Yamaha R1 eller Honda CBR 1000rr?

Du måste ha hört fel!!!

Negative. Mc-varuhuset har gjort 7 (tror jag det var) garantijobb på CBR1000-08 då de drog olja och fick honas om.

helt klart r1 hondan är för snäll o lite tröttare än andra.
har provat många hojar och har r1.hondan är trevlig maskin men den är lite trött enligt min åsikt,men båda är roliga maskiner men honda känns lite touring aktig,säkert skönare o köra långt med

Fast det tidiga rettorna är jobbiga att köra. Jag har aldrig kört så fort som på min CBR1000-04 trots att den var slö som en idislande ko.
Det är inte bara pulver som avgör.
 
Last edited:
Vill tacka er alla för intressanta inlägg!
Ska sammanfatta det hela:

Changco: "Du vill ha en stabil hoj och tittar en gammelretta, tänk om"
- Ok, jag ska inte kolla efter en hoj äldre än 2007, ska fortsätta att spara lite till.

Changco: "Köp den du tycker är snyggast ..."
-Här tycker jag faktiskt att Hondan ser något fetare, robustare ut än Yamaha. Tycker
inte så mycket om när dubbla avgasr. sitter precis ovanför hjulet och Yamaha 2008 har
jag uteslutat helt pga utseende, sorry.

Teo: "CBR1000 04-07 har det mest lättkörda och förlåtande chassit jag kört"
-Klart man kan snacka siffror, statistik och prestanda däremot de som har kört och
upplevt hojar är en helt annan sak. Tack Teo för dina underbara inlägg!

Teo: "Men folk har fått hybris på blocket och ska ha 70-90 tusen för dem. Dem skall ha:
SECKSTI inte ett öre mer."
-Håller helt och hållet med! Det är faktiskt kunden och den "osynliga handen" :) som styr
marknaden! 70-90 tusen - Keep dreaming!

Aryey: "Hondan har neutralt välbalanserat chassie och bästa bromsarna på marknaden
och den lilla effektskillnad som finns tar du igen med bromsarna!"
-Grymma bromsar och det gillar vi! :)

EvilBiker: "cbr1000 -08 har/hade en recall på kolvringarna"
-Det var intressant att veta, viktiga grejor!

Fastway: "Vet Att Bp-motorsport i gbg har en ny Cbr1000-08 Röd/Svart till
salu..115.000:- eller ngt sådant. Grym hoj!!"
-Vill gärna köpa av en privat pers., vill komma undan svinbilligt! :)
Vad roligt att du e från KBA, jag också, gick på Aranäsgymnasiet, fast bor nu i Stockholm.



* Så som det ser ut just nu så känner jag faktiskt mer för Honda 2008 än för R1 2007 *
(Gärna utrustad med "Yoshimura slip-on" för skönsång)


Jag låter tråden hänga kvar ett tag till om någon vill lägga till något mer, så var inte
blyga! ;)
 
Pratar du med gsxrtobbe eller mig nu?

Felquote :) naturlitvis Gsxrtobbe

Hoj 402m resultat@ slutfart, toppfart (mph)
CBR1000RR ('04) 10.16 @ 142.1, 175
CBR1000RR ('05) 9.95 @ 144.1 , n/a
CBR1000RR ('06) 9.898 @ 146.47 , n/a
2008 CBR1000RR 9.73 @ 147.8 , 178.3

YZF-R1 ('04) 9.93 @ 147.4, 184
YZF-R1 ('05) 9.92 @ 149.3 ,n/a
YZF-R1 ('06) 9.772 @ 147.79 , n/a

Jag vet inte om jag tycker att detta pekar på någon direkt överlägsenhet rakt fram för Hondan. Lite snabbare i starten kanske eftersom R1.an gärna reser, men sedan verkar ju rettan gå bättre iom högre slutfart och dessutom bättre sluttider!


Källa http://www.sportrider.com/performance_numbers/146_motorcycle_performance_numbers/yamaha.html

Edit: Lade till CBR modell 08 också som faktiskt spöar 06:ans R1.a med några hundradelar.


Jahap, lite skumt då jag har blivigt ifrånkörd av en cbr1000rr(med slipon), samt att han åkte ifrån en gsxr 1000 -08 också.
 
Last edited:
Du kan utesluta Yamaha R1 (2001) pga växellådan och dom är olje törstiga.

CBR 08 har jag hört att dom läcker olja pga dåliga packningar (bara vad jag har hört)

Men som ovan, det bästa är ju att själv provköra dom innan :)

Får en massa dåliga betyg ang detta inlägg!
e ni GAY eller?
Har jag fel?
10 000 fler dåliga betyg tack!!!
 
CBR1000 04-07 har det mest lättkörda och förlåtande chassit jag kört. Men folk har fått hybris på blocket och ska ha 70-90 tusen för dem. Dem skall ha: SECKSTI inte ett öre mer.

:mad:

60 för en 07a ?
blev du slängd i backen som liten ?
 
En 2007:a är en 2007:a hur man än vrider o vänder.
Om prisskilnaden mellan en 2007:a och 2008:a är nästan densamma klart
en 2008:a är mer prisvärt.
Dvs. en billigare 2006 är mer intressant, en dyr 2007 hoppar man över till
2008:a, så e det bara.
 
Last edited:
Åk runt och kolla.. Effekten spelar ingen roll för dig, dock skiljer sig körställningen och känslan ganska rejält.. Sålde precis min R1-07 och kan bara säga att jag aldrig kommer att skaffa en sån igen! Ett tips från min sida: Gixxer 1000 k3-k6 :tummenupp
 
Åk runt och kolla.. Effekten spelar ingen roll för dig, dock skiljer sig körställningen och känslan ganska rejält.. Sålde precis min R1-07 och kan bara säga att jag aldrig kommer att skaffa en sån igen! Ett tips från min sida: Gixxer 1000 k3-k6 :tummenupp






Varför var du inte nöjd med R1 (2007)? Kan du beskriva lite mer?


CBR 1000rr (2008) ser mycket häftigare ut än Gixxer 1000, tycker jag.
Gixxer 1000 ser lite gammaldags, tung och klumpig ut. Jag vill ha en
riktig killer! :D
 
Last edited:
Felquote :) naturlitvis Gsxrtobbe




Jahap, lite skumt då jag har blivigt ifrånkörd av en cbr1000rr(med slipon), samt att han åkte ifrån en gsxr 1000 -08 också.


Du kanske hade vart på toan före? Behövs inte stor viktskillnad för att det ska röra om rejält i grytan.. Eller så kanske du vågar hålla hårdare i rullen?:)
 
Last edited:
R1 vxllåda

Är det nån som kan ge en översikt över vilka R1-modeller som har problem med lådorna? 01 eller 02 kom väl insprutning, är motorn för övrigt den samma som 98-00?
 
02 kom insprut, dock inge vidare insprut.
växellådsproblem 2ans växel 98-99, även lite på 00-01or också.
min gamla 99 slukade olja. minst en liter om dagen, kolvringarna var helt slut.

02 kom insprut, dock inge vidare insprut.
växellådsproblem 2ans växel 98-99, även lite på 00-01or också.
min gamla 99 slukade olja. minst en liter om dagen, kolvringarna var helt slut.
 
Last edited:
Om målsättning är rödljus racing så är en 1000CC rätt (eller varför inte ta en vinnare Yamaha V-max). Är målsättningen snabb kurvhoj tycker jag du ska prova Triumph Daytona 675
 
Har kört cbr1000 -04 några år. Mina erfarenhet av den modellen och den andra cbr jag hade är att jag hade inga som helst problem med dom. Inte ens -96:an. Funkade perfekt.
Dock kändes -04:an sjukt tung och slö mot andra hojar i samma årsklass som jag testat.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top