yamaha rd 125a tänd problem

lixon

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
H-näs
Hoj
Cagica Freccia
Jag har en Yamaha rd 125a 82a som är något elfel på.

Den går knappt och kicka igång för dålig gnista, var blå förut men icke nu. om jag puttar igång den så måste jag hålla den över 3000-4000varv för att den inte ska fyrtakta och när den gör det så vill den icke varva upp igen och måste då puttas igen för och gå som han ska.

Då när jag ligger över 3000-4000 i varv så går den som vanligt

Har provat olika stift och kollat efter glappkontakt och kört med rostlösare på alla kontakter.

vet någon vad det kan vara för fel på min hoj? :huvet
 
lixon skrev:
Jag har en Yamaha rd 125a 82a som är något elfel på.

Den går knappt och kicka igång för dålig gnista, var blå förut men icke nu. om jag puttar igång den så måste jag hålla den över 3000-4000varv för att den inte ska fyrtakta och när den gör det så vill den icke varva upp igen och måste då puttas igen för och gå som han ska.
Då när jag ligger över 3000-4000 i varv så går den som vanligt
Har provat olika stift och kollat efter glappkontakt och kört med rostlösare på alla kontakter.
vet någon vad det kan vara för fel på min hoj? :huvet
Några allmänna grejor:
Har du batteri? Isf kolla spänningen över batt polerna. Att det funkar över 3-4K tyder på att när laddningen kommer igång så är allt OK men inte när hojen går på batteriet.
Dvs dåligt batteri som lämnar för låg spg vid lite last.
Har du en multimeter kolla polspänningen på acken
1/när allt är avstängt och (ca 12.2V +- 0.2V)
2/ när du har tändningen på resp (ca 12V??)
3/ tändning+lyse på.. (ca 11.9-12.2V)
(alla siffror uppskattade)

Om du kör acklöst, tell me..så finns det andra alternativ.
 
Kahobe skrev:
Några allmänna grejor:
Har du batteri? Isf kolla spänningen över batt polerna. Att det funkar över 3-4K tyder på att när laddningen kommer igång så är allt OK men inte när hojen går på batteriet.
Dvs dåligt batteri som lämnar för låg spg vid lite last.
Har du en multimeter kolla polspänningen på acken
1/när allt är avstängt och (ca 12.2V +- 0.2V)
2/ när du har tändningen på resp (ca 12V??)
3/ tändning+lyse på.. (ca 11.9-12.2V)
(alla siffror uppskattade)

Om du kör acklöst, tell me..så finns det andra alternativ.

Ja jag har batteri på den, ska ut och kolla de imorgon hoppas de är det bara. Men styr batteriet verkligen batteriet tändningen? Är ej så hemma på hur de funkar.

Jag tycker de konstiga med det hela är att motorcykeln funkade helt perfekt när jag var ute och körde. men sedan när jag kört några mil så stannade jag för och ta en paus, så vips börja den fyrtakta och ville ej varva på igen.

Borde batteriet inte ha laddats under färden då?

Eller så är batteriet dåligt har som sagt ej tittat på batteriet.
 
lixon skrev:
Ja jag har batteri på den, ska ut och kolla de imorgon hoppas de är det bara. Men styr batteriet verkligen batteriet tändningen? Är ej så hemma på hur de funkar.
Jag tycker de konstiga med det hela är att motorcykeln funkade helt perfekt när jag var ute och körde. men sedan när jag kört några mil så stannade jag för och ta en paus, så vips börja den fyrtakta och ville ej varva på igen.
Borde batteriet inte ha laddats under färden då?
Eller så är batteriet dåligt har som sagt ej tittat på batteriet.
Kolla du batteriet. Felet finns nog där. MÄT!
 
Kahobe skrev:
Kolla du batteriet. Felet finns nog där. MÄT!

Jag kollade batteriet det var bra.

Fick ca 12.7 me allt avstängt

Ca 12.5 med tändning på

ca 12 med lysen på

Några andra tips :huvet
 
Ledningen från generatorn går i en båge runt svänghjulet precis där den går ut genom generatorkåpan. Ta av svänghjulet för att se så att isoleringen inte är avskavd. På min gamla RD hände detta både mig och den tidigare ägarn. Om du inte gör något åt detta bränner du spolen snabbare än en höna skiter.
 
PMR skrev:
Ledningen från generatorn går i en båge runt svänghjulet precis där den går ut genom generatorkåpan. Ta av svänghjulet för att se så att isoleringen inte är avskavd. På min gamla RD hände detta både mig och den tidigare ägarn. Om du inte gör något åt detta bränner du spolen snabbare än en höna skiter.

Vart köper man avdragare till snänghjulet som passar yamahan?

Är de samma som till mopederna dt eller?

Vad har yamahan för gänga vid svänghjulet? mätte inner diameter den var 26mm. Vad ska man köpa för avdragare då?
 
Last edited:
PMR skrev:
Ledningen från generatorn går i en båge runt svänghjulet precis där den går ut genom generatorkåpan. Ta av svänghjulet för att se så att isoleringen inte är avskavd. På min gamla RD hände detta både mig och den tidigare ägarn. Om du inte gör något åt detta bränner du spolen snabbare än en höna skiter.

Vart kan jag köpa en sådan spole?

Den verkar bränd. :3freak
 
Back
Top