Yamaha R1

jacobbruggemann

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2011
Hoj
Yamaha yzf r125
Tjena, funderar på att efter lätt mc skaffa mellan kort! Går det att köpa en r1:a och sen bara för besiktning strypa ner den ? :) Känner att jag inte har råd med att först köpa mellan mc och sen tung !

MVH

Den kommer gå som en påse skit strypt, och du lär inte vilja ha det så och då är det enda alternativet att köra ostrypt vilket är att leka mig sig själv (125 till yamaha r1...), och ifall något händer så räknas inte försäkring om FB upptäcker att du inte kör strypt.

Varför ha en r1? Köp en er6-n som första hoj, köp för 32.000 idag och sälj 2 år senare för 27.000 så går du 5 tusen i back men får erfarenhet på köpet.

Köp inte en retta

Okej, tack för tipsen! Men just att gå från 125 till r1 är jag än så länge inte så orolig för med tanke på att jag kör mycket på bana och har därför kört mycket med större motorcyklar, men ej så stor som r1:an

Då borde du inse att kraften från en t.ex 600 räcker gott och väl ;)

Du verkar ung så börja med en R6:a annars kommer du att bli ruinerad, jag är gubbe gånger 2 och jag får betala över 10000 för en helförsäkring.

tack för att du skrev , de va bra att veta för jag kan så lite om försäkringar! Men jag tänkte först att köpa en r1 o precis innan besiktning stryper man den till 25 kw , men sen tar bort strypningen igen . skulle försäkringen bli billigare då?

tack för att du skrev , de va bra att veta för jag kan så lite om försäkringar! Men jag tänkte först att köpa en r1 o precis innan besiktning stryper man den till 25 kw , men sen tar bort strypningen igen . skulle försäkringen bli billigare då?

Nästan alla försäkringsbolag försäkrar på ursprungseffekten. I vissa undantagsfall har jag hört de försäkrar på registrerad effekt, om man endast har begränsat kort. Fast 18 år + R1, finns nog inte en chans i världen. Tar du bort strypningen kör du ju dessutom skenförsäkrat och riskerar att bli utan ersättning om det smäller.

Ska du tvunget ha en sporthoj som är billig i försäkring är det en från -92 eller äldre, som går att klassikerförsäkra, eller en 10+ år gammal GSXR som går att klassikerförsäkra med Suzukis märkesförsäkring.

Som gammal gubbe vill jag bara ge dig några råd du ändå sannolikt kommer skita i:

1: Köp en hoj som passar den klass du ska åka i. Du lär ha ganska mycket roligare på en mellanfajter eller motsvarande än på en nedstrypt maskin där du bara suktar efter att återställa den

2: Skenförsäkra inte. Du får bara problem.

3: Kör inte heller hojar du inte har behörighet för. Du får bara problem.

4: Rätt vad det är så har du blivit typ 42 år, fått råd att skaffa det du vill ha 100% ärligt och lärt dig MASSOR på kuppen. Ha inte så bråttom. Du hinner.

5: Ska du prompt åka R1 nu så börja tävla istället.

Försäkringen blir billigare hos de bolag som försäkrar på 25 kw, men att inte köra med stypningen i och något händer i en olycka, låt säga det värsta att du kör ihjäl en annan människa så blir du skadeståndskyldig resten av livet och säkert fängelse på det med..
Värst är inte alltid bäst. Så satsa på en motard eller streetfighter i 600 cc klassen som är 25 kw, dem är billiga i köp och försäkring och mkt kul för pengarna :)

Helt uppriktigt så anser jag att du inte ens borde tänka på att skaffa dig en sporthoj om livet är dig kärt. Inte för att du inte skulle klara av att köra en r1a effektmässigt. De är busenkla att köra men en jämn och fin effektkurva, ett lätt chassi och så vidare. Men de samt andra sporthojar ska man inte skaffa sig innan man har fyllt 24-25 år anser åtminstone jag. Man är inte medveten om riskerna samt en tro att man är odödlig. Jag hade en vråltrimmad s60 t5 när jag var yngre och jag ska vara glad att jag fortfarande är i livet. För att bara ta exempel, tror jag var 20-21 kommer på en väg som är 3 filig motorväg, båda filerna till vänster kör de i gångfart och jag kör i 180-200 i filen till höger. Hade jag haft en sporthoj tidigare i livet så hade förmodligen inte lilla achtung funnits nu :(

Köra skenförsäkrat är inte värre än att köra oföräkrat. Det är det egna fordonet det gäller. Motpart är alltid försäkrat genom trafikförsäkringspremien. Köpa en hoj för tex 50 tusen så leker du med 50 tusen som du inte har försäkrat. Smäller du förlorar du allt. Men om du skulle skada någon annan , vill du ha på ditt samvete att du var ung och dum att du köpte en hoj som du inte har råd med. Ha det i åtanke. Så det lilla du sparar o kronor är inte värt det. Köp en mindre hoj då du inte verkar veta skillnaden på en R6 och en R1.

Effekten i en 1000cc är inga problem, om man kör rakt fram. När det sedan börjar svänga och man missar med gaskontrollen så biter den huvudet av dig. Bättre att börja med något mindre som dessutom är lättare att hantera.

Vänta in rätt köp så kan du kanske gå plus på "mellanhojjen" :)
Sedan kan du ju alltid besöka jkpg-tråden

Håller med MartinB's inlägg, nr 12 :tummenupp

Last edited:
I den åldern o en 600/1000 oj oj oj jag skulle kört mig till döds på stört.

Men en strypt 600a skulle duga gött eller en motard att lära sig på i några år gör susen :tummenupp

As schysst att ni skriver, lär mig hur mycket som helst! Man märker att man än så länge är riktigt orutinerad. Men hur fungerar det med en r6:a, får jag köra alla r6 när jag e 18?

As schysst att ni skriver, lär mig hur mycket som helst! Man märker att man än så länge är riktigt orutinerad. Men hur fungerar det med en r6:a, får jag köra alla r6 när jag e 18?

Nej naturligtvis så får du inte köra en ostryp r6 om du är 18. Du får köra en hoj som har max 25kw och det får inte vara mer än 0,16 kw/kg och en r6 har mycket mer än så. Som sagt vänta flera år innan du skaffar dig en supersport hoj! En r6 behöver du A kortet utan begränsning och räknas med god marginal som en supersport

Kollade bara för skoj skull upp hur mycket effekt en r6 05 har. 91 kw, med andra ord mer än 3 gånger så mycket som du får lov att ha :) Förhållande mellan vikt och kw är 0,50 kw/kg.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back