Yamaha R1 elfel

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Yamaha R1-99
Tänkte höra med er här om någon vet om det är ett förkommande problem att hojen är svår startad, men går igång efter att ha nött något på startmotorn. MEN tappar styrka om man har lysena på och orkar inte spec länge.

Batteriet är nytt, och har ström, dock klickar det ovanligt länge vid tändningspåslag (låter som de kommer från något relä under sadeln)

Kan de vara så helt enkelt att generator inte är helt kry att den inte orkar ladda under färd?

En polares R1-01 beter sig på just detta sett.

Trögstartad!
Kollat att den får bränsle och har bra gnista?
Bytt stift nyligen?

Klickandet under sadeln är troligtvis bränslepumpen!

MEN tappar styrka om man har lysena på och orkar inte spec länge.
Om du menar att batterispänningen sjunker om du har lysena på så har jag två förslag (grundade på egna erfarenheter av min SV650S):
A) Generatorfel
B) Laddningsregulatorfel
Själv hade jag stor nytta av en Haynes manual till min hoj för att komma fram till att
på min hoj var generatorn OK, laddningsregulatorn KASS.
Rekommenderar Haynes finns på
http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10567&section1_id=113&section2_id=260

är du helt 100 å¨att du har bra kräm i batteriet???

klickar det massa i startrelät så lär du inte ha det.

Men om det är som du säger att hoien blir slö av att sätta på lyset så tror jag Denåterfödde är helt inne på rätt spår och det förklarar även varför det är dålig kräm i ett nytt färskt uppladdat batteri.

är du helt 100 å¨att du har bra kräm i batteriet???

klickar det massa i startrelät så lär du inte ha det.

Men om det är som du säger att hoien blir slö av att sätta på lyset så tror jag Denåterfödde är helt inne på rätt spår och det förklarar även varför det är dålig kräm i ett nytt färskt uppladdat batteri.

Alltså hojen går, den går att starta med fullladdat batteri (nytt) Men under färd blir den slö, vilket leder till om man har halvljus på känns det som den drar för mkt ström så endast parkeringsljus används, annars startar den inte vid nästa tillfälle den stängs av ( eller så springer vi igång den som vid vissa tillfällen) =P

Jag tror nog som ni säger att laddningsregulatorn kan vara kass, går det att mäta eller kolla? kostar en liten slant att bara prova.

Alltså hojen går, den går att starta med fullladdat batteri (nytt) Men under färd blir den slö, vilket leder till om man har halvljus på känns det som den drar för mkt ström så endast parkeringsljus används, annars startar den inte vid nästa tillfälle den stängs av ( eller så springer vi igång den som vid vissa tillfällen) =P

Jag tror nog som ni säger att laddningsregulatorn kan vara kass, går det att mäta eller kolla? kostar en liten slant att bara prova.

Enklast är om du kan byta laddningsregulator med någon som har en likadan hoj. Bara två skruvar och en snabb-jack-kabel att dra ur.

Låter som problem med laddningen, generator, laddregulator.
När du ändå håller på så gå igenom ALLA jordpunkter och andra kabelanslutningar, spänningsfall pga av dåliga kontakter kan skapa konstiga fenomen.
/Per

Mät spänningen med motorn på tomgång med allt lyse avslaget, sen gasar du upp den till ca 5k varv, med lyset på. Sjunker spänningen då så är laddningen kass, den ska ligga på ca 14V. Då mäter du tåtarna från generatorn, det ska vara 70V växelspänning mellan alla 3. Är det de så har du en trasig laddregulator, annars är generatorn slut. Alternativt mäter du resistensen på kablarna från generatorn, med motorn avstängd, det ska vara 0,45-0,55Ohm mellan varje par, alla tre kombinationerna så att säga, men det kan ju vara knepigare att mäta.

Mät spänningen med motorn på tomgång med allt lyse avslaget, sen gasar du upp den till ca 5k varv, med lyset på. Sjunker spänningen då så är laddningen kass, den ska ligga på ca 14V. Då mäter du tåtarna från generatorn, det ska vara 70V växelspänning mellan alla 3. Är det de så har du en trasig laddregulator, annars är generatorn slut. Alternativt mäter du resistensen på kablarna från generatorn, med motorn avstängd, det ska vara 0,45-0,55Ohm mellan varje par, alla tre kombinationerna så att säga, men det kan ju vara knepigare att mäta.

Tack så mycket för alla svar och all feedback, har själv en -99 så kanske kan byta över och låta brorsan kolla på sin -01. (om jag är snäll vill säga) annars får han mäta upp och kolla själv. =)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard