900 Desmodue
Medlem
Testade efter byte av bromspump att pumpa i styret med låst broms för att testa funktionen och märkte då ett klonkande ljud som verkar komma från ett av gaffelbenen.
Har nu felsökt och blir inte klok på vad det kan vara.
Har dissekerat bägge gaffelbenen men inget är löst i cartrigerna.
Bytt framhjul för att utesluta bromsskiva och hjullager.
När jag hänger av vänster bromsok slutar ljudet (finns kvar om jag hänger av höger och bromsar enbart med vänster ok).
Har testat flytta beläggen mellan oken.
Tittar jag på ok och belägg ser jag inget anmärkningsvärt, låspinnen är inte sliten, inget stort spel av beläggen i oket och kolvarna rör sig lätt.
Har en teori om att det skulle kunna vara metallstyrningarna mellan yttre ich inre gaffelben som är glappa/slitna vilket skulle kunna göra att jag bara får missljudet när jag bromsar v ben och får en mer sidriktad belastning (om ni förstår vad jag menar...).
Ingen i Göteborgstrakten som har ett gaffelben liggande som jag kan låna och testa med? Alternativt vem som helst i sverge känner igen symptomen och säger vad som skall bytas...
Boris: Löser du detta lovar jag bli SOS Barnyfadder!
Har nu felsökt och blir inte klok på vad det kan vara.

Har dissekerat bägge gaffelbenen men inget är löst i cartrigerna.
Bytt framhjul för att utesluta bromsskiva och hjullager.
När jag hänger av vänster bromsok slutar ljudet (finns kvar om jag hänger av höger och bromsar enbart med vänster ok).
Har testat flytta beläggen mellan oken.
Tittar jag på ok och belägg ser jag inget anmärkningsvärt, låspinnen är inte sliten, inget stort spel av beläggen i oket och kolvarna rör sig lätt.
Har en teori om att det skulle kunna vara metallstyrningarna mellan yttre ich inre gaffelben som är glappa/slitna vilket skulle kunna göra att jag bara får missljudet när jag bromsar v ben och får en mer sidriktad belastning (om ni förstår vad jag menar...).
Ingen i Göteborgstrakten som har ett gaffelben liggande som jag kan låna och testa med? Alternativt vem som helst i sverge känner igen symptomen och säger vad som skall bytas...
Boris: Löser du detta lovar jag bli SOS Barnyfadder!