yamaha rd 350 trimning

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
håller på att bygga om och trimma min 350 -84 lite och har beställt:
DG pipor
reeds
filter till burken
munstyckesats
och nu har jag hört att man ska göra något med luftburken för bättre flöde, men vad??
 

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Du skall ta bort snorkeln och håla burkens lock. Ovanför filtert sitter ett lock som man gör en massa hål i för att luften skall flöda fritt in till filtret. Under filtret sitter en platta som man också kan göra hål i. Tyvärr har engelska RD forumet lite problem för tillfället annars finns en massa bra info där.
Du kan också plana toppen så att squishen hamnar mellan 0,8 och 1mm.
Porta cylindrarna är säkert också bra! Jag har skickat mina cylindrar till Mick Abby i England och väntar otåligt på dom. Sen blir väl väntan på våren ännu otåligare....
/Christian
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
Du skall ta bort snorkeln och håla burkens lock. Ovanför filtert sitter ett lock som man gör en massa hål i för att luften skall flöda fritt in till filtret. Under filtret sitter en platta som man också kan göra hål i. Tyvärr har engelska RD forumet lite problem för tillfället annars finns en massa bra info där.
Du kan också plana toppen så att squishen hamnar mellan 0,8 och 1mm.
Porta cylindrarna är säkert också bra! Jag har skickat mina cylindrar till Mick Abby i England och väntar otåligt på dom. Sen blir väl väntan på våren ännu otåligare....
/Christian

ebos i mamö kan allt om detta, trimma min till 370, gick som fan på den tiden iallafall
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
det är möjligt att jag lämnar in till ebos någon gång :) fick förövrigt mina delar iadg från usa, ser mycket fint ut! 10 dagar från dom skicka de till det kom till dörren :)
 

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
Det finns massor att göra på RD 350 LC

Nödvändiga mods:

Kopplingskorg: orginal håller inte för orginal , sorry
Hinson: kopplingskorg



Enkla mods:
115 mm vevstakar och 66 mm Yamaha Blaster kolvar fixar mycket effekt specielt i mellanregistret på grund av de längre vevstakarna. Orginal RD/RZ/YFZ reeds är dimensioerade för en moped, jag skulle stoppa i ett par V-force reeds eller svetsa om cylindrarna så att de kan ta YZ 250 reeds, ta bort utjämnings röret mellan förgasarna och sätt dit en boost bottel, det finns en massa tillverkare eller tillverka en egen.
Micron,Allspeed, eller liknande bra avgas pipor.

Portning:
Det enda förutom allmän gjutskäggs bortagning som behövs är att öppna insuget framför reedsen in i vevhuset, det är helt kasst på åvansidan i insuget, slipa dividern lite vassare och räta ut allt .Jag tror att jag har några bilder liggandes någon stans om det behövs.

Super mods 70HP och upp:
Cheta: cylinder upp till 610 cc med stroke vev
Coolhead: topplock med lösa domes så att man kan labba med kompen
Hotrod: stroke vev, 5-20 mm extra slag. Denna ger ett mycket rått ljud dessutom.
Mikuni,Delorto,Lectron 32-38 mm:





Här hittar du grejor till RD:n, Kolla på ATV Banshee, det är samma förutom YPVS cylindrar och till hörande topp.

http://www.trinityracing.com/


http://www.duncanracing.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=15

Eliminator kittet ger gött ös !!!!!!



:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Den har mannen kan RD350 oxa:tummenupp
http://www.stanstephens.com/ypvs350.htm

Sen kan man fa ratt sa bra fart utan 'dem stora' oxa
Den har gav 78hk pa slangen och var 'bara' 65mm borr och
54mm orginal vev.:näsblod
http://s92.photobucket.com/albums/l31/apriliaman2006/?action=view&current=test2.flv Mycket bra Mr P:yoparty:Bugar

Men PWK39or, egen topp, egna pipor, special tandbox och runt 198' i avga duration. Som ni ser drar den +12000rpm hehe:D

Haller pa och bygger en 430cc nu (67x60mm) allt `hemmagjort` vi far se
vad den kramar ur sig....kanske blir:brinnerup:näsblod

I Sverige ar Ebos (Ebbe) 'one of the kings'....www.ebos.se
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2

Jag akte 'ifran kylan' imorse for 7 veckor till 'hem till varmen':
1. Veven klar 'hemma' strokad (pa mek verkstad) med Banshee 115mm hotrod longrods , SKF 6305 C3 ETN9 lager (C3 spel, plasthallere, stora 9.5mm kulor for okad barighet, samma lager jag fixade at MrP-Apriliaman2006 i filmen ovan)
2. 67mm blaster wiseco kolvar (jag vet det kan bli tunt i fodret men i varsta fall blir det stalfoder)
3. Vevhus pa bearbetning pa mek verkstad
4. Ska kora MOTA 5.0 pa portning, forbranningsrum, squish, pipor nast
Bilder far val komma i Februari nar jag kommer 'hem till kylan`
Toppen blir sadan har konstruktion pa:
http://s92.photobucket.com/albums/l31/apriliaman2006/?action=view&current=motor055.jpg
Nu blir det att agna sig till detta nagra veckor istallet:
http://www.waenis.com/
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1. Veven klar 'hemma' strokad (pa mek verkstad) med Banshee 115mm hotrod longrods , SKF 6305 C3 ETN9 lager (C3 spel, plasthallere, stora 9.5mm kulor for okad berighet)

Har du modifierat orginalveven? Exentrisk vevtapp? Eller igenfyllda och nya hål i veven?
Nyfiken för jag planerar ett liknande hemma-bygge, grundplanen är med en helt egentillverkad vev.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Har du modifierat orginalveven? Exentrisk vevtapp? Eller igenfyllda och nya hål i veven?
Nyfiken för jag planerar ett liknande hemma-bygge, grundplanen är med en helt egentillverkad vev.

Pa denna vev fran 2003 ifyllda hal, tradknistning och arborr:glömdet

Pa nyare vevar (mest 1 cylindriga yamaha 4 taktsvevar typ yzf125/yzf15/mx135) har jag anvant excentervevtappar som funkat bra och det ar ju sa mycket mindre jobb!! :tummenupp

Det blir TM34or (for att jag har nya liggande annars ar PWK39 king)och 6 bladiga TZM150 reeds som gar i orginal cylindrar utan storre problem. Det sittar sadana pa RD pa filmen ovan:tummenupp
http://s92.photobucket.com/albums/l31/apriliaman2006/?action=view&current=RD350047.jpg
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
:tummenupp Varför valde du 60mm slag då? Är det pga orginalcylindrarnas längd? Eller vevhuset? eller?

Over 61mm blir vevhuset ratt forsvagat och man far lagga i kemisk metall.
Se pa SS sidan...
72mm Cheetaf Cub med 7mm stroke (61mm) blir en valdans fin motor pga borr/slag forhallande och dar igenom karaktar mycket bra 496cc
En sadan cylle sats kostar inte jattemycke;
http://www.bansheedepot.com/products.asp?cat=18&pg=2
Orginal cyllar lagger man ju en 3mm (for 60mm slag)alumellanlagg som gores billigt hos den lokale skyltmakarn
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Mer info:
Pa Blasterkolvarna sitter ju kolvbultarna 5mm hogre upp dvs man autokompenserar for 115mm longrods gentemot 110mm orginalstakar
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Over 61mm blir vevhuset ratt forsvagat och man far lagga i kemisk metall.
Se pa SS sidan...
72mm Cheetaf Cub med 7mm stroke (61mm) blir en valdans fin motor pga borr/slag forhallande och dar igenom karaktar mycket bra 496cc
En sadan cylle sats kostar inte jattemycke;
http://www.bansheedepot.com/products.asp?cat=18&pg=2
Orginal cyllar lagger man ju en 3mm alumellanlagg som gores billigt hos den lokale skyltmakarn


ok, kanske värt att få svetsat lite på blocket då....

Problemet med mellanlägg är att det även porttiderna ökar så det finns en nivå någonstans där man börjar vilja ha en högre cylinder. Vilket förståss också kan fixas.

Det var begränsade min strokning här.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=145018&page=3
Kolven passerar ändå upp 1-2mm högre än cylindern på den motorn, men kolvringen måste ju stanna under cylinderkanten även på maxvarv så den vänder strax under cylinderkanten.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Blev svarena inte lite väl avancerade och dyra mot vad trådskaparen frågade efter ?
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ursaktar tradkapningen:
Du kan modda locket till luftburken pa manga och enkla satt.
Man kan tom saga bort allt utom sargen som haller filtret da far du bra flode.
Var dock forsiktigt efter sa att du far bestyckning ratt!.!!
Detta kostade mej en del kolvar 1983 som 17aring :näsblod
 

lazze2t

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Lund
Hoj
2*RD500, 1*S1 tripple, 2*RD350
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top