Yamaha R6 går ej under 3000 rpm.

FredrikW

Ny medlem
Gick med
31 May 2011
Hoj
2000 yamaha r6
Yamaha R6 hur ska slangarna till luftburken sitta?

hej ny här, hoppas jag gjorde rätt leta efter en liknade tråd men hitta ingen.

jag har en r6 som inte går under 3000 rpm, kan starta upp den med choke (även när den är varm) så att varven blir över 3000 då går den som den ska, Men låter jag varven sjunka under 3000 så dör den. Har ni några tips, och japp har provat justerat tomgångs skruven på höger sida vid kåpan :)

misstänker nu att slangarna kan sitta fel vi luftburken, på höger sida finns det 2 anslutningar en slang kan sitta på 2 ställen (slangen går till förgasarna och blåser man i den så öppna den över vakum/tryck trotteln)
den ena anslutningen är pluggad och den andra är öppen in i luftburken. den satt på den pluggade ledningen kan det vara rätt. bytte plast och den vart lite varvvilligare men ingen tomgång än.

nån som har nå tips på vad jag kan kolla?

Last edited:
även förgasarna är rengjord och inga inställnings skruvar är justerade sen den gick bra,

nja, har kollat med start gas. inge varv ökningar, och ser inga trasiga vakumslangar, hojen har stått ostartad i 3 år kan tilläggas och över 3000 rpm går den fint, men lite seg att sjukna i varven efter gaspådrag,

Låter ännu mer som tjuvluft om den håller sig på varv när du släpper gasen.

Förgasarsynkning?
Ser insugsgummina friska ut?

insugnings gummina är "mjuka" och fina. inga sprickor.

om jag skruvar ut tomgångs skruven helt(den svarta vid h-kåpan) så sjunker den lite bättre i varv. funderar på om det är nå knas med vakuumet till förgasarna eller nått, ej skruvat på den här modellen förr köpte den för 2v sen,

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti