Yamaha R1 Problem. Någon kunnig?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Jag har haft min yamaha R1 -98 i ca ett år. Och har haft den strypt hela tiden tills igår, då jag fyller 21 idag och får plugga ur motorcykeln.

Förut när jag haft den strypt har jag ofta gasat max, och det har gått utan problem, då har de här problemet aldrig uppstått:

MEN nu när jag pluggat ur den och är ute och kör, och gasar ganska rejält är det som att växlarna typ hoppar ur när jag gasar på.. Varvmätan går upp som fan, alltså det blir som om man kopplar och gasar.. Känns som det skulle kunna vara nåt med kopplingen eller?

Någon som kanske kan berätta vad som är problemet och vad som ska fixas eller så?

Väldigt tacksam för svar.

är det alla växlar eller är det enbart 2:an som hoppar ur?
det är väl ett känt problem med 2:ans växel på den årsmodellen?

är det alla växlar eller är det enbart 2:an som hoppar ur?
det är väl ett känt problem med 2:ans växel på den årsmodellen?

Ja det är ju ett känt problem, men lustigt nog är det INTE tvåan. Tror det var treans växel jag märkte det på, men sen är det även några växlar där över med.

Men sen har jag en liten parantes.. Jag var som sagt ute och körde igår.. Två gånger.. Första gången hände det hela tiden när man gasade på. Men sen körde jag en runda till och då upplevde jag att det inte var så längre.. Så min fråga är, skulle det kunna vara tillfälligt eller vad kan det vara? Ska ut och testa lite idag igen så får vi se vad som händer. Men tror det kommer vara likadant idag

Låter som att kopplingen är slut och slirar...

Ja det är ju ett känt problem, men lustigt nog är det INTE tvåan. Tror det var treans växel jag märkte det på, men sen är det även några växlar där över med.

Men sen har jag en liten parantes.. Jag var som sagt ute och körde igår.. Två gånger.. Första gången hände det hela tiden när man gasade på. Men sen körde jag en runda till och då upplevde jag att det inte var så längre.. Så min fråga är, skulle det kunna vara tillfälligt eller vad kan det vara? Ska ut och testa lite idag igen så får vi se vad som händer. Men tror det kommer vara likadant idag

annars kan du ju låta yamaha kolla på den eller ngn liten service firma

annars kan du ju låta yamaha kolla på den eller ngn liten service firma

Tänkte jag skulle göra de.. Hade tänkt lämna in den på lite service nu i höst.

Men min fråga är ju varför det inte hände när jag maxade den när jag hade den strypt?

Tycker det låter som kopplingen som slirar??
Har du testat att justera in kopplingsvajern något ??
Om inte det är justeringen så kan det vara lamellerna som är dåliga vilket du märker nu när du kör med mer effekt.
Ett annat kännt fel på dom hojarna är att kopplingen är känslig för vilken olja man använder, vill minnas att min slirade på castrol gps.
Mvh Per

Inte för att jag är någon expert men de låter som om den slirar på kopplingen vid kanske 12-14 000 rpm? Kan de stämma?

Har samma sak på min ZX6R -00. Främst "första" acceleration för dagen. Jag har läst en massa trådar på forumet och vissa säger att det kan vara oljan. Vissa tillverkares oljor ska tydligen vara bättre och tillåta en högre "friktion" samtidigt som den behåller smörj-effekten. Har läst att biltemas MC-olja ska vara bra.

Om inte så kan de va lamellerna.

Jonas

Har ju inte samma power och vrid när den är strypt och då slirar inte kopplingen..

Tänkte jag skulle göra de.. Hade tänkt lämna in den på lite service nu i höst.

Men min fråga är ju varför det inte hände när jag maxade den när jag hade den strypt?

Inte för att jag är någon expert men de låter som om den slirar på kopplingen vid kanske 12-14 000 rpm? Kan de stämma?

Har samma sak på min ZX6R -00. Främst "första" acceleration för dagen. Jag har läst en massa trådar på forumet och vissa säger att det kan vara oljan. Vissa tillverkares oljor ska tydligen vara bättre och tillåta en högre "friktion" samtidigt som den behåller smörj-effekten. Har läst att biltemas MC-olja ska vara bra.

Om inte så kan de va lamellerna.

Jonas

Kan vara på så högt vara, kommer inte riktigt ihåg. Men det är som du säger, jag upplevde främst det i början när jag körde, sen hände det inte lika ofta. Jag kör med biltemas olja, men ska hem och köra nu så får vi se, tjing så länge. Återkommer med svar om några timmar

Om det nu är kopplingen vilket det låter som, så är det inte så dyrt eller svårt att byta lamellerna. Gjorde det för ca: 2 månader själv. Var lite dumsnål bara och tog ingen ny packning till kopplingskåpan först. Fick beställa det och göra om. Gör om gör rätt. Kostade ca: 1200 kr utom oljan som jag hade.

Inte helt ovanligt det där. Testa först att köra en stund, typ mer än en halvtimme. Dra sedan ur hojen på några växlar och känn efter om det slirar. Om det gör det, så testa att byta till någon annan olja. Med Biltemas kan det slira vid kall motor ungefär som du beskriver, men när den är ordentligt varmt funkar det fint.

Min koppling slirar, men bara när motorn är kall/halvvarm. Vid drifttemp är det inga problem.
Kan det vara något sådant som gör att du upplever skillnader?

På min förra hoj bytte jag bara kopplingsfjädrar eftersom lamellerna var inom toleransen. Totalkostnad 110:-+packning+ny olja

Inte helt ovanligt det där. Testa först att köra en stund, typ mer än en halvtimme. Dra sedan ur hojen på några växlar och känn efter om det slirar. Om det gör det, så testa att byta till någon annan olja. Med Biltemas kan det slira vid kall motor ungefär som du beskriver, men när den är ordentligt varmt funkar det fint.

Det är precis så jag upplever det.. Första halvtimmen som man kör, sen blir det skillnad känns det som. Kan det vara att man ska byta olja då? Egentligen ingen fara att köra me det som det är nu då?

Min koppling slirar, men bara när motorn är kall/halvvarm. Vid drifttemp är det inga problem.
Kan det vara något sådant som gör att du upplever skillnader?

På min förra hoj bytte jag bara kopplingsfjädrar eftersom lamellerna var inom toleransen. Totalkostnad 110:-+packning+ny olja

Det är precis så jag upplever det.. Innan den blivit varm. Kan det vara att man ska byta olja då? Egentligen ingen fara att köra me det som det är nu då?

Last edited:
Det är precis så jag upplever det.. Första halvtimmen som man kör, sen blir det skillnad känns det som. Kan det vara att man ska byta olja då? Egentligen ingen fara att köra me det som det är nu då?

Klart att du kan prova en annan olja, fast jag brukar helt enkelt vänta med att vrida det där sista på rullen tills moroten är ordentligt varm. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph