Yamaha R1 -98, dog efter start med växel i

thehardshoulder

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Hoj
R1 -98
Hej!

Var ute och körde en sväng med min R1, solen sken och allt var bra. Ställde den sedan utanför garaget, satt ner den på sidostödet och tog det lugnt en stund.

Satte mig sedan på den igen, råkade lägga i ettans växel med stödet i, vilket resulterar i att den som sig bör, dör. Fäller upp stödet, trycker in kopplingshandtaget (med ettan fortfarande i) och försöker starta igen, men hör bara ett högt och snabbt klickande ljud under sadeln. Även ena bakljuset är nu dött.

Testar tio gånger till, neutrallampan lyser och och startmotorn går igång ibland, motorn drar ett varv, men sedan klickar det bara igen. Kan tillägga att den aldrig visat några symptom på dålig generator osv innan, den startar alltid snabbt och fint utan problem annars.

Batteriet är uppmätt till 12 volt och är nytt. Säkringarna är hela.

Den här är det som klickar frenetiskt..
bild (1).jpg

Last edited:
Koppla på volt mätaren på batteriet och tryck på start.

Vad har du för värde då ?

Om det sjönk drastiskt så bytt batteri.

Om allt är ok med batteri återkom.

Edit: Kolla så klart att det är bra kontakt mellan batteri och kablar osv.

Japp, låter som om batteriet inte orkar. Prova dra startkablar från ett annat batteri, men INTE med bilmotorn igång om du tar från en bil.

Alternativt att startrelät drog sin sista suck. Går att koppla förbi med t.ex. en rejäl skruvmejsel, men var beredd på att det kommer smälla/spraka/spruta gnistor då du "tjuvkopplar".

Japp, låter som om batteriet inte orkar. Prova dra startkablar från ett annat batteri, men INTE med bilmotorn igång om du tar från en bil.

Alternativt att startrelät drog sin sista suck. Går att koppla förbi med t.ex. en rejäl skruvmejsel, men var beredd på att det kommer smälla/spraka/spruta gnistor då du "tjuvkopplar".

Lite ot men varför ska bilmotorn inte vara igång?

Har samma fel på min R1 99a även med nyladdat batteri. Batteriet är dess utom nytt.
Men har hört av andra som säger att Startrelät kan vara dåligt då.

Tackar för alla tips. Jag får testa med nytt batteri igen.

Dock, varför är det knäppa elfel, som att bara ena baklampan lyser när tändningen är på? Låter ju inte som att det är något batteriet skulle göra. Alla andra lampor lyser starkt och fint. När jag försöker starta bågen med startknappen hoppar varvräknaren och gör massa lustiga frivarv.

Nåja, ingen som sitter på ett startrelä i Göteborgstrakten?

Tackar för alla tips. Jag får testa med nytt batteri igen.

Dock, varför är det knäppa elfel, som att bara ena baklampan lyser när tändningen är på? Låter ju inte som att det är något batteriet skulle göra. Alla andra lampor lyser starkt och fint. När jag försöker starta bågen med startknappen hoppar varvräknaren och gör massa lustiga frivarv.

Nåja, ingen som sitter på ett startrelä i Göteborgstrakten?
På tidiga R1'or används varvräknaren för att visa eventuella fel på hojen, den visar 0varv i 3s, ett varvtal som betyder en viss felkod i 3s och rätt varvtal i 3s. Inte helt hundra på ordningen, men det är det konceptet iaf, och du borde vara medveten om hojen står på tomgång, då är troligen 1200rpm rätt varvtal och 7000rpm en felkod ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman