FettSnok
96% enligt läkaren
Inte visste jag att yamaha sverige hade sån skitgaranti.
Köpte du en till "svensksåld" yamaha efter ditt haveri???
Nja.. Jag är av annan åsikt och den som vill får gärna försöka rätta mig

Den förlängda "garantin" (försäkring) betalar man givetvis för genom att lämna in hojen hos Yamaha med ett föreskrivet intervall. Har man inte gjort det har man inte betalat sin "försäkring" och har då inget att hämta. Man får helt enkelt själv som ägare tillse att man följer avtalet. Har man inte följt avtalet har man inget för att bli förbannad.
Garantin är lagstadgad på 2 år. Om tillverkare erbjuder längre "garanti"(haveriförsäkring) så är det upp till dig som köpare att betala för den.
Exempel; Mitsubishi har 8års garanti, men det är mest sannolikt under samma förutsättningar, du måste lämna den hos dem.
Vill man nöja sig med att ha två års garanti säger konkurrenslagen att du kan lämna den hos valfri fackman/firma. Men då kan du inte åtnjuta den förlängda varianten som är ett erbjudande från generalagent/tillverkare.
Blanda inte ihop garanti och "tillverkargaranti".
Man kan tycka att det är lite småfult då det är ett rätt tydligt försäljningsargument, å andra sidan är det ju upp till oss konsumenter att börja vakna lite och inte bara sitta som fågelungar och vänta på att bli matade med fakta.
Vad beträffar köpa hoj från Yamaha så har jag inte gjort det igen, men det är av helt andra orsaker

Last edited: