Yamaha service

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Har en kommande 2000 mila-service att göra på min R1 2007.

Går i tankarna att låta en Yamaha auktoriserad verkstad göra servicen då hojen fortfarande har motorgaranti (5 år) (Då det är en Skramlaha lär den ju gå sönder innan så garanti kan ju vara fin att ha :))

Vet den samlade kunskapen är på SH om det finns några andra Auktoriserade Yamaha-verkstäder i Stockholmsområdet än:

Stockholms MC Varuhus & Yamaha Center i Haninge

En sekundär fråga är: Gäller EU-direktiven för hoj som bil att det räcker med att en verkstad är en Auktoriserad verkstad(oavsett märke) för att de ska bli tvingade av EU att låta garantin gälla? Eller gäller detta enbart Bilbranschen?

Bomba på med råd pojkar och flickor! :Bugar

Förlängningen till 5 års garanti är inte en garanti utan en försäkring och därmed kan de ställa vilka krav de vill.

Förlängningen till 5 års garanti är inte en garanti utan en försäkring och därmed kan de ställa vilka krav de vill.

Vilket betyder att jag egentligen kan strunta högaktningsfullt i detta, skippa deras ockerpriser och serva hos någon annan duktig själ i området?

Utgår ifrån att de kommer garva åt mig om jag frågar efter garanti med PC3, öppet filter och system installerat?

När är din hoj uttagen, dvs hur lång tid har du kvar på garantin?

För att garantin ska gälla måste det vara en auktoriserad Yamaha verkstad som gjort jobb/service... Alltid!

Sedan måste service/rephistoriken i princip vara "fläckfri", dvs service på utsatta miltal och/eller varje säsong samt infört i serviceboken med stämpel...

När det gäller handgripliga fel har Yamaha varit otroligt hjälpsamma i mitt fall men huvudförutsättningen har hängt på servicehistoriken, inte ens höga miltal har påverkat garantiutfallet.

PCIII och andra "påhäng"... Det beror mera på hur den verkstad som tar hand om din reklamation ser på saken men i princip har du rätt att hojen inte får modifieras/manipuleras, men är det inte uppenbart att det är dessa grejor som orsakat felet skulle jag inte tro att det blir något knorr, fast det är bara min gissning.

Av egen erfarenhet är jag iaf glad att jag behållit garantin intakt trots att jag annars gör alla jobb själv :tummenupp

För att garantin ska gälla måste det vara en auktoriserad Yamaha verkstad som gjort jobb/service... Alltid!

Sedan måste service/rephistoriken i princip vara "fläckfri", dvs service på utsatta miltal och/eller varje säsong samt infört i serviceboken med stämpel...

Just de fetstilta är viktigt. Att hojen är servad vid rätt miltal men rulllat så pass lite per säsong att den inte varit inne med 12månaders intervall (+ - 1 mån har jag för mig det var) medför att Yamaha-Garantin inte gäller (dvs de extra 3 åren som erbjuds utöver stadgade 2 år)

Jag hade ringt Yamahaverkstäder utanför storstäderna och kollat pris för det kan skillja tusenlappar.... Jag har för mig jag gav 2150kr för en tusenmila på min R6 08a hos mascotmotor i nässjö och polaren fick ge 3990kr på yamaha i helsingborg "ca priser minnet är bra men kort"

Jag hade ringt Yamahaverkstäder utanför storstäderna och kollat pris för det kan skillja tusenlappar.... Jag har för mig jag gav 2150kr för en tusenmila på min R6 08a hos mascotmotor i nässjö och polaren fick ge 3990kr på yamaha i helsingborg "ca priser minnet är bra men kort"
Tusen mil innebär mest olje och filterbyte men det finns ju med en hel drös kontrollpunkter, endel kollar allt, och endel gör säkert en erfaren bedömning av vad som behöver kollas/bytas...

Tänk på att t,ex ett tändstiftsbyte drar iväg både i materialkostnad och arbetstid.

Annars låter väl 2150:- väl ganska normalt för olje/filterbyte, förutsatt att det gäller en s,k garanti service.

FettSnok skrev:
Just de fetstilta är viktigt. Att hojen är servad vid rätt miltal men rulllat så pass lite per säsong att den inte varit inne med 12månaders intervall (+ - 1 mån har jag för mig det var) medför att Yamaha-Garantin inte gäller (dvs de extra 3 åren som erbjuds utöver stadgade 2 år)
Bra påpekande, oavsett om man inte kört en meter på två år så måste man serva minst en gång om året ändå...

Tänk sedan på att de tre utökade garantiåren endast gäller motor och elektronikfel.

Det va inte bara oljebyte vill jag minnas utan även spridare synkades för hojen gick rätt ojämnt när jag länmnade in den men mjukt o fint som en dröm när jag hämtade den... Jag tror även att timpris spelar stor roll för slutpriset... Om ex mascot tar 600kr timman och en 08a verkstad 1200 spå händer det ju en del på slutpriset...

Tack för bra, "tänka på"! Ska hem och kolla servicehistoriken för att se om man har chans att klara sig inom det ramverk Yamaha satt ut.

Om inte 1:
Är det någon som har en rekommendation på en Yamaha auktoriserad verkstad utanför Stockholm som inte ligger galet långt bort? (Helsingborg är lite i längsta laget)

Om inte 2:
Vilken oberoende verkstad är bästa tipset i Stockholm?

Go knowledge Go! :Bugar

Det finns ju ett bra källarföretag som dessutom är auktoriserade Yamaha-mekar straxt söder om stan.
Att söka på "yamahaservice Stockholm" gav mig följande träff:
http://www.mcproffsen.se/

Där släppte jag in min på 100-milaservice och blev väl bemött.

Edit: Jag blev plötsligt osäker på om de verkligen är auktoriserade. men när jag skulle göra min 100-mila så ville jag vara säker på att få behålla garantierna så då (för 2,5 år sedan) var jag 100 säker.

Last edited:
Ringde dom, trevlig & kunnig kille som svarade.

Mcproffsen i Hägersten tar 4741 kr för en 2000 mila service. De är Yamaha-auktoriserade precis som Stockholms Mc-Varuhus och Yamaha Center Haninge.

Dvs, helt klart billigast i Stockholm av de auktoriserade på denna service:
Stockholms Mc-Varuhus: 5500 kr
Yamaha Center Haninge: 5400 kr
Mc-proffsen i Hägersten: 4741 kr

Har någon där ute ett bra tips på en icke Yamaha auktoriserad verkstad som är duktiga? :tummenupp

Googlar man på detta är det väldigt många träffar och "källarverkstäder" :confused:

Var har du fått den infon???

Hittar ingen info om + - 1 mån på yamaha motor iaf.

Sen är det ju sähår också, för att 5 år garanti ska gälla, så måste hojen lämnas in till auktoriserad Yamaha verkstad, minst 1 gng / år, oavsett om hojen gått 1 mil på en säsong lr mer. Det fick jag veta i somras, alltså kunde jag lika bra lämnat den till ngn verkstad som gör det billigare.

Var har du fått den infon???

Hittar ingen info om + - 1 mån på yamaha motor iaf.

12månaders intervall, du bör ha en rimlig chans att inställa dig inom samma månad året därpå. Står i smått i stämpelsamlarboken. Men är de tjurskalliga är det 12mån på datum or bust. Hade en XT660 som fick motorhaveri och hade inte servats inom 12mån peroden. (Tror den gått 14 el 15 mån mellan en service.) Det blev inget åtagande utan egen plånbok.

Men du kan givetvis serva den 1gån/vecka om du vill. Minimerar risken för att det missas.

12månaders intervall, du bör ha en rimlig chans att inställa dig inom samma månad året därpå. Står i smått i stämpelsamlarboken. Men är de tjurskalliga är det 12mån på datum or bust. Hade en XT660 som fick motorhaveri och hade inte servats inom 12mån peroden. (Tror den gått 14 el 15 mån mellan en service.) Det blev inget åtagande utan egen plånbok.

Men du kan givetvis serva den 1gån/vecka om du vill. Minimerar risken för att det missas.

Har en wr250r -08 som jag har servat hos yamaha i juni el juli förra året (170mil då) och tänkte lämna den på service innan jag ställer undan den i år då det bara är oljebyte och inga större kostnader.

Men enligt detta så är det ju meningslöst att lämna in den på service då det gått runt 15månader. Har rullat 240mil nu och tyckte att det mest logiska är att serva innan man ställer undan hojen. Inte visste jag att yamaha sverige hade sån skitgaranti. :mad:

Köpte du en till "svensksåld" yamaha efter ditt haveri???

Då va service bokad!
Mcverkstaden i Enskede får utföra denna. Kalas bemötande, bra pris och gott ryckte! Är i samma situation som ovan. Har inte servat inom 12 månaders perioden. Det betyder ju att vilken duktig verkstad som helst kan serva nu. Varför gå till Yamaha auktoriserad verkstad som tar det dubbla?

Verkar som att det finns lite ordentligt med utvecklingsutrymme för Yamaha och dess verkstäder här. :va

Tack för hjälpen alla!

Googla på Yamaha R1 2007 ventilspel, kopplingskorg och TPS..
Undrar också?
Ventilspel, jo spelet fick korrigeras något på 4st avgasventiler vid 4000mil, ingen katastrof dock.
Däremot har faktiskt någon % av -07 råkat ut för att ventilstyrningen på 4ans insug krupit ner med haveri som följd, det har oftast hänt ganska tidigt och jag vet inte om jag hört någon Svensk hoj som råkat ut för det, känns nästan värme/inkörningsrelaterat?

Kopplingskorg? Vet att de kan spricka men det är oftast i samband med växellådshaveri vilket nästan måste till fysisk misshandel för att åstadkomma (visst, fabrikationsfel kan ske men i det här fallet räknas det inte som barnsjukdom).

Vid väldigt hård körning kan dock de tre bladfjädrarna till slirkopplingen gå av, det märks på att kopplingshandtaget hoppar in lite extra vid gasavslag (märks ganska tydligt när det händer), ta då snarast isär kopplingen och undersök så inte bitarna ställer till oreda i motorn.

TPS??? Inget typfel vad jag vet, som det var på -04 -05 som återkallades pga det, sen att hysteriskt justera APS & TPS till 16 & 17 är BS, verkliga tolleransspannet är betydligt större än så...

Undrar också?
Ventilspel, jo spelet fick korrigeras något på 4st avgasventiler vid 4000mil, ingen katastrof dock.
Däremot har faktiskt någon % av -07 råkat ut för att ventilstyrningen på 4ans insug krupit ner med haveri som följd, det har oftast hänt ganska tidigt och jag vet inte om jag hört någon Svensk hoj som råkat ut för det, känns nästan värme/inkörningsrelaterat?

Kopplingskorg? Vet att de kan spricka men det är oftast i samband med växellådshaveri vilket nästan måste till fysisk misshandel för att åstadkomma (visst, fabrikationsfel kan ske men i det här fallet räknas det inte som barnsjukdom).

Vid väldigt hård körning kan dock de tre bladfjädrarna till slirkopplingen gå av, det märks på att kopplingshandtaget hoppar in lite extra vid gasavslag (märks ganska tydligt när det händer), ta då snarast isär kopplingen och undersök så inte bitarna ställer till oreda i motorn.

TPS??? Inget typfel vad jag vet, som det var på -04 -05 som återkallades pga det, sen att hysteriskt justera APS & TPS till 16 & 17 är BS, verkliga tolleransspannet är betydligt större än så...

Tack och Bock för det!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...