Yamaha r1 2008

Matzan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2024
Hoj
2008 yamaha r1
Hejsan, ny på detta med sporthoj och har varit och kollat på en r1 från 2008. Den startar och låter bra och i stort inget konstigt men dr skramlar vid växelspaken. Har försökt läsa en del och vad jag kommit fram till så är de från kopplingskorgen men nu till frågan, är detta normalt att de låter? Låter mest när den är i neutral och kopplingen indragen och tystnar lite när de är växel i.
Tack för svar på förhand.
 
Svårt att försöka förstå ljud i text men nej, det ska inte låta från kopplingen när friläget är i eller koppling indraget.

Låter det så högt att det är enkelt att identifiera att det är kopplingskorgen?
 
Hej

Köpte en 07 för några år sedan med liknande missljud och det är troligen statorn/generatorn som behöver bytas det är ett vanligt fel på R1orna samt FZ1 från 04-08.

Yamaha har uppdaterat själva rotorn så att magneterna är inkapslade och inte kan lossna vilket kan hända om man inte byter ut den.
Troligen behöver du byta lager och generator också.

Sök på Google Stator rotor replacement R1
 
Svårt att försöka förstå ljud i text men nej, det ska inte låta från kopplingen när friläget är i eller koppling indraget.

Låter det så högt att det är enkelt att identifiera att det är kopplingskorgen?
De låter ganska högt ja och ganska enkelt att höra att de kommer från precis innanför växelspaken
 
Det är faktiskt inte helt ovanligt att 07/08'an skramlar lite i neutralen eller med kopplingen indragen, men det skadar inte att kolla. Fjädrarna bak på korgen brukar ge sig rätt fort och kan skramla till lite också, dock inget att oroa sig för.

Förstår dock inte helt vad du drar för parallell med växelpinnen och kopplingskorgen? De är ju på varsin sida.

Vanligaste problemen med den hojen är nr1 att växellådan ryker för att någon satt en aggressiv quickshifter eller gjort någon banzaiväxling... Annat vanligt fel kan vara att innerkorgen spricker, tyvärr är den inte jätteglad i race.
Sen som sagt att generatorn kan ryka, men det sker rätt fort och då tappar du ström nästan direkt. Bara mäta polerna med hojen igång så kan du felsöka det utan att plocka något.
 
Det är faktiskt inte helt ovanligt att 07/08'an skramlar lite i neutralen eller med kopplingen indragen, men det skadar inte att kolla. Fjädrarna bak på korgen brukar ge sig rätt fort och kan skramla till lite också, dock inget att oroa sig för.

Förstår dock inte helt vad du drar för parallell med växelpinnen och kopplingskorgen? De är ju på varsin sida.

Vanligaste problemen med den hojen är nr1 att växellådan ryker för att någon satt en aggressiv quickshifter eller gjort någon banzaiväxling... Annat vanligt fel kan vara att innerkorgen spricker, tyvärr är den inte jätteglad i race.
Sen som sagt att generatorn kan ryka, men det sker rätt fort och då tappar du ström nästan direkt. Bara mäta polerna med hojen igång så kan du felsöka det utan att plocka något.
Är inte så kunnig på just motorcykel och säljaren visade var skramlet kom ifrån och då var de vid växelpinnen han visade. Sen så har jag bara googlat och drog väl då koppling att kopplingskorgen och växelpinnen sitter på samma sida. Quickshifter sitter de inte på men hur den körts vet jag tyvärr inte. Dock så läcker ena framgaffeln och läst att dom kan börja göra de efter man kört bakhjul och de slår ner framdäcket i marken igen.
 
Är inte så kunnig på just motorcykel och säljaren visade var skramlet kom ifrån och då var de vid växelpinnen han visade. Sen så har jag bara googlat och drog väl då koppling att kopplingskorgen och växelpinnen sitter på samma sida. Quickshifter sitter de inte på men hur den körts vet jag tyvärr inte. Dock så läcker ena framgaffeln och läst att dom kan börja göra de efter man kört bakhjul och de slår ner framdäcket i marken igen.
Angående läckaget så handlar det nog helt enkelt om vanligt slitage eller att den bara stått stilla länge.

Kolla att det inte är repor på benen helt enkelt, annars är det bara att få tätningarna bytta eller om du har tur räcker det med lite motion.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 
Last edited:
Om man inte är insatt i skruvandets ädla konst så ska man låta bli att köpa hojar som har problem redan vid köpet.
Undantaget om de är väldigt billiga och man kan få någon att fixa felet.
Annars blir det en lång tråd om problemet och hojen slutar i en låda eller såld med förlust billigt.
 
Är inte så kunnig på just motorcykel och säljaren visade var skramlet kom ifrån och då var de vid växelpinnen han visade. Sen så har jag bara googlat och drog väl då koppling att kopplingskorgen och växelpinnen sitter på samma sida. Quickshifter sitter de inte på men hur den körts vet jag tyvärr inte. Dock så läcker ena framgaffeln och läst att dom kan börja göra de efter man kört bakhjul och de slår ner framdäcket i marken igen.

Med all välvilja, om du inte kan särskilja växelpinne och bakbroms så borde du kanske ta om körkortet. Om du nu har ett sådant...
 
Med all välvilja, om du inte kan särskilja växelpinne och bakbroms så borde du kanske ta om körkortet. Om du nu har ett sådant...
Jag har inga problem att skilja på växelpinne och bakbroms men hur en motorcykelmotor är uppbyggd de kan jag säga helt ärligt att jag inte kan. Har skruvat en del på bilar men inte på mc eller liknande.
 
Lägg upp en filmsnutt på rasslet så kan vi ge bättre info.
De är tyvärr en som jag funderar på att köpa och den finns inte i närheten av där jag bor men säljaren säger att de kommer från fjädrarna i kopplingen.
 

Bifogat

  • 1705440904.621368.jpg
    1705440904.621368.jpg
    1.7 MB · Visningar: 8
Säg till säljaren att han får 2000:- till på priset om han fixar skramlet då.
Byta fjädrarna är väl inte ett evighetsjobb.
Är den sedan tyst så har du besparat dig en massa bekymmer.
 
Nu vet jag inte vad du har för budget men det finns 2st R1 2008 på blocket varav den ena verkar det vara väldigt mycket fixat och det är ju rätt färg dessutom.
Kanske bättre att kolla på någon som inte har oljud men utöver det skulle jag vilja provköra en sväng också vilket kan vara lite knepigt med nuvarande väder.

Ligger den du kollar på blocket?
 
Kopplingskorgen sitter alltså på höger sida, växelspaken på vänster sida. Det enkla sättet att "felsöka" kopplingskorgen är att dra in kopplingen när den är igång. Ändras ljudet så kommer det från kopplingskorgen, annars är det något annat.

Packboxar åldras och läcker till slut, dock sliter bakhjulsåka ut dem snabbare. Även hjullager fram slits snabbare vid bakhjul så lyft upp framhjulet och kolla lager.
 
Köp en som inte är något fel på är min reflektion. Varför? Jo, för när du får hem din R1 vill du inte meka, du vill köra!

Glöm den hojen!
 
Säg till säljaren att han får 2000:- till på priset om han fixar skramlet då.
Byta fjädrarna är väl inte ett evighetsjobb.
Är den sedan tyst så har du besparat dig en massa bekymmer.
Skramlet kommer dock komma tillbaka efter ca 2-300 mil, så det gör lite skillnad.
 
Back
Top