Yamaha service

Inte visste jag att yamaha sverige hade sån skitgaranti. :mad:

Köpte du en till "svensksåld" yamaha efter ditt haveri???

Nja.. Jag är av annan åsikt och den som vill får gärna försöka rätta mig :)

Den förlängda "garantin" (försäkring) betalar man givetvis för genom att lämna in hojen hos Yamaha med ett föreskrivet intervall. Har man inte gjort det har man inte betalat sin "försäkring" och har då inget att hämta. Man får helt enkelt själv som ägare tillse att man följer avtalet. Har man inte följt avtalet har man inget för att bli förbannad.

Garantin är lagstadgad på 2 år. Om tillverkare erbjuder längre "garanti"(haveriförsäkring) så är det upp till dig som köpare att betala för den.

Exempel; Mitsubishi har 8års garanti, men det är mest sannolikt under samma förutsättningar, du måste lämna den hos dem.

Vill man nöja sig med att ha två års garanti säger konkurrenslagen att du kan lämna den hos valfri fackman/firma. Men då kan du inte åtnjuta den förlängda varianten som är ett erbjudande från generalagent/tillverkare.
Blanda inte ihop garanti och "tillverkargaranti".

Man kan tycka att det är lite småfult då det är ett rätt tydligt försäljningsargument, å andra sidan är det ju upp till oss konsumenter att börja vakna lite och inte bara sitta som fågelungar och vänta på att bli matade med fakta.

Vad beträffar köpa hoj från Yamaha så har jag inte gjort det igen, men det är av helt andra orsaker :) (jag tycker de är lika intressanta/spännande som varmkompostens livscykel.)

Last edited:
Nja.. Jag är av annan åsikt och den som vill får gärna försöka rätta mig :)

Den förlängda "garantin" (försäkring) betalar man givetvis för genom att lämna in hojen hos Yamaha med ett föreskrivet intervall. Har man inte gjort det har man inte betalat sin "försäkring" och har då inget att hämta....
Det där är ju "huvet på spiken".

Man kanske kan tro att jag på något sätt företräder Yamaha men förleds inte, jag har verkligen haft mina duster med dem fast i slutändan har de ställt upp på ett sätt man ska kunna förvänta sej.
Sen att det är väldigt bra killar hos den lokale återförsäljaren har nog inte försämrat något.

I USA säljs hojarna normalt med "One year limited warranty" MEN du kan köpa till 1-3års utökad garanti, Y.E.S..

På ett sätt är det ju fair för då du som köpare bestämmer om du vill betala för utökat skydd eller chansa.. Chansar du så kan du även spara pengar då du kan sköta service själv efter första året..

Å andra sidan kan man ju, som FettSnok säger, strunta i att utnyttja den Svenska garantin genom att inte uppfylla avtalet.

Varför är då tillverkarna så vrånga med att det ska vara auktoriserad personal?
Tja, det är ju faktiskt tillverkarens sätt att försäkra sej om att hojen servats på ett sätt de själva förutsätter.

Här är jag såklart som "gör det självare" kluven, jag tycker att jag klarar att t, ex byta olja lika bra som en verkstad, ja det kanske är så MEN det vet ju inte tillverkaren då jag aldrig varit på kurs hos just dem.

Eftersom underhållet omfattar endel viktiga punkter så tycker jag innerst inne inte att kravet är orimligt, jag skulle inte vilja att kreti och pleti skruvade på min hoj bara för att spara några spänn om det kan bli skitdyra haverier i slutändan eller ännu värre att jag skadar mej eller andra pga någons okunskap och min snålhet...

Har själv förverkat garanti pga "egen service" och i det fallet var det efterföljande ägare som fick betala priset när den haverade för honom.
Ironiskt nog inte pga undermålig underhåll från min sida men det spelar ingen roll, tillverkaren hade ovillkorligen fixat det om jag bara sett till att det fanns stämplar i serviceboken.

Kan ju säga att det inte inte var min allra gladaste dag när jag fick reda på det då jag känner killen, det kan fortfarande gnaga mej lite..

I tron om att 5 års fgaranti gällde så har jag servat hos auktoriserad Yamaha-verkstad både vid 100 mil och 1000. Men efetrsom min hoj stått i ett varmgarage sedan den köptes ny 2006 och aldrig använts förrän jag köpte den 2009 så fanns det alltså ingen chans att jag hade kunnat utnyttja denna garanti vid eventuella haverier...
Killen som köpte den ny hade inte en tanke på att ställa på den en gång per år för att åka till närmaste Yamahaverkstad och visa upp att den fortfarande inte gått mer än 40 mil.

Skönt att veta att jag med gott samvete nu kan serva den själv istället. Sist jag lämnade in den så fick jag gå igenom hojen grundligt efteråt för att rätta till fel som verkstaden gjort. Mer än en liter olja mer än övre strecket tillåter fick mig att fatta misstankar. Troligen hade de bara sopat i en hel 4 litersdunk utan att blinka. Det visade sig att de slarvat på lite fler ställen också. Själv är bäste dräng...

I tron om att 5 års fgaranti gällde så har jag servat hos auktoriserad Yamaha-verkstad både vid 100 mil och 1000. Men efetrsom min hoj stått i ett varmgarage sedan den köptes ny 2006 och aldrig använts förrän jag köpte den 2009 så fanns det alltså ingen chans att jag hade kunnat utnyttja denna garanti vid eventuella haverier...
Killen som köpte den ny hade inte en tanke på att ställa på den en gång per år för att åka till närmaste Yamahaverkstad och visa upp att den fortfarande inte gått mer än 40 mil.

Skönt att veta att jag med gott samvete nu kan serva den själv istället. Sist jag lämnade in den så fick jag gå igenom hojen grundligt efteråt för att rätta till fel som verkstaden gjort. Mer än en liter olja mer än övre strecket tillåter fick mig att fatta misstankar. Troligen hade de bara sopat i en hel 4 litersdunk utan att blinka. Det visade sig att de slarvat på lite fler ställen också. Själv är bäste dräng...
Du har en eller ett par poänger, fast hur skulle man själv som tillverkare ställa sej till att ge garantier om man antingen säkrade det genom en service organisation man i någon mån kan påverka (stolpskott finns överallt) eller lika många "servicemän" som antalet sålda hojar som man inte kan kvalitetssäkra överhuvudtaget?

Jag skulle tro att körde man på det senare och fortfarande lämnade garanti så skulle varje garantiärende behöva skärskådas och ta fyra månader innan något hände..

Jag säger inte att det är bra men man måste försöka sätta sej in i hur det är att vara tillverkare också, sen att service är en kalkylerad inkomst för försäljningsorganisationen går ju inte att sticka under stol med fast det är nog snarare en bieffekt än orsaken till villkoren för gällande garanti.

Hmm, jag är inte säker men vad tror du... Att antalet hojar som varit tvungna att återställas pga dåligt verkstadsjobb är betydligt färre än de utförda av icke auktoriserad personal? :)

Jag har en polare som nyss blev arbetslös så han var på Jula och köpte deras 150-delars verktygssats och en 25 litersdunk med olja.
Han erbjuder hojservice för mindre peng än vad man själv betalar för olja och filter. Han säger att filter byter man bara vart färde oljebyte för han har läst på nätet att man kan tvätta dem i diesel...
Given Deal eller? Bara att slå till :tummenupp

Sen det där med kravet service varje säsong håller jag med om är inte ett klockrent koncept.

Last edited:
Sen det där med kravet service varje säsong håller jag med om är inte ett klockrent koncept.

Fast utan tidsbegränsningen så skulle alla R1or rulla med mätaren urkopplad och ersatt med cykeldator. Nu är det bara hälften....

Fast utan tidsbegränsningen så skulle alla R1or rulla med mätaren urkopplad och ersatt med cykeldator. Nu är det bara hälften....
Japp, tänkte just skriva till det men du har såklart helt rätt, man måste försöka förstå att villkoren förhoppningsvis inte finns där för att jäklas utan av praktiska orsaker :tummenupp

Varför är då tillverkarna så vrånga med att det ska vara auktoriserad personal?
Tja, det är ju faktiskt tillverkarens sätt att försäkra sej om att hojen servats på ett sätt de själva....

mja.. jag vill nog påstå att det är ett smidigt sätt att låsa upp kunden och garantera inkomst. Som tack för troget besök förlängs din haveriförsäkring så längre du återkommer varje år i upp till 5 år.

Du har en eller ett par poänger, fast hur skulle man själv som tillverkare ställa sej till att ge garantier om man antingen säkrade det genom en service organisation man i någon mån kan påverka (stolpskott finns överallt) eller lika många "servicemän" som antalet sålda hojar som man inte kan kvalitetssäkra överhuvudtaget?

Jag skulle tro att körde man på det senare och fortfarande lämnade garanti så skulle varje garantiärende behöva skärskådas och ta fyra månader innan något hände..

Jag säger inte att det är bra men man måste försöka sätta sej in i hur det är att vara tillverkare också, sen att service är en kalkylerad inkomst för försäljningsorganisationen går ju inte att sticka under stol med fast det är nog snarare en bieffekt än orsaken till villkoren för gällande garanti.

Hmm, jag är inte säker men vad tror du... Att antalet hojar som varit tvungna att återställas pga dåligt verkstadsjobb är betydligt färre än de utförda av icke auktoriserad personal? :)

Jag har en polare som nyss blev arbetslös så han var på Jula och köpte deras 150-delars verktygssats och en 25 litersdunk med olja.
Han erbjuder hojservice för mindre peng än vad man själv betalar för olja och filter. Han säger att filter byter man bara vart färde oljebyte för han har läst på nätet att man kan tvätta dem i diesel...
Given Deal eller? Bara att slå till :tummenupp

Jag håller med till fullo. Det var inte så att jag rekommenderar folk att skippa att lämna in sin nya hoj på auktoriserade verkstäder. Tvärt om. Det var ju det jag själv gjorde så länge jag trodde att jag hade garanti på hojen. Jag är själv inget ess på att mecka, men fixar det mesta med en bra handbok, bra verktyg och lite tid. Så för min del kommer jag i fortsättningen (nu när min garanti gått ut) inte att lämna in hojen, utan helt sonika göra allt själv. Jag har ju en hel vinter på mig att mysa med hojen så det är också ett bra sätt att stilla sin abstinens lite.

Klåpare finns det överallt, men förhoppningsvis är de mindre vanliga på verkstäder än bland gemene man (även om man undrar ibland).
Min bil (en Honda Civic Type R som jag köpte sprillans ny 2005) lämnar jag fortfarande in på service hos Rosenholtz inne i stan. Inte för att jag inte kan serva den själv, och inte heller för att det finns någon garanti kvar. Den gick väl ut för 3,5 år sedan. Utan för att de gör ett kanonjobb varje gång och ger min information om skicket på min bil som jag har nytta av att höra. Att de dessutom gör det till ett väldigt rimligt pris gör inte saken sämre. Men den verkstadens nivå är något helt i särklass och är inte direkt jämförbar med andra ställen jag har kommit i kontakt med under åren.

Jag håller med till fullo. Det var inte så att jag rekommenderar folk att skippa att lämna in sin nya hoj på auktoriserade verkstäder. Tvärt om. Det var ju det jag själv gjorde så länge jag trodde att jag hade garanti på hojen. Jag är själv inget ess på att mecka, men fixar det mesta med en bra handbok, bra verktyg och lite tid. Så för min del kommer jag i fortsättningen (nu när min garanti gått ut) inte att lämna in hojen, utan helt sonika göra allt själv. Jag har ju en hel vinter på mig att mysa med hojen så det är också ett bra sätt att stilla sin abstinens lite.

Klåpare finns det överallt, men förhoppningsvis är de mindre vanliga på verkstäder än bland gemene man (även om man undrar ibland).
Min bil (en Honda Civic Type R som jag köpte sprillans ny 2005) lämnar jag fortfarande in på service hos Rosenholtz inne i stan. Inte för att jag inte kan serva den själv, och inte heller för att det finns någon garanti kvar. Den gick väl ut för 3,5 år sedan. Utan för att de gör ett kanonjobb varje gång och ger min information om skicket på min bil som jag har nytta av att höra. Att de dessutom gör det till ett väldigt rimligt pris gör inte saken sämre. Men den verkstadens nivå är något helt i särklass och är inte direkt jämförbar med andra ställen jag har kommit i kontakt med under åren.
Jodå, jag förstår, var inte meningen att angripa dej, bara skoja till det lite i allvaret :krama

Även jag har råkat ut för folk som förväntas veta vad de gör men gjort något helt annat (i jobbet), man skulle kunna säga att det gjort mej lite paranoid.. Eller åtminstone gett mej rätt stort "kontrollbehov".
Stackars Min verkstad, skulle tror jag är lite av mardrömskund för dem, tack för att ni står ut med mej, hahaha.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025