Yamaha R1 -98. Mekhjälp vilken motorolja?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Ska byta motorolja på min nyköpta Yamaha R1 -98.

Killen innan hade precis bytt till nån castrol olja, men då började den slira på växlarna, det var enligt han fel olja.

Vad rekomenderar ni för olja till den här hojen?

Du är lurad! Han har sålt en hoj med kassa lameller till dig och mörka de med en saga om felaktig olja :arsele.

Men byt till va fan som hels som lämpar sig för en våtkoppling, typ motul 300V om du vill va lite generös mot lådan och elak mot plånboken :tummenupp

Mycket riktigt så kan kopplingen börja slira på R1:orna vid användandet av Castrol olja

mitt tips är Shell Advanced VCX tror jag den heter, detta är samma olja som Yamahacenter säljer & rekomenderar

Lameller kostar typ 600-1000:-

Lurad???? Lugna sig lite nu, va!

Men ofta kan det vara så att om kopplingen är sliten och man går från t.ex mineral - syntet eller kanske del synt - hel. synt kan det lilla extra i "hal-het" hos oljan göra att det slirar.

I crossen t.ex kör jag aldrig med annat än mineral olja i transmissionen.

Ja, växlarna lär aldrig slira, om inte samtliga kuggar har gett upp :rolleyes: Vissa rettor verkar vara känsliga för vilken olja man häller i, det finns massor med trådar om det. Själv har jag hällt i Biltemas racingolja i min, och det funkar alldeles utmärkt! :tummenupp Hela oljebytet kostade 250:- inkl filter :tummenupp

Okej, tack för alla bra svar.

För han var "garanterat" säker på att det var oljan som gjorde det.

De få mil jag kört sen jag köpte den (för ca 3dar sen) har jag inte märkt nåt.

Okej, tack för alla bra svar.

För han var "garanterat" säker på att det var oljan som gjorde det.

De få mil jag kört sen jag köpte den (för ca 3dar sen) har jag inte märkt nåt.

Det finns en delsyntet castrololja som heter GPS, den brukar ge slir i en del hojkopplingar. Det kan ha varit det han hade hällt i.

Det finns en delsyntet castrololja som heter GPS, den brukar ge slir i en del hojkopplingar. Det kan ha varit det han hade hällt i.

Precis den har jag också haft i min gammel-R1, med slirande koppling som följd.
Sedan kan det slira lite innan oljan har hunnit bli riktigt varm, alltså även med "rätt" olja.

Min FZR1000 började också slira på kopplingen när jag hällde i Castrol GPS.

Nu står det faktisk 4 liter Biltema olja på hyllan som ska hällas i. Med lite kluvna känslor. Men jag börjar bli övertygad om att det ska funka.

Mats

Nu står det faktisk 4 liter Biltema olja på hyllan som ska hällas i. Med lite kluvna känslor. Men jag börjar bli övertygad om att det ska funka.

Jag har plågat min R1 ganska hårt med Biltemas olja hyfsat många oljebyten nu, och inte haft några problem alls, så duger gör den nog. :tummenupp

Hur kan det komma sig att så många är så nojiga när det gäller olja till hojen...?

I instruktionsboken till hojen står det ju vilken "Klassning" och "Viskositet"
som oljan lägst ska uppfylla enl. tillverkarens rekomendationer.

Sen är det ju bara att läsa på plastflaskorna vilken klassning oljan i dom
uppfyller.....inte så svårt!

Står det inte nått på plastflaskan, köp inte den olja oavsett vad reklamen
på den säger. Till och med oljan på Ö&B och RUSTA har ju klassning och
viskositet tryck på sina plastflaskor.

KentW

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda