sir Urban
Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Efter många timmar i garaget med och frågor bland goda vänner så vänder jag mig till Sporthoj.com´s samlade expertis.
Motorcykeln som jag har problem med är en Yamaha R6 av 99 års modell. Cykeln gick som den skullle på Anderstorp för några veckor sedan efter detta så har kåporna och tank varit iväg på lack... efter det så började problemen.
Efter att ha satt på alla kåprona så körde jag en kortare runa på några kilometer och hojen gick precis som den skulle ända till efter jag slagit av gasen och skulle vända. Då gick den ryckigt och ville inte varva när man gasade först. Detta släppte efter några sekunder så jag körde hemåt i ett stilla tempo. Under färden hem så blev den slö bitvis och varvade inte inte som den skulle men oftast kom den igång efter nån sekund för att sedan dö lite senare. Detta scenario uppreppades under några gånger längs vägen.
Den går bra på tomgång och låter som den ska göra. Så fort man gasar så den kommer upp till ca 4000 varv så dör den. Släpper man gasen direkt så går den tillbaka till tomgång släpper man inte så dör motorn. Jag har lyckats få den att gå riktigt en gång utan att egentligen ha gjort nåt och framförallt utan att veta varför.
Väl hemma så har följande kontrollerats.
* Om det är skit i botten på tanken
* Om soppapumpen fungerar
* Har haft bort lyft/vaccumslangar
* Har plockat fram och tillbaka luftburken
* Tagit bort avgassystem för att se om det är nåt täppt
* Förgasarna öppnar om du blåser i slangen som går in på varje sida i förgasarbryggan.
Någon som har nåt tips om vad jag skall fortsätta med?
/Urban
Motorcykeln som jag har problem med är en Yamaha R6 av 99 års modell. Cykeln gick som den skullle på Anderstorp för några veckor sedan efter detta så har kåporna och tank varit iväg på lack... efter det så började problemen.
Efter att ha satt på alla kåprona så körde jag en kortare runa på några kilometer och hojen gick precis som den skulle ända till efter jag slagit av gasen och skulle vända. Då gick den ryckigt och ville inte varva när man gasade först. Detta släppte efter några sekunder så jag körde hemåt i ett stilla tempo. Under färden hem så blev den slö bitvis och varvade inte inte som den skulle men oftast kom den igång efter nån sekund för att sedan dö lite senare. Detta scenario uppreppades under några gånger längs vägen.
Den går bra på tomgång och låter som den ska göra. Så fort man gasar så den kommer upp till ca 4000 varv så dör den. Släpper man gasen direkt så går den tillbaka till tomgång släpper man inte så dör motorn. Jag har lyckats få den att gå riktigt en gång utan att egentligen ha gjort nåt och framförallt utan att veta varför.
Väl hemma så har följande kontrollerats.
* Om det är skit i botten på tanken
* Om soppapumpen fungerar
* Har haft bort lyft/vaccumslangar
* Har plockat fram och tillbaka luftburken
* Tagit bort avgassystem för att se om det är nåt täppt
* Förgasarna öppnar om du blåser i slangen som går in på varje sida i förgasarbryggan.
Någon som har nåt tips om vad jag skall fortsätta med?
/Urban