Yamaha R1 2022 kopplingsproblem

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Hoj
Yzf r6
Tja,

Har en Yamaha R1 2023 med 1200 mil. Var ute och körde och vid en korsning slutade den plötsligt driva framåt.

Inga missljud, motorn går och varvar normalt men ingen kraft till bakhjulet – rör sig inte alls oavsett växel.

Har öppnat kopplingen:

• Lamellerna ser bra ut
  • Lite små hack i korgen, men knappt märkbara
  • Har aldrig slirat tidigare

Testade även att lägga i växel med lamellerna urplockade → bakhjulet snurrar fortfarande fritt.

Någon som har en idé vad det kan vara?

Är det innerkorgen du kollade? Är det brutala hack i den fungerar inte kopplingen för att stålskivorna fastnar. Går att jämna till mindre hack i innerkorgens spår med en fin liten fil och sedan lite fint sandpapper.

Hur ser fjädrarna ut? Mät längden och kolla spec.

Stålskivor plana? Skeva? blåaktiga?

Fiberlamellerna hela? Missfärgade?

Hur känns kopplingshandtaget?
Kolla så att det inte är nr 29 eller liknande på din som hängt sig.

Du behöver lägga upp bilder.

Jag hittade ingen sprängskiss för 2023 utan bara 2020, så jag antar bara att det ser ungefär lika ut på den. 3st tryckfjädrar på den.
Screenshot_20260504_000201_Chrome.jpg

Last edited:
Ska försöka ta lite mer bilder imorgon och lossa på mutern till inner korgen och kolla om jag kan se något där bak men laddar upp lite bilder här som jag tog idag

Bifogat

• IMG_1155.jpeg
    IMG_1155.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 22
  • IMG_1146.jpeg
    IMG_1146.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 22
  • IMG_1148.jpeg
    IMG_1148.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 22
  • IMG_1145.jpeg
    IMG_1145.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 18
kopplings handtaget känns bra och har inte ändrats något, sen så märkte jag att fasten jag lägger hojen i växel så rör sig innre huben fritt som om den vore i neutral vet ej om det är normalt eller om att inner huben är slut om inte axeln

Har aldrig skruvat i nån R1:a men principiellt funkar ju kopplinarna i hojarn ganska samma.

Rent spontant så tror jag inte att du har fel på kopplingen med hur du beskriver det hela. Skulle kopplingen spöka borde det ha känts i kopplingshandtaget om lamellpaketet fastnar frikopplat för då borde du få ett jätte spel.

Skulle det bara fel på "inre hubben" borde du se detta för det enda som jag kan se vara fel då är att centrumet mot axen in i växellådan skulle vara rensad och då ska axeln i centrum med muttern stå stilla då du snurrar på "hubben" med växeln i. Skulle det hänt borde det ha märkts med nån form av missljud då det hände tvärt samt att du borde se spåner i oljan och att den glappar på axeln.

Hur ser fjädrarna ut, och skruvarna till dessa?

Har gängorna i hubben strippats av överdragning?
Men det borde du då ha märkt när du tog isär den.

Väldigt besynnerligt av beskrivningen detta då mc-kopplingar är väldigt enkla.

Last edited:
Kan fota fjädrarna och lite fler bilder på huben efter jobbet men vad jag kunde se så är det nån form av skrapor i huben där fjädrarna satt och annars va tror ni om lammelerna och skivorna tycker inte dom ser riktigt brända ut men kan det vara så att dom böjt sig något då hojen gått lite varm när jag kört den lite hårt dom senaste två dagarna?

Kan fota fjädrarna och lite fler bilder på huben efter jobbet men vad jag kunde se så är det nån form av skrapor i huben där fjädrarna satt och annars va tror ni om lammelerna och skivorna tycker inte dom ser riktigt brända ut men kan det vara så att dom böjt sig något då hojen gått lite varm när jag kört den lite hårt dom senaste två dagarna?
Kolla lamellerna å stålskivorna mot en glasskiva eller annan plan yta.

Jag kunde inte se något anmärkningsvärt på bilder nu.

Vet inte om det framkommit tidigare i tråden, men rör sig utgående axel om man vrider kopplingscentrum med växel i? Om inte ligger ju problemet i växellådan.

Vet inte om det framkommit tidigare i tråden, men rör sig utgående axel om man vrider kopplingscentrum med växel i? Om inte ligger ju problemet i växellådan.
Utgående axeln är det då axeln som sticker ut med fram drevet? För den rör sig inget alls fasten hojen ligger i växel

Men om det är något som går av eller pajat i växellådan borde det inte låta för den går i växel som vanligt när man petar i dom och motorn låter inget konstigt när den är igång och när jag tömde den på olja så fanns det inga spår av metalskärvor eller något liknande

Men om det är något som går av eller pajat i växellådan borde det inte låta för den går i växel som vanligt när man petar i dom och motorn låter inget konstigt när den är igång och när jag tömde den på olja så fanns det inga spår av metalskärvor eller något liknande
Kan ju vara ett sprängt drev eller drevpar ändå.

Annars kanske den har hamnat i något ofrivilligt friläge? Men du säger att alla växlar klickar i? Skumt, skumt...

Kan ju vara ett sprängt drev eller drevpar ändå.

Annars kanske den har hamnat i något ofrivilligt friläge? Men du säger att alla växlar klickar i? Skumt, skumt...
Finns det något mer kan kan testa eller fota efter jobbet utöver skivorna och fjädrarna ? Vill tacka alla för hjälpen jag fått och får av er just nu betyder extremt mycket för mig

Dum fråga kanske men vrider du på den innre hubben eller på kopplingskorgen? Om du har växel i och snurrar hjulet, snurrar något på kopplingssidan då?

Utgående axeln är det då axeln som sticker ut med fram drevet? För den rör sig inget alls fasten hojen ligger i växel
Är du helt hundra på att axeln och drevet sitter ihop? Kan du snurra på axeln och få en reaktion vid kopplingen?

Precis, som ovanstående säger:

Lägg i valfri växel och snurra bakhjul med lameller och hubb urmonterat. Snurrar axeln då?

Och i så fall hoppas jag att du INTE kan hålla fast axeln om du/ni snurrar bakhjulet

För du har väl kedjan på?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...