Yamaha R6 som ej varvar över 3000rpm

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Efter många timmar i garaget med och frågor bland goda vänner så vänder jag mig till Sporthoj.com´s samlade expertis.

Motorcykeln som jag har problem med är en Yamaha R6 av 99 års modell. Cykeln gick som den skullle på Anderstorp för några veckor sedan efter detta så har kåporna och tank varit iväg på lack... efter det så började problemen.

Efter att ha satt på alla kåprona så körde jag en kortare runa på några kilometer och hojen gick precis som den skulle ända till efter jag slagit av gasen och skulle vända. Då gick den ryckigt och ville inte varva när man gasade först. Detta släppte efter några sekunder så jag körde hemåt i ett stilla tempo. Under färden hem så blev den slö bitvis och varvade inte inte som den skulle men oftast kom den igång efter nån sekund för att sedan dö lite senare. Detta scenario uppreppades under några gånger längs vägen.

Den går bra på tomgång och låter som den ska göra. Så fort man gasar så den kommer upp till ca 4000 varv så dör den. Släpper man gasen direkt så går den tillbaka till tomgång släpper man inte så dör motorn. Jag har lyckats få den att gå riktigt en gång utan att egentligen ha gjort nåt och framförallt utan att veta varför.

Väl hemma så har följande kontrollerats.

* Om det är skit i botten på tanken
* Om soppapumpen fungerar
* Har haft bort lyft/vaccumslangar
* Har plockat fram och tillbaka luftburken
* Tagit bort avgassystem för att se om det är nåt täppt
* Förgasarna öppnar om du blåser i slangen som går in på varje sida i förgasarbryggan.



Någon som har nåt tips om vad jag skall fortsätta med?

/Urban
 
Efter kraschen av sporthoj.com så försvann mina svar i tråden... Jag är speciellt intresserad av det som handlade om en vacumslang som gick in mellan förgasarna personen i fråga verkade ha haft en likadan?:va

Har enligt andra inlägg kollat tändstift. Stiften är ytterst lite fuktiga men inte så illa. Jag har även bytt dem mot ett par gamla som föregående ägare hade och det blir likadant med dem.

Så kom igen fler spår till mig nu.

/Urban (inte bara förvvirad snart även destruktiv)
 
Hej, vet inte om det var mitt svar du tänkte på men om det är en banhoj så är sannolikheten stor att det ska gå en luftslang från mitten på luftintaget till förgasarna, tror anslutningen på förgasarna är i framkant under luftburken och det är ingen vacumslang utan den trycksätter förgasarna så den får tillräckligt med bensin under fart, stillastående eller i tex bromsbänk så funkar det ändå då man inte nyttjar luffarturbon men när man kommer upp i fart så blir det som bensinen tar slut och efter man rullat på tomgång en liten stund så kan man gasa upp den i fart igen. Lycka till.
/Tommy
 
Hade detta problem på min båge med, se till att den slangen är som det skall och att det är pluggat i framkant på luftboxen.



Hej, vet inte om det var mitt svar du tänkte på men om det är en banhoj så är sannolikheten stor att det ska gå en luftslang från mitten på luftintaget till förgasarna, tror anslutningen på förgasarna är i framkant under luftburken och det är ingen vacumslang utan den trycksätter förgasarna så den får tillräckligt med bensin under fart, stillastående eller i tex bromsbänk så funkar det ändå då man inte nyttjar luffarturbon men när man kommer upp i fart så blir det som bensinen tar slut och efter man rullat på tomgång en liten stund så kan man gasa upp den i fart igen. Lycka till.
/Tommy
 
Hej, vet inte om det var mitt svar du tänkte på men om det är en banhoj så är sannolikheten stor att det ska gå en luftslang från mitten på luftintaget till förgasarna, tror anslutningen på förgasarna är i framkant under luftburken och det är ingen vacumslang utan den trycksätter förgasarna så den får tillräckligt med bensin under fart, stillastående eller i tex bromsbänk så funkar det ändå då man inte nyttjar luffarturbon men när man kommer upp i fart så blir det som bensinen tar slut och efter man rullat på tomgång en liten stund så kan man gasa upp den i fart igen. Lycka till.
/Tommy

Japp det är detta svar jag tänkte på. Denna är en slang jag inte ens vet vilken du menar? http://www.yzfr6.net/manual/R6_manual_carb.pdf vill du vara vänlig att peka ut den i manualen i länken?

Det går in en slang på varje sida på förgasarbryggan blåser man i denna så tryclet du upp trotteln för 2 förgasare på slang är det denna du menar? Denna slangen kommer från luftburken.... tror inte det är den du menar.

Känns som att det är på rätt spår i ditt resonemang. Jag lyckas bara inte lokalisera slangen....

/Urban

Hade detta problem på min båge med, se till att den slangen är som det skall och att det är pluggat i framkant på luftboxen.

Jag får inte vara så krävande så du lyfter tanken på din och tar ett kort på vilken slang du menar?

/Urban
 
Last edited:
Har du allt orginal så går det ingen slang från framkant på luftintaget. Då ska det gå en slang från luftburken till förgasarbryggan och funktionen är den samma, trycksätta förgasarna så det kommer mer bensin ju fortare du kör för att kompensera den extra luften. Jag tänkte att hade du en gammal supersport r6 så var den nog kittad och utrustad med ett annat luftintag än orginal och då ska slangen komma därifrån istället för från luftburken och då var steget nära eftersom du har haft kåporna på lack och det är lätt att missa om den slangen inte sitter ordentligt.
/Tommy
 
Har du allt orginal så går det ingen slang från framkant på luftintaget. Då ska det gå en slang från luftburken till förgasarbryggan och funktionen är den samma, trycksätta förgasarna så det kommer mer bensin ju fortare du kör för att kompensera den extra luften. Jag tänkte att hade du en gammal supersport r6 så var den nog kittad och utrustad med ett annat luftintag än orginal och då ska slangen komma därifrån istället för från luftburken och då var steget nära eftersom du har haft kåporna på lack och det är lätt att missa om den slangen inte sitter ordentligt.
/Tommy

Nej det är ingen supersport, hur vet jag att det är ett original luftintag eller inte?

Den gick som den skulle i tre kilometer eller nåt efter att jag monterat ihop det... så felet kom inte direkt...

/Urban
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top