yamaha rd 350

• Thread starter Thread starter jyx
  • Start date Start date

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej har lite funderingar ang. klassikern yamaha rd 350, har tänkt att kompletera garaget med en sådan till vintern för o ha något att pyssla med.
Såg i en gamal bike test att man skulle vara tvungen o tanka 98 oktanig soppa för att det skule gå bra, kan det stämma eller klarar man sej på dagens blyfria 95 okt? Är det någon speciell års.mod man ska titta efter eller är dom likvärdiga ? kom gärna med fler goda råd o synpunkter på denna klassiker

/Jyx :banana

Soppa..

Om du fixar till förbränningsrummen riktigt med rätt klämspalt och volym så är det inga problem med att köra på grön 95.
MVh
Roffe

VRM Roffe skrev:
Om du fixar till förbränningsrummen riktigt med rätt klämspalt och volym så är det inga problem med att köra på grön 95.
MVh
Roffe
Är ingen motorpulare tyvärr men om man ska be någon som kan, vad skulle en såda operation kosta ungefär?

Topplock och förbränningsrum

jyx skrev:
Är ingen motorpulare tyvärr men om man ska be någon som kan, vad skulle en såda operation kosta ungefär?
Det beror lite på i vilket skick dom är i hur det gamla förbränningsrummet ser ut.
Men det brukar kosta ca 500 spänn styck och uppåt.
Kolla in min verkstadssida.
Där visar jag hur det ser ut när jag moddar topplock för nya förbränningsrum.
Pris från 1200 kr och uppåt.
MVh
Roffe
www.vrm.se

Vad är problemet med att tanka 98 då?

Har jag missat nåt?

Pebl skrev:
Vad är problemet med att tanka 98 då?

Har jag missat nåt?
Jo att den 98 som det talas om inte är blyfri förstår du

VRM Roffe skrev:
Det beror lite på i vilket skick dom är i hur det gamla förbränningsrummet ser ut.
Men det brukar kosta ca 500 spänn styck och uppåt.
Kolla in min verkstadssida.
Där visar jag hur det ser ut när jag moddar topplock för nya förbränningsrum.
Pris från 1200 kr och uppåt.
MVh
Roffe
www.vrm.se
Tackar tackar, med sådan kunskap inom räckhåll så kan jag leta rd i lugn o ro alltså....tänk om någon bara ville köpa men xr400 så man fick loss lite pengar, den är ju landsvägsreggad o allt :3freak

Kan inte tänka mig att blyat/blyfritt har någon betydelse i en tvåtaktare. Blyets enda uppgift var väl att smörja ventilerna i gamla fyrtaktsmotorer med gjutjärnsventilsäten?
Rätta mig gärna om jag har fel... :fatta!

Som svar på en annan fråga: Välj en -83:a eller senare med FUNGERANDE YPVS!

zopilote skrev:
Kan inte tänka mig att blyat/blyfritt har någon betydelse i en tvåtaktare. Blyets enda uppgift var väl att smörja ventilerna i gamla fyrtaktsmotorer med gjutjärnsventilsäten?
Rätta mig gärna om jag har fel... :fatta!

Som svar på en annan fråga: Välj en -83:a eller senare med FUNGERANDE YPVS!

Du har helt rätt.

röd 98

MickeXJR1300 skrev:
Du har helt rätt.

Javisst är det så.En tvåtaktare behöver varken bly kadmium eller andra tillsatser för att fungera.
Saken är bara att moderna bränslen har en annan flamriktning och brinntid vilket gör att förbränningsrummen är inte optimerade för soppan vi kör på idag.
Dessutom så hade dom på den tiden soppa som inte var så predetornationsbenägen som den är idag.
Gamla Yammor hade ett ganska högt kompressionsförhållande för att bättra på lågvarvegenskaperna, vilket gör att motorn inte mår bra av den orsaken.
MVh
Roffe

Hmm, jag körde nog nästan jämt min RD 350 på 95. Testade 98 oxo, men märkte ingen skillnad alls. Riskerar man att slita ut grejerna i förväg?

När vi ändå är inne på ämnet, ska jag köra 95 eller 98 i min Kawa ZXR 750 från 89?

EDIT: I boken står det bara minsta oktantal: 91 :va

Last edited:
jyx skrev:
Hej har lite funderingar ang. klassikern yamaha rd 350, har tänkt att kompletera garaget med en sådan till vintern för o ha något att pyssla med.
Såg i en gamal bike test att man skulle vara tvungen o tanka 98 oktanig soppa för att det skule gå bra, kan det stämma eller klarar man sej på dagens blyfria 95 okt? Är det någon speciell års.mod man ska titta efter eller är dom likvärdiga ? kom gärna med fler goda råd o synpunkter på denna klassiker

/Jyx :banana

Har själv fått tips om att man ska köpa årsmodell -85 eller senare, för då fixades visst nått seriöst problem med elsystemet som fick cdi-boxen att brinna. Och den kostar visst 6000:- ny, det svider ju en del om man köpte hojen för ungefär samma summa. Lycka till!

Soppa..

PacMan skrev:
Hmm, jag körde nog nästan jämt min RD 350 på 95. Testade 98 oxo, men märkte ingen skillnad alls. Riskerar man att slita ut grejerna i förväg?

Nja nej.Det beror helt på din körstil.Om man kör vanlig trafikrytm så får man inga problem.
det är när man stressar grejorna som saker händer.........

När vi ändå är inne på ämnet, ska jag köra 95 eller 98 i min Kawa ZXR 750 från
Den hojen går säkert på Polsk 78 oktan med skulle jag tro :lol hehe

EDIT: I boken står det bara minsta oktantal: 91 :va
Inga problem tanka 95 tuta och kör.
MVh
Roffe

Jo dom där uppgifterna om oktan halter kom ifrån en test i tidningen bike från 1986. Så enkelt var det

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...