Yamaha r6, vill ej över 12.5k rpm. Luftfilter orsak?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Har en r6a -99 som inte vill gå över 12.5k rpm.
Problemet som uppstår är att den "dör".
Inte att den bluddrar och kväver sig, utan som att man skulle koppla in och ur killswitchen vid det varvatalet.

Den hade tidigare ett sportluftfilter från K&N som har sett bättre dagar så jag bytte till ett BMC.
Valde standard och inte race.

Vad kan troliga problem vara?

Bränsle: 98 oktan.
- Sportluftfilter
- Tändstift NGK CR10EK ( kört ca 300 mil)
- Micron effekt dämpare.
 
Kom felet i direkt samband med filtrbytet? Byt tillbaka till det gamla och testa. Hade en Suzuki DR Big som jag satte på K&N-filter. Startade knappt! Så, filter kan betyda mycket!
 
Köpte hojen sent förra året så jag minns inte att jag försökte vara maskinen så pass mycket.

Har inte kvar det gamla filtret heller :-(

Minns dock att jag kunde starta en kall motor utan choke och nu måste jag chocka.
Varm motor så startar den direkt

Inget fel på gas respons eller acceleration
 
Det är inte så att varvräknaren helt enkelt visar fel och att motorn går i varvstoppet?
Filtret borde inte göra att du har bra drag hela vägen upp till ett visst varvtal där det plötsligt är stopp.

Varvar den högre obelastad?
 
Ta ut filtret helt o testa, skillnad? (inte det bästa o göra om du låter hojen leva sitt liv såhär men det lär ge annan karaktär) - tänkte mest i diagnostik syfte
 
Har inte provat obelastat, men jag får hitta ngt ställe där man kan föra lite osväsen.
Vad jag vet så ska varvstoppet kicka in vid ca 16.200rpm ( 17.500 enl mätaren)
Och så jag har svårt att tro att den visar så pass fel.

Men jag får prova att varva flera gånger och se om problemen bara är tillfälliga.
 
Har inte provat obelastat, men jag får hitta ngt ställe där man kan föra lite osväsen.
Vad jag vet så ska varvstoppet kicka in vid ca 16.200rpm ( 17.500 enl mätaren)
Och så jag har svårt att tro att den visar så pass fel.

Men jag får prova att varva flera gånger och se om problemen bara är tillfälliga.

troll eller??? :dummer R6 -99 har varvbryt vid 12,250 rpm.. varva 16-17k så har du kolvarna i tanken...

r6 från -06-07. har varvbryt på 17k. rpm...

prova att växla ner när du åker på varvstoppen!!!!!:tummenupp

mvh
 
Körde på 2:an då jag testade :)

Men är lite skeptiskt till att den ska bryta vid 12.25k, då rödmarkeringen börjar vid 15.5 och går till 18.
Motorn har ju 87.6 kW @ 13000 rpm enl specs.
 
R6 -99 har varvstoppet på 16700 rpm. Rödmarkeringen är vid 15500 rpm. Amerikanska har dock varvstoppet lägre av nån anledning, troligen emissionsgrejer. Inte vid 12500 dock.
Jag vet inte vad felet kan vara men min magkänsla säger mig att du glömt koppla dit nån liten slang eller liknande vid monteringen av filtret om det dök upp direkt efteråt.
 
R6 -99 har varvstoppet på 16700 rpm. Rödmarkeringen är vid 15500 rpm. Amerikanska har dock varvstoppet lägre av nån anledning, troligen emissionsgrejer. Inte vid 12500 dock.
Jag vet inte vad felet kan vara men min magkänsla säger mig att du glömt koppla dit nån liten slang eller liknande vid monteringen av filtret om det dök upp direkt efteråt.

Jag hade nog fel där... trött och kollade på amerikanska R6 -99. med 95hp.

TPS.en kanske är paj.... verkar ju kunna påverka vid olka vavtal...
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top