Yamaha R1 -98 växellänkage tar i kedjeskydd

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
PROBLEM:

Dags att ta forumet till hjälp! Upptäckte helt plötsligt när jag pysslade med hojen att växellänkaget tar i kedjeskyddet. Jag känner det även när jag kör. Antagligen eftersom svingens rörelser gör att kedjeskyddet skaver mot växelarmen och trycker ut hälskydd/fotpinne. Jag undrar helt enkelt hur fasen jag ska lösa det?

TANKAR:

Jag tänkte att det kanske var fotpinnefästet (V:et) som var böjt så jag beställde från en demontering och monterade men det var exakt samma läge.

Man kan ju tro att det är hela svingen som är böjd men det borde jag ju för det första märka i köregenskaperna. Dessutom är ju länkaget så nära svingens infästningen så borde inte märkas mycket där.

Till sist passade jag på att kika på en R1 av samma årsmodell på en bankurs för nån vecka sedan och den hade växelarmen mer centrerad i hålet i ramen. Som ni ser på bilderna ser min arm ut att vara lite för långt in mot motorcykeln.


Avslutar med en bild på hela hojen så ni blir sugna på att hjälpa mig :P
 

Bifogat

  • IMG_1529.JPG
    IMG_1529.JPG
    585.3 KB · Visningar: 63
  • IMG_1530.JPG
    IMG_1530.JPG
    564.9 KB · Visningar: 60
  • IMG_1531.JPG
    IMG_1531.JPG
    570.1 KB · Visningar: 54
  • IMG_1532.JPG
    IMG_1532.JPG
    570.1 KB · Visningar: 42
  • IMG_1533.JPG
    IMG_1533.JPG
    602.2 KB · Visningar: 52
  • IMG_1534.JPG
    IMG_1534.JPG
    487.3 KB · Visningar: 43
  • IMG_1535.JPG
    IMG_1535.JPG
    521.1 KB · Visningar: 45
  • IMG_1537.JPG
    IMG_1537.JPG
    664.5 KB · Visningar: 49
Den snabba lösningen är brickor innanför fotpinneplattan där den sitter skruvad i ramen. Med lite tur räcker 2-3 mm för att allt ska gå fritt.

Edit: Har du distansen mellan leden och armen på motorn?
 
Den snabba lösningen är brickor innanför fotpinneplattan där den sitter skruvad i ramen. Med lite tur räcker 2-3 mm för att allt ska gå fritt.

Edit: Har du distansen mellan leden och armen på motorn?

Tack för svar! Ja det är ju precis det som behövs. Men jag vill ju helst hitta själva problemet och försöka lösa det så snyggt som möjligt.

Jag vet inte riktigt vilken distans du menar. Jag får kika på det. Kanske ska till hojen ikväll igen. Känns ju dock inte som den ska ut mer vid motorn utan snarare längre bak. Men ja, jag fattar inte vad det kan vara som felar.
 
Inte så att han varit i backen vid tidigare tillfälle och själva fästet i ramen blivit lite "justerat"?
 
Vad händer om man
monterar av "V-et" med växellänkage från ramen
monterar av fotpinne med växellänkage från "V-et"
vänder "fästet 180 grader
monterar på fotpinne med växellänkage på "V-et"
monterar "V-et" med växellänkage på ramen
"V-et" ser så symmetriskt ut så det enda som kanske händer är att fotpinnen förskjuts lite i höjdled och i sidled !
För "V-et" ser böjt in. Det kanske ska vara böjt ut.
Eller "V-et" på höger och vänster sida av hojen är förväxlade ?
 
Last edited:
Vad händer om man
monterar av "V-et" med växellänkage från ramen
monterar av fotpinne med växellänkage från "V-et"
vänder "fästet 180 grader
monterar på fotpinne med växellänkage på "V-et"
monterar "V-et" med växellänkage på ramen
"V-et" ser så symmetriskt ut så det enda som kanske händer är att fotpinnen förskjuts lite i höjdled och i sidled !
För "V-et" ser böjt in. Det kanske ska vara böjt ut.
Eller "V-et" på höger och vänster sida av hojen är förväxlade ?

Jag håller med dig att det ser böjt in, så böj ut det så går det fritt = problemet lös.

Tror dom inte går att vända "in och ut" så att säga, men jag kan lätt ha fel igen :huvet
 
Får försöka svara er alla. Jag har ägt hojen i 6 år och kikade på gamla bilder. Det ser ut som det har varit såhär hela tiden. Jag själv körde nämligen i diket en gång men det var på andra sidan och skadade endast bakramen som fick rätas ut.

Jag är inte säker på om jag någon gång har delat på ram och sving. Kanske skulle göra det bara för att kolla läget. Dock känns det ju som länkaget är för långt in mot hojen i hålet genom ramen. Det är ju inget som svingen påverkar. Kan ju också vara som He rik säger att själva fästena i ramen är böjda. Får kolla på hojen och jämföra med andra sidan.

Jag tror inte att man kan vända på V:et. Det är böjt inåt och som jag skrev i första posten så köpte jag ett bättre begagnat men det var exakt samma läge på allt.

Tack för alla idéer! Fortsätt gärna spåna så uppdaterar jag när jag kikat mer på hojen.
 
Mattias snabba lösning är brickor, se #2.
Tar du och slipar / filar ner två brickor så de är tunnare på sidan mot ramen
och tjockare ner mot V-et så borde V-et vinklas ut.
Limma brickorna med epoxi på V-et. Fila sedan ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top