Yamaha R6 -99 dör när den blir varm.

Clinger

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -99
Tjenare! Igår när jag köpte min nya r6a -99 och jag kört med den hela dagen, var jag på väg hem och hade legat i ~130 i 2 mil lugnt körning. När jag svänger av så känner jag att nåt inte är som det ska och den börjar blöddra för att sen dö. Jag testar att dra igång den igen men den dör direkt igen.

Bittert så rullar jag hem cykeln till en vän och dan därpå så lyckas jag köra en si sådär 500 meter innan den börjar få upp temperatur och åter igen dö. Den går att hålla igång ett par sekunder med choken inne, så jag antar att det är något med spolarna eller stiften. Jag vill bara höra om någon vet något liknande, eller kan komma på något annat? Vad kostar det att åtgärda om jag utför jobbet själv?

Jävligt tråkigt att inte ens haft den i en dag utan att den slutar fungera =/

mvh clinger

Det låter som bränsle problem.
Börja med det uppenbara, att kolla så du har soppa i tanken.
Kolla säkringarna (bränslepumpen).
Lyft på tanken och kolla så det kommer soppa när du tar av slangen efter bränslefiltret.
Sen kollar du om du har soppa i förgasarna.Det sitter en liten skruv längst ner på varje förgasare, om man släpper på den skall det rinna soppa ur en liten pip alldeles bredvid.
Sen får du återkomma.

Det låter som bränsle problem.
Börja med det uppenbara, att kolla så du har soppa i tanken.
Kolla säkringarna (bränslepumpen).
Lyft på tanken och kolla så det kommer soppa när du tar av slangen efter bränslefiltret.
Sen kollar du om du har soppa i förgasarna.Det sitter en liten skruv längst ner på varje förgasare, om man släpper på den skall det rinna soppa ur en liten pip alldeles bredvid.
Sen får du återkomma.

Tack så mycket, ska kolla allt det så fort jag får tid! Kom fram till att det bör vara något med bränsletillförseln för när motorn var kall senast så gick den inte alls utan choke.

Återkommer när jag testat lite!

EDIT: När jag slår på tändningen så surrar bränslepumpen konstigt vilket den inte gjorde innan.

Varit ute och kört en del med den nu och så fort den kommer upp runt ~50 grader så börjar man känna av på låga varv att den börjar blöddra. Efter 75 så är den svår att hålla igång men orkar när den kommer upp i varv och då går den som den ska, tills den dör igen.

Antar att det är något med någon spole eller kondensator?

mvh clinger

byt bränslefilter.. l¨åter som om den inte får nån soppa alls

Lyft toppen och kolla efter sprickor i cylindrarna. Detta kommer att bespara dig massa huvudvärk i slutändan även om det verkar ofattbart jobbigt just nu.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back