Yamaha R1 strul med växellåda - Hjälp

revolver

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2007
Hoj
R1-00
Hej!

Har nyss blivit medlem på forumet, men har läst inlägg i ett år
ungefär. Jag heter Henke, bor i Örebro och kör en R1-00.

Har fått ett problem som jag inte hittar någon lösning till på forumet-

Ibland när jag växlar går inte växeln i utan hamnar bara i friläge, vad
kan det vara som felar och kostnad för att få det vidgjort?

Tack på förhand!

antingen ingrepp eller någon sne skiftgaffel. hör med yamahadealer vad det kostar obs brukar inte vara billigt/lättmekat.

bara att riva ur motorn.. skruva i sär den och byta växelgafflar..
Inte så svårmeckat som många påstår... Skaffa en rephandbok.

STOPP STOPP!!
På vänster sida ovanför drevet har du en liten kåpa som sitter med 2-3 insex skruvar. Ta bort den, där bakom sitter växelmekanismen. Skall sitta en liten fjäder där bakom om den är sönder så fungerar inte lådan... Kostar ca 12:-:tummenupp

STOPP STOPP!!
På vänster sida ovanför drevet har du en liten kåpa som sitter med 2-3 insex skruvar. Ta bort den, där bakom sitter växelmekanismen. Skall sitta en liten fjäder där bakom om den är sönder så fungerar inte lådan... Kostar ca 12:-:tummenupp

Inte allt för ovanligt !
Prova med Smålis förslag innan du ger dig ikast med att riva lådan.

Men om det bara är på tvåan så lär det väl inte vara den fjädern eller? När jag gasar på tvåan så hoppar växeln ur! Så är det på min hojj.. Gissar att det är att byta nån gaffel och nåt drev??
hade

Men om det bara är på tvåan så lär det väl inte vara den fjädern eller? När jag gasar på tvåan så hoppar växeln ur! Så är det på min hojj.. Gissar att det är att byta nån gaffel och nåt drev??
hade

har för mig att jag läst tidigare att problemet var begränsat till just 2'ans växel när det var den här fjädern som var kass.

edit: fel av mig, alla växlar påverkas .. såklart!

Last edited:
har för mig att jag läst tidigare att problemet var begränsat till just 2'ans växel när det var den här fjädern som var kass.

Ok, Hade ju varit rätt gött om det bara vart det men har tyvärr inte hojjen här så jag kunde kolla nu..Har kört ganska länge med hojjen sådär då jag hört flera som trott att det är att riva lådan, inte så kul! Det jåter rätt dåligt när den hoppar ur så därför har jag trott att det är ett utslitet drev.

ok såg nu att du ändarde dej..

Läs! han har skrivit att han får i friläge mellan växlar inte att de hoppar ur när han fått i växeln, även att det sker mellan alla växlar!

Edit läser inte själv:huvet

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard