Yamaha R6 2005 laddar inte

Cressell

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Stockholm
Hoj
2005, Yamaha R6
Hej!

Jag har en R6a vars batteri laddar ur efter ett par starter. Det jag har gjort:

- Bytt batteri
- Mätt laddspänning (13.5V vid 5000rpm, manual säger 14V)
- Kollat kortis i stator (mellan faser och jord (batteriets minuspol))
- Kollat motstånd i stator (pendlar mellan 0.2 och 0.3 ohm, dålig noggrannhet. Manual säger 0.18-0.26 så det ligger rätt bra till).

Servicemanualen föreslår att om laddspänningen är för låg ska man titta på motstånd i statorn. Om dessa stämmer så är nästa steg att "check wiring of the entire charging system", men jag funderar på vad exakt jag ska göra annat än att se att allt sitter ihop som det ska? Det känns svårt att avgöra om jag har några läckor någonstans, med vanliga verkstadsinstrument.

Har ni några andra idéer om vad som kan vara fel? Om kablarna är okej så ska regulatorn bytas, men jag vill ju gärna vara säker på det innan jag köper nya delar.

Tacksam för svar!
Mvh Jonathan
 
Detta kräver en *Bump!* Hoppas du får problemet löst.
 
Luktar som vanligt regulatorn. Det var regulatorn på min SV650S.
https://www.aliexpress.com/wholesal...rchText=motorcycle+modfet+regulator+rectifier
Det vanliga är att regulatorn reglerar genom att kortsluta lindningarna när batterispänningen är för hög. Detta innebär att tar man en tångamperemeter och mäter på lindningarna ska man se om triacarna/tyristorerna har börjat jobba när du håller 5000RPM med generatorn kopplad till regulatorn.
För då ska det gå hög ström genom lindningarna.
Går det inte hög ström genom lindningarna, ja då är det 3-faslikriktaren i "regulator/likriktare" som gått sönder och för mig hade det varit väldigt frestande att köpa en 3-faslikriktare och en kylfläns att fästa likriktaren på och koppla in 3-faslikriktaren parallellt med den vanliga regulatorn.
Men akta dig så du inte eldar upp batteriet och allt annat tex ECU med överspänning.
Om det inte var så enkelt..................................................:mad:
https://www.elfa.se/en/bridge-recti...1&page=5&origPos=36&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-sink-10...W&page=3&origPos=70&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-conduct...onik-wlpf-05/p/18086147?queryFromSuggest=true
 
Last edited:
kolla hur mycket volt det kommer direkt ifrån statorn, tre kablar, typ 70 volt vid 5000 varv på varje ska de va ca..
 
Detta kräver en *Bump!* Hoppas du får problemet löst.
Tack!

Vad har du för spänning på batteriet vid tomgång?
Tomgång ligger också runt 13.4V, underligt nog.

Luktar som vanligt regulatorn. Det var regulatorn på min SV650S.
https://www.aliexpress.com/wholesal...rchText=motorcycle+modfet+regulator+rectifier
Det vanliga är att regulatorn reglerar genom att kortsluta lindningarna när batterispänningen är för hög. Detta innebär att tar man en tångamperemeter och mäter på lindningarna ska man se om triacarna/tyristorerna har börjat jobba när du håller 5000RPM med generatorn kopplad till regulatorn.
För då ska det gå hög ström genom lindningarna.
Går det inte hög ström genom lindningarna, ja då är det 3-faslikriktaren i "regulator/likriktare" som gått sönder och för mig hade det varit väldigt frestande att köpa en 3-faslikriktare och en kylfläns att fästa likriktaren på och koppla in 3-faslikriktaren parallellt med den vanliga regulatorn.
Men akta dig så du inte eldar upp batteriet och allt annat tex ECU med överspänning.
Om det inte var så enkelt..................................................:mad:
https://www.elfa.se/en/bridge-recti...1&page=5&origPos=36&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-sink-10...W&page=3&origPos=70&origPageSize=25&simi=97.1
https://www.elfa.se/en/heat-conduct...onik-wlpf-05/p/18086147?queryFromSuggest=true

Tack! Funderar också på regulatorn, men jag är nog mer inne på att köpa något ändamålsenligt i sådant fall :)


kolla hur mycket volt det kommer direkt ifrån statorn, tre kablar, typ 70 volt vid 5000 varv på varje ska de va ca..

Tar en titt på det!
 
Jag har en R6 2002, hade samma problem för ett par år sedan, där var det glapp i regulatorkontakten! Om jag inte minns fel så var det bara 2 av 3 statorsladdar som hade kontakt, vilket gjorde att jag fick 2/3 av laddningen. Drog ur långsamt.

Så innan du köper ny regulator, kolla själva kontakten! jag märkte att jag fick någon volt extra över batteriet bara jag klämde på kontakten lite. :)
 
Visar sig att laddspänningen vid tomgång är 13.7V, vid 5000rpm är den 13.4V. Ger det någon ledtråd?

Jag har en R6 2002, hade samma problem för ett par år sedan, där var det glapp i regulatorkontakten! Om jag inte minns fel så var det bara 2 av 3 statorsladdar som hade kontakt, vilket gjorde att jag fick 2/3 av laddningen. Drog ur långsamt.

Så innan du köper ny regulator, kolla själva kontakten! jag märkte att jag fick någon volt extra över batteriet bara jag klämde på kontakten lite. :)

Tack! Det ska jag absolut titta på.
 
Det är konstigt att laddspänningen sjunker vid högre rpm, då den borde vara lägre på tomgång för att sedan öka vid 5000rpm.

Här har du några videos som kan hjälpa dig.

...

Det tyckte jag med. När jag kör nu dock så ligger spänningen efter att batteriet fått vila kvar kring 12.6-12.7V, dvs fulladdat. Så problemet verkar vara borta efter att jag bytt batteri, även om laddspänningen inte är vad den borde vara. Återkommer om problemet visar sig kvarstå när jag kört lite mer, tack för all hjälp!
 
Jag hade på min Suzuki att den låg på ca 13.4 V på tomgång och ner till 12,7 på varv, var regulatorn som var boven då iaf.
 
Visar sig att laddspänningen vid tomgång är 13.7V, vid 5000rpm är den 13.4V. Ger det någon ledtråd?

Standard är en krets som känner av batterispänning. När varvtalet ökar så kortsluts generatorn, först 1 par generatorsladdar, sedan nästa par. Och när detta sker sjunker varje gång spänningen. Jag har byggt en regulator själv och såg samma sak. Spänningen rörde sig mellan 14,1 Volt och 14,3 Volt Inlagt in konstruktionen, frånslag vid 14,3 Volt tillslag vid 14,1 Volt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schmittrigger
OBS Lättare&billigare köpa en MOSFET regulator på ebay / Ali express än bygga själv.
 

Bifogat

  • 5-KretskortetsOvansida.JPG
    5-KretskortetsOvansida.JPG
    123.9 KB · Visningar: 15
  • 2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    2-UnderVerktygenLaddregulatorn.jpg
    237.8 KB · Visningar: 12
  • 3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    3-2xTriacar-2x1-Fas-Likriktare.JPG
    111.8 KB · Visningar: 8
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top