Yamaha R1 växla

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej! Jag blev en lycklig r1a ägare igår och tänkte det inte vore fel att bli medlem här. Jag har inget mckort ännu och jag har aldrig kört någon annan mc än min r1a så jag vet inte riktigt hur det ska låta vid växlingarna. På min så klonkar det och rasslar till när jag lägger i växlarna framför allt 1,2 och 3an. Är det något fel på hojen eller ska de låta så? Men när jag gör snabba växlingar så kan jag inte höra några miss ljud. 1an kan vara lite svår att få i om jag växlar ner ifrån 5-6ans växel, är det något jag bör vara orolig över? Skulle vara mycket tacksam över ett seriös svar från någon sakkunnig.

Mvh Oskar
 
Last edited:
Fel växlingsteknik av föraren, dåligt justerad koppling, fel typ av olja i motorn, kedja i dåligt skick, dåligt justerade förgasare är några orsaker som kan påverka hus smidigt växlingen går.
Så beror det lite på hur känslig man är själv också.
Be någon erfaren provköra hojen och avgör därefter.

Mats
 
Växla ner till 1an från 6an ska du inte göra :p är ingen bil, på en hoj ska du växla ner 1 växel i taget, dvs från 6an till 5-4-3-2-1, varför man på en hoj alltid måste växla ner när man närmar sig ett stoppljus, så man ligger på 1an (eller möjligtvis 2an) när man stannar.

Om det va så du menade dvs, men stå still och försöka växla ner en hoj är jag förvånad att du lyckas få i 1an alls, inget bra sätt hursomhelst

Edit: du måste altså släppa upp kopplingen på varje växel, ska inte hoppa över växlar med sekventiell låda, för att förtydliga
 
Last edited:
Står man stilla och petar i 1:an så kan det klonka till lite.Eller om du "tvingar " i låg växel i lite för hög fart(låt oss säga du petar förbi 3:n, 2:an utan att koppla ur och lägger i 1:an)

Allt är relativt hur mycket det låter om det är inom vad som anses normalt:va

Växla ner till 1an från 6an ska du inte göra :p är ingen bil, på en hoj ska du växla ner 1 växel i taget, dvs från 6an till 5-4-3-2-1, varför man på en hoj alltid måste växla ner när man närmar sig ett stoppljus, så man ligger på 1an (eller möjligtvis 2an) när man stannar.

Om det va så du menade dvs, men stå still och försöka växla ner en hoj är jag förvånad att du lyckas få i 1an alls, inget bra sätt hursomhelst

Edit: du måste altså släppa upp kopplingen på varje växel, ska inte hoppa över växlar med sekventiell låda, för att förtydliga

Man KAN inte hoppa över växlar, oavsett om du inte släpper upp kopplingen så måste du peta i oavsett alla växlar i rätt ordning i upp eller nedstigande led, händer ofta att jag bara "går igenom och förbi" utan att koppla upp, finns inget "Måste" att koppla i varje.

Tror vi är inne på "samma" sak du menar nog att man måste passera alla växlar oavsett med.
 
Last edited:
Tack för de snabba och bra svaren. Förmodligen så är det inte fel på lådan utan på föraren :) Nu har jag något att träna på!
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top