Yamaha SRX

Har tyckt de är skitcoola sen jag var moppedist, synd att de är så orimlígt dyra, ngt som förövrigt gäller många åttiotalshojar med kubik runt 600cc.
 
Det brukar stå en sån hoj vid skolan, och på nåt sätt ser den ut som en ganska modern hoj som bara har fått lite "retro-look". :tummenupp
 
Den här som Kedo har byggt är skitsnygg tycker jag. Klassisk look.

0125.jpg

0126.jpg

0128.jpg


Eller den här stenhårda XT:n. :rock

0090.jpg
 
Kedocykeln var läcker.. ekerfälgar gör sitt.. annars såg den ju rimligt original ut.. snyggare sadel än den jag har - ska bli kul att se vad som finns i katalogen....

Ingen tror mig rikitgt när jag säger att den är 20 år gammal - mycket beror väl på att just mitt ex ser ut som nytt... många tror att den är ny med retrolook.

På det hela taget är jag nöjd med utseendet men skulle gärna göra något milt åt bakdelen o kanske en fast monterad låg halvkåpa (tycker det är så snyggt med rund lampa i halvkåpa)

Känns lite stenålder att kicka men ger ju en viss tillfredställelse när stånkan hoppar igång! Har inte rikitgt lärt mig knepet än dock märkte jag igår till viss glädje för fotgängare på stan.

Dyra.. nja, både och... min kostade väl som en normal värdeminskning på en mellanklass cykel efter nyinköp... mycket kanske i inköp för en 80-tals cykel men jag är förvissad om att jag får tillbaka alltsammans vid ev försäljning.

2 år sedan jag hade båge (då med en ny Pegaso 650 - men den gav mig inget) - nu märker jag hur mycket jag saknat fartvinden, regnet o vibrationerna.... aldrig mera hojlös!

Mvh


Goodstuff skrev:
Den här som Kedo har byggt är skitsnygg tycker jag. Klassisk look.

0125.jpg

0126.jpg

0128.jpg


Eller den här stenhårda XT:n. :rock

0090.jpg
 
Last edited:
Kul hoj!
Jag har en som köptes -89. Den har nu gått 6500 mil sedan skar oljepumpen :mad: Det kostade en del...Nu är den upptagen till 672cc, högkomps kolv 11.5:1, trim kam, portad topp, Mikuni Rs34 förgasare och den har fått 17" ekerhjul från Husaberg (120/160 däck) bör bli en ca 55 hk på bakhjul dessutom är vikten nu under 150 kg. Kul hoj om man vil fara runt på kurviga småvägar. Inga problem att åka lite längre i 120-130 km/h. Det finns lite problem med dreven för 5:e växeln, och oljepump (byt den om den inte är bytt = billigare så...) och strömbrytaren till sidostödet (koppla förbi).

/Tooby
 

Bifogat

  • srx_800_600.jpg
    srx_800_600.jpg
    90.9 KB · Visningar: 62
Last edited:
Tooby skrev:
Kul hoj!
Jag har en som köptes -89. Den har nu gått 6500 mil sedan skar oljepumpen :mad: Det kostade en del...Nu är den upptagen till 672cc, högkomps kolv 11.5:1, trim kam, portad topp, Mikuni Rs34 förgasare och den har fått 17" ekerhjul från Husaberg (120/160 däck) bör bli en ca 55 hk på bakhjul dessutom är vikten nu under 150 kg. Kul hoj om man vil fara runt på kurviga småvägar. Inga problem att åka lite längre i 120-130 km/h. Det finns lite problem med dreven för 5:e växeln, och oljepump (byt den om den inte är bytt = billigare så...) och strömbrytaren till sidostödet (koppla förbi).

/Tooby

Hur stort jobb är det att byta hjul på SRXen?
Tjejen har en sån och det är lite lättare att få tag på hyggliga däck med 17" fälgar.
 
Ganska klurigt!
Svårt att få drevet bak att hamna i linje med drevet fram. Den bakfälgen jag har är lite "sne" monterad (centrum i förhållande till fälgbana) för att man ska få dreven i linje. Lagren i fälgarna måste antingen vara lika stora som orginal eller större.Sedan ska det fixas distanser (svarvas) för att få fälgarna rätt i sida. När det är fixat måste antagligen broms skivor flyttas/bytas och/eller bromsok. Byter man skivor och ok måste antagligen bromshandtag och fotbroms bytas. Sedan är det problemet med hastighets mätare...och kanske sista problemet, Besiktning. Nu finns det risk för att jag verkar negativt men inte...Det blir väldigt fränt och det blir lättare att hitta riktiga däck. Det kan dyka upp problem när man börja köra hojjen...Fäste för svingen i ramen kan vara lite vekt orginal men det går att fixa.
 
Back
Top