Yamaha rd 125cc, går ett tag sen dör den

Hoffa89

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Ort
Östersund
Hoj
1983 Yamaha RD 125cc
Yamaha RD 125cc från -83
Vad kan det vara för fel?

Den går ett tag, sedan dör den.
Får den stå ett tag så startar den igen, och går en liten stund, och dör igen..

Tacksam för svar..
 
Tändspolen kanske, när denna blir varm slutar den fungera och när den svalnat så går hojen igen, det är ju trots allt en relik det där så en del kan ju ha hänt med åren.

Barar en gisning från min sida, jag vet inet hur lång en "stund" är tex och om den går som längst när den fått stått tex. över hela natten eller liknande.
 
Tändspolen kanske, när denna blir varm slutar den fungera och när den svalnat så går hojen igen, det är ju trots allt en relik det där så en del kan ju ha hänt med åren.

Barar en gisning från min sida, jag vet inet hur lång en "stund" är tex och om den går som längst när den fått stått tex. över hela natten eller liknande.

Den går kanske 2min. och står den ca 10min. så går den 2min igen..
 
Jobbigt, det kan vaar nåt nanat givetvis, men kolla upp spolen iaf enklast är om du då låter den gå och när den lähgger av toksnabbt river ur stiftet och kollar om det finns nån gnista.

Nu behöver inte frånvaro av gnista betyda att det är spolen, men det ger iaf att det är ett elfel.

Men mycket kan bli fel med spolen i sig och kabeln och tändhatten, det håller inte i evigheter, det vore bar om du kunde prova med en anna spole, vad som helst fr 12v bör funka att testa med, var noga med jorning och så om du testat så du inte gör dig av med CDI boxen med på en gång.
 
Jobbigt, det kan vaar nåt nanat givetvis, men kolla upp spolen iaf enklast är om du då låter den gå och när den lähgger av toksnabbt river ur stiftet och kollar om det finns nån gnista.

Nu behöver inte frånvaro av gnista betyda att det är spolen, men det ger iaf att det är ett elfel.

Men mycket kan bli fel med spolen i sig och kabeln och tändhatten, det håller inte i evigheter, det vore bar om du kunde prova med en anna spole, vad som helst fr 12v bör funka att testa med, var noga med jorning och så om du testat så du inte gör dig av med CDI boxen med på en gång.
går tyvärr inte med vilken spole som helst måste vara en som är anpassad till CDIsystem men tar man en spole från nån moped el mc med cditädning borde det funka har själv en högeffektspole universal från moppe på min dt125lc

kan iof vara nått med chocken med när motor blir varm dör den brukar vara så när man glömt chocken i
 
Last edited:
Ang Choken

Lånar tråden lite.

När jag startar min honda nsr när den är kall så drar jag ner choken 50%, sen när den är igång så drar jag ner den fullt och låter den stå på tomgång ca 30-50 sekunder.

Nu undrar jag, om jag inte har tid o låta den stå på tomgången, kan jag köra med choken i ett tag? Eller ska man inte göra det alls? Eller mår motorn bättre om man gör det?

Tacksam för svar! :) Eller kanske bäst o inte använda choke alls?
 
Lånar tråden lite.

När jag startar min honda nsr när den är kall så drar jag ner choken 50%, sen när den är igång så drar jag ner den fullt och låter den stå på tomgång ca 30-50 sekunder.

Nu undrar jag, om jag inte har tid o låta den stå på tomgången, kan jag köra med choken i ett tag? Eller ska man inte göra det alls? Eller mår motorn bättre om man gör det?

Tacksam för svar! :) Eller kanske bäst o inte använda choke alls?

klart du kan köra med choken i en liten stund gör så själv i med den starta motorn så iväg sen efter c:a hundra meter ur med den
 
de bästa är väl att starta utan choken?
såg att man ska starta den och ligga på så låga varv som möjligt när den e kall,
 
de bästa är väl att starta utan choken?
såg att man ska starta den och ligga på så låga varv som möjligt när den e kall,

du gör nog rätt i att inte bara dra iväg i full fart, sliter mer på motorn om man bara bränner iväg. brukar typ stå 2-3 min på tomgång först innan jag drar iväg. Men det gör jag främst för att den blöddrar och går ojämnt kall. :tummenupp
 
du gör nog rätt i att inte bara dra iväg i full fart, sliter mer på motorn om man bara bränner iväg. brukar typ stå 2-3 min på tomgång först innan jag drar iväg. Men det gör jag främst för att den blöddrar och går ojämnt kall. :tummenupp

ne men dom säger att överstiga 3000 varv med choken är illa också,
 
ne men dom säger att överstiga 3000 varv med choken är illa också,

Ofan..

Jag brukar:
Klicka på elstarten och dra choken fram o tillbaka tills den startar (svårstartad när den är kall). Har den där ca 1 min, sen kör jag iväg på låga varv.

Fast idag hände något..

Jag skulle starta den så orkade inte motorn runt riktigt.. Den orkade runt men inte ordentligt så den gick inte igång. Så jag fick springa igång den :(
 
Ofan..

Jag brukar:
Klicka på elstarten och dra choken fram o tillbaka tills den startar (svårstartad när den är kall). Har den där ca 1 min, sen kör jag iväg på låga varv.

Fast idag hände något..

Jag skulle starta den så orkade inte motorn runt riktigt.. Den orkade runt men inte ordentligt så den gick inte igång. Så jag fick springa igång den :(

ladda batteriet så ska det nog gå bra :tummenupp
 
Hahaha.

Fan jag var ut och startade CRMen idag efter att den stått i över 2 veckor ute i gen och rusk, den fan starta på första kicken så de verkar ju inte direkt svårstartade normalt iaf.

Tyvärr är det punka än så jag körde den bara varm, tänkte det var bäst så det inte blir en massa fukt i motorn, jag är inte vig nog än att få av hjulet för tt byta däck, men det kommer väl.
 
Hahaha.

Fan jag var ut och startade CRMen idag efter att den stått i över 2 veckor ute i gen och rusk, den fan starta på första kicken så de verkar ju inte direkt svårstartade normalt iaf.

Tyvärr är det punka än så jag körde den bara varm, tänkte det var bäst så det inte blir en massa fukt i motorn, jag är inte vig nog än att få av hjulet för tt byta däck, men det kommer väl.

sätt dig ner på något mjukt så ska de nog funka, börjat lite med det eftersom att jag har knäskada så gör det så satans ont i knäna tillslut om jag ska stå med dem ner i garagegolvet
 
Jag kan sätta skallen på att du har ett ihopkladdat bränslefilter! Det sitter troligen i tanken på RD...skruva ur soppakran och kolla, det tar bara nån minut.:tummenupp
 
Typ lika var/är det med min Yamaha Aerox. Den kunde gå helt problem fritt en hel dag. Nästa dag funka den inte alls.
 
Jag kan sätta skallen på att du har ett ihopkladdat bränslefilter! Det sitter troligen i tanken på RD...skruva ur soppakran och kolla, det tar bara nån minut.:tummenupp

Jag tror också att det är detta som är problemet.

Jag hade likanande problem med min gamla RD iaf. Den gick bra ett tag (med full tank) sedan bara dog den (även fast tanken var lite drygt halvfull). Efter rengöring av bränslefiltret gick den bra även när det var lite soppa i tanken.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top