring
* Ingen vagnskada
* Tveksam ÅF-situation i Göteborg

Fördelar

* Stor
* Stabil
* Snygg
* Snabb

Nicke, jag har allt sett din hoj och tittat i plånboken om jag har råd nu innan våren, men tyvärr så måste jag vänta lite. :huvet Hade ju passat kalas annars eftersom du också bor i krokarna.

Hmmm... Transalp tog jag inte med i min jämförelse, den ansåg jag gick fetbort - jag tyckte att den spelade i en annan division, pga sin "litenhet".

Tycker absolut inte att du ska hoppa över tigern. En kanonhoj men helt underbar komfort och att inte glömma en helt underbar motor! 190+ sitter bra BÅDE fram och bak, något som är få hojar förunnat!

Provkör ALLTID innan köp, då vet du verkligen vad det handlar om!:tummenupp

PS. Tigern har också ABS DS.

Last edited:
Tycker absolut inte att du ska hoppa över tigern. En kanonhoj men helt underbar komfort och att inte glömma en helt underbar motor! 190+ sitter bra BÅDE fram och bak, något som är få hojar förunnat!

Provkör ALLTID innan köp, då vet du verkligen vad det handlar om!:tummenupp

PS. Tigern har också ABS DS.

Argh! :gnissla

Inte så tvivel här nu! :) Jag vet att Tigern har ABS, missade bara det i min lineup. Men har du kikat på deras största forum (länk ovan nånstans). Jämför jag alla fel folk har haft/har med sina hojar mot vad de säger på http://www.carpe-tdm.net/ipb/ så spelar hojarna i helt olika "kvalitetsklass". Alla pratar om Tigerns motor, men för mig betyder kvaliten och garantierna lite mer då jag är helt grön och kan knappt montera en backspegel utan att göra fel. :tungan När Tigerfolket pratar om motorer där fabriken har missat att skruva åt alla skrivarna, där en av cylindrarna har skurit efter 4 månader, oljeförbrukning på 1 liter per 10 mil osv osv får det mig att spontant känna "vill jag bo ute hos Johans MC i Göteborg och bli kallad vid förnamn med en liten suck efteråt?" och svaret på den frågan blir väl nej.

Vore iofs skoj att höra en Tiger 1050-ägare säga nåt om sin hoj, det kan ju trots allt vara så att alla på Tiger-forumet har haft...otur bara? :crash

Det var mellan TDM och V-strom jag valde.

Jag har en v-strom, och har till skillnad från någon tidigare här inte hört något negativt om den, och har inte hittat något negativt heller.

Går som är jävla lok gör den. Axar bra. Kört mot Varadero på strippen och där var v-strommen faktiskt snabbare.

Men jag är också för TDM900. Fin, cool. Vet tyvär inte hur den är att köra.

Ciaooo!
Är det någon som läser den här tråden längre??
Verkar ju vara ett tag sedan någon skrev här iaf.
Om det är någon som läser så undrar jag vart jag får tag i handtagsskydd till min TDM 900 -08?

Hej alla TDM900-ägare.
Jag köpte min TDM900 i september 2013 och har sedan dess inte sett eller stött på någon annan TDM. Om ni finns i Stockholmsområdet vore det kul att träffa er för utbyte av erfarenheter mm av denna trevliga hoj över en fika.
Kom i så fall till Café Rosenhill i morgon lördag vid 14-tiden.
För utsocknes: http://caferosenhill.se/

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...