yamaha r1

scuba

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha r1
Hej tänkte fråga vad man ska tänka på när man ska köpa en r1 års 98 -99
mvh
 
Är du under 30 så får du ta lån för att kunna helförsäkra den.
 
som med alla andra hojar

däck, drivpaket, lager, repor, bulor och andra skador/slitage

men när det kommer just till R1:an så vet jag att det va nått med växel lådan

så om den e fixad på garantin skall det finnas några ** instansat efter ramnumret.

sedan kan det ju vara roligt och veta historik.
antal ägare
bankörd

bla bla bla :D
 
Nöjer man sig med trafikförs. så går det faktiskt att komma ner till strax över en femhundring i månaden... att man sen gamblar lite får man leva med om man ska ha kul....
 
All_to_slow skrev:
Nöjer man sig med trafikförs. så går det faktiskt att komma ner till strax över en femhundring i månaden... att man sen gamblar lite får man leva med om man ska ha kul....


finns ju kraschkåpor om man vill gambla mindre
 
kopplingen som kan va dålig, det är det som ** betyder, om den är åtgärdad vill säga!

lådan ere nog inge fel på, e snarare fel på folket som växlar :D
 
scuba skrev:
Hej tänkte fråga vad man ska tänka på när man ska köpa en r1 års 98 -99
mvh

som det ovan nämns bör koppling och låda kollas.
Koppling är ju som kopplingar är i allmänhet, undantaget på R1 kan dock vara om ägaren har valt nån skit olja så kan låda slira innan den är varm på riktigt, alltså, för att vara säker på hojens beteende, puttra lite lungt med den i typ 10 min så du kan skilja på trött låda och pissig olja.

Annars som med alla R-hojjar, lyssna på motorn, en R-1 ska klicka på vänster sida, i vissa fall kan klickande verka låta högre än en övergångsställe, men det är helt ok, så länge klickandet följer varvtalet. Efter ett par timmar i sadeln utvecklar man ett sorts klick-tinitus-dövhet, dvs det låter fel när en hoj inte klickar...

Passa på att kolla om han haft något strul med ex-up ventilen/servot.

Ta med ett micrometermått kolla hurvida skivorna är warp'ade.
 
lådan slirar givetvis aldrig utan kopplingen.
Det är i princip alltid så att det är dax för byte i de fallen, även när den börjar greppa när motorn är genomvarm.
Visst kan det vara oljan men tro inte på det när du handlar.
2an ger dessutom upp efter några tusen mil, mest pga hård körning, som ju dessa hojar nästan i alla fall har utsatts för, dra ur hojen tokhårt på 2an från låga varv upp på höga varv, växeln ska inte hoppa ur.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top