Yamaha R6 -05 går dåligt/inte alls

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
BMW S1000RR -12
Hej!

Då var det dags för bågestul igen :(

Har en R6'a från 05 som gick bra sist jag körde den för 2 veckor sen. Nu startade den först upp. Motorn gick extremt ojämnt och lågt. Började köra iväg och den var mycket kraftlös. Med det våta vädret på sistone så antog jag att den kunde vara lite sur. Efter 100 meter så gav den upp och stannade. Försökte gasa lite för att hålla upp varvet men gav motsatt effekt. Lyckades efter 10 minuter få igång motorcykeln och varmkörde den. Tillslut så gick den på tomgången utan att jag gav lite gas. Testade köra iväg men fungerar fortfarande väldigt dåligt. Motorn reagerar mycket långsamt vid gaspådrag. Ibland fungerar det "typ" men för det mesta så går varvet ner och motorcykeln stannar tillslut.

Någon som vet vad detta kan bero på. Är den bara VÄLDIGT sur av att stå ute i 2 veckor och med allt detta regn eller är det nått annat som kan vara trasigt? Har aldrig haft problem med hojen tidigare dock.

Kan väl vara att det har kommit in vatten där det inte ska vara. Ryker den mer än normalt?

Det gör ju inte det. Tycker dock att det borde bli bättre när motorcykeln blivit varm men verkar inte heller vara fallet. Ska se om jag kan lyckas få upp en video över startproblematiken

Testat med startgas? Exakt så var min i våras då jag startade upp den. Startgas i stora mängder så släppte det till slut. Men jag har förgasare.

Har den stått ute i regnet?
Rent spontant så låter det som fukt i mina öron. Men frågan är ju varför...
En motortvättad bil kan bete sig på liknande sätt när det är små sjöar runt tändstiften och tändhattarna. Men varför skulle du ha fått så på din hoj...

Annars skulle det kunna vara ett vattendränkt luftfilter som gör att motorn inte får ordentligt med luft, men återigen. Varför skulle du ha fått det?

En tredje sak som det också skulle kunna vara är dålig bensin. Om du av någon anledning fått en massa fukt i bensinen så kan motorn bete sig sådär.

Last edited:
Läs ur felkoderna ur sprutet. Gissningsvis någon/några cylindrar som inte går.

1. Plocka ur tändstiften och rengör tändstiftsbrunnarna med tryckluft
2. Återmotera hattarna/spolarna och leta efter glappkontakt/kortis
3. Identifiera vilken cylinder som inte tänder och skyffla därefter runt spolarna för att felsöka
4. Byt soppa (är tanklocket regntätt?)
5. Byt stift
6. Kolla spridarna om de ger flöde

Sådär betedde sig min R1a när jag hade bytt tank... Fick inte bensin ordentligt av nån anledning. Fixade sig när jag lyfte på tnaken igen och blåste lite i luftningslangarna. Sen om det va att jag blåste som fixade biffen eller bara att nån slang hade hamnat i kläm vette fan.

Men gången va ungefär likadan som på din.

Läs ur felkoderna ur sprutet. Gissningsvis någon/några cylindrar som inte går.

1. Plocka ur tändstiften och rengör tändstiftsbrunnarna med tryckluft
2. Återmotera hattarna/spolarna och leta efter glappkontakt/kortis
3. Identifiera vilken cylinder som inte tänder och skyffla därefter runt spolarna för att felsöka
4. Byt soppa (är tanklocket regntätt?)
5. Byt stift
6. Kolla spridarna om de ger flöde

Jag skulle nog inte plocka ur stiften innan jag försökte blåsa bort smuts och vatten ur brunnarna. Om man tar ur dem så kan det lätt hamna skräp i förbränningsrummen. Att få vatten där kan vara rent ödesdigert.

Jag skulle nog inte plocka ur stiften innan jag försökte blåsa bort smuts och vatten ur brunnarna. Om man tar ur dem så kan det lätt hamna skräp i förbränningsrummen. Att få vatten där kan vara rent ödesdigert.

de är väll ändå rätt självklart ellerhur?!?

Pumpade ut en massa bensin och det löste problemet. Antar att tanklocket inte håller tätt. Tackar för hjälpen!

de är väll ändå rätt självklart ellerhur?!?

Kan tyckas. Jag lästa inlägget innan där det stod:
"1. Plocka ur tändstiften och rengör tändstiftsbrunnarna med tryckluft"

En rookie på att meka kanske skulle ha gjort just så i den ordningen och det kunde gå illa.

Skönt att det löste sig appx!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...