Yamaha R1 2009 kamkedjesträckare

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej har läst att 2009 -2010 har haft problem med kamkedjesträckare så jag tänker uppdatera min till 2012 version som är bättre. Har titta på videon hur man installerar en ape manual men det vill jag inte ha än i alla fall. Frågan är kan man göra på samma sätt som han gör när han installerar ape kamkedjesträckare eller måste man göra som det står i serviceboken ta bort tändstiften och topplocket ?

Hur gör man för att kamkedjesträckare ska sträcka ut sig när man monterar den i hojen ? på apen skruvar man ju, men hur gör man på original kamkedjesträckare.

 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du måste ta bort ventilkåpan för att ta bort sträckaren på denna modell och låsa kedjan mot dreven. Förslagsvis buntband eller ett par kilar som man trycker ner mellan topp och kedja.
Jag vet flera som har bytt sträckaren den snabba vägen och kedjan har hoppat på kamdreven och sedan slår ventilerna i kolvarna. Det är den speciella tändföljden på motorn som gör den extra känslig för detta.

Om du köper sträckaren hos en Yamaha-återförsäljare får du den nya uppdaterade sträckaren. Passa på och byt tändstiften om den har gått mer än 1000mil eller 1000mil sedan förra bytet.

Kan tillägga att du bör läsa kapitlet om sträckaren i servicemanualen. Det är en viss teknik att släppa på spärren som låser sträckarfjädern.
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Du måste ta bort ventilkåpan för att ta bort sträckaren på denna modell och låsa kedjan mot dreven. Förslagsvis buntband eller ett par kilar som man trycker ner mellan topp och kedja.
Jag vet flera som har bytt sträckaren den snabba vägen och kedjan har hoppat på kamdreven och sedan slår ventilerna i kolvarna. Det är den speciella tändföljden på motorn som gör den extra känslig för detta.

Om du köper sträckaren hos en Yamaha-återförsäljare får du den nya uppdaterade sträckaren. Passa på och byt tändstiften om den har gått mer än 1000mil eller 1000mil sedan förra bytet.

Kan tillägga att du bör läsa kapitlet om sträckaren i servicemanualen. Det är en viss teknik att släppa på spärren som låser sträckarfjädern.

Okey alltså är det smidigare och billigare att byta till ape manual sträckare ? värkar ju var skit enkelt att montera den.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kolla i crossplanetråden efter råd - Där är flera som skrivit utförligt i detta ämne.

Men kortfattat :

1. Byt INTE själv - Jag grundar mitt råd till hur du skrivit trådstarten, det är LÄTT att det blir fel

2. Det finns inget "enkelt" sätt att byta CT:n.

3. En manuell som inte är PERFEKT inställd är sämre än en dålig automatisk.


Utmana inte ödet är mitt råd !
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Finns det några risker med att fortsätta att köra med en dålig sträckare? Yamaha säger ju att det inte är någe fel på dem?

Min tickar bara 1-2sek vid start om den har varit oanvänd i någon vecka sedan hörs det inget mer.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Kolla i crossplanetråden efter råd - Där är flera som skrivit utförligt i detta ämne.

Men kortfattat :

1. Byt INTE själv - Jag grundar mitt råd till hur du skrivit trådstarten, det är LÄTT att det blir fel

2. Det finns inget "enkelt" sätt att byta CT:n.

3. En manuell som inte är PERFEKT inställd är sämre än en dålig automatisk.


Utmana inte ödet är mitt råd !

Har läst mycket i manualen nu. Tydligen ska man snurra bakåt så att den släpper. Det är det jag mest va orolig för så att den inte släpper när man drar runt, för då kan det gå riktigt fel. Sen så kan inte mycket hända om du har den gamla cct i och snurra på kamkedjan om jag inte missuppfattar mig.

Ja yamaha säger mycket men har läst att dom snackar mycket skit också. Min beter sig som din astro och jag har haft en del hojar och har aldrig hört det förr. Om det ska va så vet jag inte men jag vill heller vara på den säkra sidan och köra utan att tänka på det.

För se hur jag gör, men ska i alla fall köpa den nya cct nu i veckan. Riktigt fin maskin annars. Tråkigt om den bara ska stå och glänsa.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Självklart ska du byta CCT:n om den inte är bra - Det jag menar är att det är synnerligen välinvesterat kapital att lämna in den för detta om du inte vet EXAKT hur du ska gå tillväga.

Version 2 av CCT:n kostar ca 2 000 kr - Gissar på att bytet på renommerad firma kostar 1000-1500 kr.

Den tusenlappen är välinvesterad.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Byt INTE till APE, det går att fixa den gamla om du förklarar vad som är problemet, jag bytte till ny orginal för att den inte spännde upp sig tillräckligt vid start,,,,, alltså rasslade i några sekunder särskillt när den var kall.
Alltså man kan lura den du har.
OBS ta bort motorkåpan och naja fast kamkedjan vid drevet.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Byt INTE till APE, det går att fixa den gamla om du förklarar vad som är problemet, jag bytte till ny orginal för att den inte spännde upp sig tillräckligt vid start,,,,, alltså rasslade i några sekunder särskillt när den var kall.
Alltså man kan lura den du har.
OBS ta bort motorkåpan och naja fast kamkedjan vid drevet.

Ja min gör exakt samma sak som din, hur menar du lura ? jag vet och har testat om jag lägger den i växel och backar hjulet innan start så hörs den inte, tror att den fäller ut sig då. Min rasslar oftast bara vi första starten inte alltid men då och då. Sen tänkte jag yamahan kanske inte gillar Motul 7100 10W-40 4L den hade ju castrol innan jag byta till motul.

YZF R1 Jag ringde till yamaha center idag och dom vill ha 2550 för den nya cct och imorgon skulle dom ringa upp och säga vad dom vill ha för jobbet. Men misstänker 1500-2000 :näsblod i Usa kostar den 1500 så det blir nog ett köp där ifrån har ju inte bråttom. Hojen går ju bra att köra. Tar typ 2 veckor att få hem den men det är 1000kr värt.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag anser så här:
1 sträckaren har mer spänning att ge men problemet är att den inte orkar gänga ut sig för som jag förstått så är det en fjäder och oljetryck som sköter spänningen av kedjan, sträckaren är GROVT gängad och den orkar inte gänga ut sig helt enkelt.
Lossa skruvarna till sträckaren gänga ut de en bit utan att de tappar taget, då avlastar man fjäder och sträckarkolven kan gänga ut sig ett uns (väldigt lite) dra sedan åt skruvarna och provstarta hojen, du får inte lossa den helt alltså får då får du ett HELVETE att få ihop den igen och då blir kamkedjan slak och då blir det STORA problem (ring polia typ).
om du vill kan jag förklara på telefon muntligt under morgondagen...:tummenupp
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
:va:va Tomten på film låser inte kamkedjan :va:va

- - - Updated - - -



:va:va Tomten på film låser inte kamkedjan :va:va

Haha ja riktig tomte är han :D stealership skulle ha 4100 riksdaler för kalaset alltså fy fan ska dom byta motorn eller kamkedjesträckare. 2550 för yamahas skit cct och 50 för packningen och resten timlön = 1500. Skruva bort det lila locket och titta på drevet fan blev sugen på att göra det själv och chansa. Brukar gå bra när jag meckar med bilarna i alla fall :brinnerup En sak som slog mig är hur fan kan den va så dyr sträckaren ?? jag tror yamaha gjorde detta med vilje för att tjäna lite extra på den, råttor. den är ju 1000 kr dyrare här än i Usa. Ska tänka över helgen hur jag ska göra.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Haha ja riktig tomte är han :D stealership skulle ha 4100 riksdaler för kalaset alltså fy fan ska dom byta motorn eller kamkedjesträckare. 2550 för yamahas skit cct och 50 för packningen och resten timlön = 1500. Skruva bort det lila locket och titta på drevet fan blev sugen på att göra det själv och chansa. Brukar gå bra när jag meckar med bilarna i alla fall :brinnerup En sak som slog mig är hur fan kan den va så dyr sträckaren ?? jag tror yamaha gjorde detta med vilje för att tjäna lite extra på den, råttor. den är ju 1000 kr dyrare här än i Usa. Ska tänka över helgen hur jag ska göra.

Jag tycker du ska chansa då, men kom inte och grina på en Yamahaverkstad sen när du haft sönder din motor och det kostar 10 gånger mer att laga för att du var för snål från början..
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top